Suv’s met een ‘groen’ C-label zoals de VW Tiguan, een 445 pk sterke V8 limousine die gevrijwaard blijft van de slurptax (Lexus LS600h) en twee hybride middenklassers, Prius en Civic, zijn op de leasemarkt een geweldige hit. Dit laatste blijkt onder andere uit de grote belangstelling voor de actie van LeasePlan waarbij leaserijders hun ‘vuile’ leaseauto boetevrij kunnen inruilen voor een hybride Civic. LeasePlan heeft er op voorhand tweehonderd ingekocht en nog eens ‘honderden’ in bestelling. Leaserijders van de concurrent zijn daarbij overigens ook welkom; ook voor hen kan de boete worden ‘geregeld’, aldus LeasePlan. Maar diezelfde concurrentie zit natuurlijk niet stil: Athlon
Car Lease
heeft daags na de aankondiging van LeasePlan laten weten met een soortgelijke actie te komen. In eerste instantie geldt het voor de eigen rijders, laat directeur Richard Sikkel weten. Maar hij belooft maatwerk voor iedereen dus ook voor klanten van de concurrent. Bovendien wil Athlon zich niet beperken tot alleen de Honda Civic.

Onverwacht groen
Hybride auto’s met een A-label staan extra in de belangstelling door de lage 14%-bijtelling. Dat maakt nogal een verschil uit: voor iemand die overstapt van een middenklasser uit het c-segment (zoals een Golf of Focus) is het fiscale voordeel ongeveer twaalfhonderd euro netto per jaar. Voor wie een hybride een stap te ver vindt en zich niet in bijvoorbeeld een Citroën C1 wil wurmen, gaat op zoek naar ‘koopjes’ in de leasemarkt. Zo doen de speciale, vaak scherp geprijsde, businessmodellen het de laatste tijd opmerkelijk goed. Bijvoorbeeld de speciale corporate leasemodellen van BMW. Deze auto’s missen zelfs enkele pk’s (ongeveer zeven!) waardoor ze goedkoper in de markt kunnen worden gezet. De ‘korting’ op de prijs van zo’n leasemodel kan in totaal oplopen tot drieduizend euro. Dat scheelt dus uiteindelijk aan bijtelling. Maar belangrijker is volgens verkoopdirecteur Arie Ruitenbeek dat al deze modellen (op één na) zijn voorzien van een A-label; met dank aan het inmiddels bekende programma EfficientDynamics. Zo’n A-label levert nog eens een korting op van veertienhonderd euro op de bpm. Van alle verkochte 5-series en 3-series is inmiddels ongeveer eenderde een corporate leasemodel, van de kleine 1-serie ongeveer twintig procent. Veel verwacht Ruitenbeek ook van de nieuwe 316i, de nieuwe instapper uit de 3-serie. Weliswaar betreft dit geen corporate leasemodel, maar de auto beschikt wel over een A-label. "We merken dat wagenparkbeheerders zeer gespitst zijn om hun vloot te vergroenen." Dat veel mensen BMW niet direct associëren met groene labels, is Ruitenbeek bekend. Overigens worden de corporate leasemodellen van BMW gewoon geproduceerd in de Duitse fabrieken. Ze
worden speciaal gemaakt voor landen met ‘bijzondere’ fiscale regimes, waar bijvoorbeeld een paar pk minder een fors verschil kan opleveren in de uiteindelijke consumentenprijs.

Achteraf
Behalve BMW hebben ook veel andere automerken zogenaamde ‘business editions’ in de aanbieding. Maar daar ligt de nadruk vooral op scherp geprijsde zakelijke gadgets als een navigatiesysteem en leren bekleding. Dankzij een goede restwaarde kunnen leasemaatschappijen scherpe aanbiedingen doen. Toch maken die extra accessoires de auto in aanschaf duurder – en dus uiteindelijk ook de bijtelling voor de berijder. Dat was reden voor ING Car Lease om afspraken te maken met de aftermarket om achteraf navigatiesystemen, leren bekledingen of lichtmetalen velgen te kunnen inbouwen dan wel leveren. "Op die manier worden de prijzige extra’s buiten de bijtelling gehouden", aldus operationeel directeur John Spies. Maar de belangrijkste trend die Spies ziet ontstaan is dat leaserijders een klasse kleiner gaan rijden. Al dan niet met een losse TomTom.