Leasemaatschappij wacht op meer hybrides

Het aanbod is nog uiterst schaars maar het lijkt erop dat de hybride leaseauto een goede toekomst tegemoet gaat. Niet omwille van het milieu, maar vanwege de lage fiscale bijtelling.

De Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid zijn bezig aan een snelle opmars in leaseland. Guido Roozekrans, pr-manager van de Toyota-importeur, zegt heel wat telefoontjes van leasemaatschappijen te hebben afgehandeld. Ook bij Honda zijn dergelijke geluiden te horen. En bij Hybridelease, een label van leasemaatschappij Strix Lease Service, zegt men de afgelopen maanden twee keer zo veel aanvragen binnen gekregen te hebben. "Vooral berijders kloppen bij ons aan, niet zozeer wagenparkbeheerders", merkt Han Arts, accountmanager van Hybridelease op. Die belangstelling van de particulier is niet vreemd. De bijtelling van een schone auto – dat wil zeggen, met een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per kilometer – is sinds dit jaar veertien procent. Dat is bijna de helft van de bijtelling van een ‘gewone’ auto. De particulier kan dus flink besparen met een hybride en als hij of zij ‘s avonds op internet zoekt naar hybride leaseauto’s, komt hij al snel terecht op de site van Hybridelease.

Hybride C4
Bij de leasemaatschappij uit Hoofddorp zit men overigens te springen om meer aanbod van hybrides. Maar het schiet niet op. Weliswaar vallen er nog meer auto’s onder de bijtellingnorm van veertien procent maar dat zijn voornamelijk mini’s als de Smart, Citroen C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo. Doorgaans een maatje te klein voor zakelijk gebruik. Men komt dus al snel uit bij een Prius of een Civic. Op de site van Hybridelease staan de vorderingen van andere autobouwers op het gebied van deze technologie. Arts hoopt bijvoorbeeld dat Citroen dit jaar nog duidelijkheid geeft voor wat betreft de eerder aangekondigde productie van de hybride C4. En ook Volvo zou met een (diesel)hybride van de C30 komen. Maar geen van de importeurs durft voorspellingen te doen of de auto’s daadwerkelijk in productie gaan.

Vierduizend Priussen
Toyota en Honda profiteren dus volop van de toegenomen vraag, bij gebrek aan concurrentie. Bij Honda hebben ze de verkoop van de Civic Hybrid het afgelopen jaar al zien verdubbelen tot duizend stuks. En die toename is volgens de Honda-importeur voor een groot deel te danken aan auto’s die de laatste maanden zijn geregistreerd op naam van leasemaatschappijen. En hoeveel Priussen er dit jaar aan de leaserijder worden gesleten, durven ze bij Toyota nog niet te zeggen. Dat is ook lastig want een leaserijder ruilt zijn auto na afloop van het contract in. En dat is niet per definitie aan het begin of eind van het jaar. Toch kan de leaserijder die graag hybride wil rijden het best snel naar de showroom lopen. De levertijd voor een Toyota Prius bedraagt vier maanden en voor de Nederlandse markt komen er in 2008 ‘slechts’ vierduizend exemplaren beschikbaar. De vraag naar Priussen is wereldwijd veel groter dan het aanbod. Over de hele wereld zijn er negenhonderdduizend van verkocht. Een schijntje in vergelijking met andere modellen in het middenklassesegment, maar de helft van de auto’s werd in de laatste achttien maanden verkocht. Dat had meer kunnen zijn als de fabriek in Japan de vraag had aangekund.

Volgens een recent rapport van KPMG in Duitsland zal de vraag naar hybrides dit jaar ongeveer met 25 procent stijgen. Daarbij benadrukt men dat de hybride technologie niet meer als tussenstap naar de brandstofceltechnologie moet worden gezien. Hybride is een volwaardige techniek die een eigen bestaansrecht en toekomst heeft. In Nederland verkocht Toyota afgelopen jaar 3500 hybrides. Die werden bijna allemaal aan particulieren verkocht. Als er veel leaserijders voor de Prius kiezen, zal de levertijd flink gaan oplopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Leasemaatschappij wacht op meer hybrides - Automobielmanagement.nl

Leasemaatschappij wacht op meer hybrides

Het aanbod is nog uiterst schaars maar het lijkt erop dat de hybride leaseauto een goede toekomst tegemoet gaat. Niet omwille van het milieu, maar vanwege de lage fiscale bijtelling.

De Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid zijn bezig aan een snelle opmars in leaseland. Guido Roozekrans, pr-manager van de Toyota-importeur, zegt heel wat telefoontjes van leasemaatschappijen te hebben afgehandeld. Ook bij Honda zijn dergelijke geluiden te horen. En bij Hybridelease, een label van leasemaatschappij Strix Lease Service, zegt men de afgelopen maanden twee keer zo veel aanvragen binnen gekregen te hebben. "Vooral berijders kloppen bij ons aan, niet zozeer wagenparkbeheerders", merkt Han Arts, accountmanager van Hybridelease op. Die belangstelling van de particulier is niet vreemd. De bijtelling van een schone auto – dat wil zeggen, met een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per kilometer – is sinds dit jaar veertien procent. Dat is bijna de helft van de bijtelling van een ‘gewone’ auto. De particulier kan dus flink besparen met een hybride en als hij of zij ‘s avonds op internet zoekt naar hybride leaseauto’s, komt hij al snel terecht op de site van Hybridelease.

Hybride C4
Bij de leasemaatschappij uit Hoofddorp zit men overigens te springen om meer aanbod van hybrides. Maar het schiet niet op. Weliswaar vallen er nog meer auto’s onder de bijtellingnorm van veertien procent maar dat zijn voornamelijk mini’s als de Smart, Citroen C1, Peugeot 107 of Toyota Aygo. Doorgaans een maatje te klein voor zakelijk gebruik. Men komt dus al snel uit bij een Prius of een Civic. Op de site van Hybridelease staan de vorderingen van andere autobouwers op het gebied van deze technologie. Arts hoopt bijvoorbeeld dat Citroen dit jaar nog duidelijkheid geeft voor wat betreft de eerder aangekondigde productie van de hybride C4. En ook Volvo zou met een (diesel)hybride van de C30 komen. Maar geen van de importeurs durft voorspellingen te doen of de auto’s daadwerkelijk in productie gaan.

Vierduizend Priussen
Toyota en Honda profiteren dus volop van de toegenomen vraag, bij gebrek aan concurrentie. Bij Honda hebben ze de verkoop van de Civic Hybrid het afgelopen jaar al zien verdubbelen tot duizend stuks. En die toename is volgens de Honda-importeur voor een groot deel te danken aan auto’s die de laatste maanden zijn geregistreerd op naam van leasemaatschappijen. En hoeveel Priussen er dit jaar aan de leaserijder worden gesleten, durven ze bij Toyota nog niet te zeggen. Dat is ook lastig want een leaserijder ruilt zijn auto na afloop van het contract in. En dat is niet per definitie aan het begin of eind van het jaar. Toch kan de leaserijder die graag hybride wil rijden het best snel naar de showroom lopen. De levertijd voor een Toyota Prius bedraagt vier maanden en voor de Nederlandse markt komen er in 2008 ‘slechts’ vierduizend exemplaren beschikbaar. De vraag naar Priussen is wereldwijd veel groter dan het aanbod. Over de hele wereld zijn er negenhonderdduizend van verkocht. Een schijntje in vergelijking met andere modellen in het middenklassesegment, maar de helft van de auto’s werd in de laatste achttien maanden verkocht. Dat had meer kunnen zijn als de fabriek in Japan de vraag had aangekund.

Volgens een recent rapport van KPMG in Duitsland zal de vraag naar hybrides dit jaar ongeveer met 25 procent stijgen. Daarbij benadrukt men dat de hybride technologie niet meer als tussenstap naar de brandstofceltechnologie moet worden gezien. Hybride is een volwaardige techniek die een eigen bestaansrecht en toekomst heeft. In Nederland verkocht Toyota afgelopen jaar 3500 hybrides. Die werden bijna allemaal aan particulieren verkocht. Als er veel leaserijders voor de Prius kiezen, zal de levertijd flink gaan oplopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding