Amerikanen nog niet uit de problemen

Aan de andere kant van de grote plas is het Amerikaanse Ford nog láng niet uit de problemen. Maar toch staan de zaken er relatief beter voor.

Ford kon vorig jaar het verlies beperken tot 2,7 miljard dollar, dat is een verbetering met 9,9 miljard vergeleken bij 2006. Worden alle buitengewone lasten, zoals voor de grote herstructurering en de afschrijving op Volvo, niet meegeteld dan komt er een operationele winst voor belastingen uit de bus van 126 miljoen dollar, en dat is 3,3 miljard beter dan in2006. De omzet ging bij Ford omhoog van 160 miljard naar 174 miljard dollar. Met uitzondering van Noord-Amerika leverden alle regionale auto-activiteiten winst op. In Europa kwam die winst zelfs ruim twee keer zo hoog uit op 997 miljoen dollar. Ford leverde in totaal 6,55 miljoen eenheden aan de dealers af, 44 duizend minder dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal gingen de verkopen echter flink omhoog van 1,57miljoen naar 1,64 miljoen wagens. ‘’We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt bij ons plan voor een agressieve herstructurering om weer winstgevend te draaien, de ontwikkeling van nieuwe producten versneld en de balans verder verbeterd,” vat topman Alan Mulally de zaak samen.

General Motors
General Motors heeft nog geen financiële resultaten bekendgemaakt – dat gebeurt op Valentijnsdag – maar gaf wel de verkoopcijfers. De Amerikaanse gigant verkocht precies 9.369.524 auto’s en trucks, drie procent meer dan een jaar eerder. Voor het derde achtereenvolgende jaar werd daarmee de kaap van negen miljoen eenheden genomen. Ook bij GM is sprake van een versnelling aan het eind van het jaar want in het vierde kwartaal gingen de verkopen omhoog met 4,8 procent. GM is vooral trots op de prestaties in China waar het meer dan een miljoen wagens wist af te zetten. Daarnaast werd in Rusland een nieuw record van 258 duizend neergezet en werd ook in Brazilië met bijna een half miljoen auto’s een nieuw hoogtepunt bereikt. Wat merken betreft komt ongeveer de helft van de verkopen voor rekening van Chevrolet dat in Europa met een toename van 34 procent de beste prestaties wist te noteren.

Amerikanen nog niet uit de problemen - Automobielmanagement.nl

Amerikanen nog niet uit de problemen

Aan de andere kant van de grote plas is het Amerikaanse Ford nog láng niet uit de problemen. Maar toch staan de zaken er relatief beter voor.

Ford kon vorig jaar het verlies beperken tot 2,7 miljard dollar, dat is een verbetering met 9,9 miljard vergeleken bij 2006. Worden alle buitengewone lasten, zoals voor de grote herstructurering en de afschrijving op Volvo, niet meegeteld dan komt er een operationele winst voor belastingen uit de bus van 126 miljoen dollar, en dat is 3,3 miljard beter dan in2006. De omzet ging bij Ford omhoog van 160 miljard naar 174 miljard dollar. Met uitzondering van Noord-Amerika leverden alle regionale auto-activiteiten winst op. In Europa kwam die winst zelfs ruim twee keer zo hoog uit op 997 miljoen dollar. Ford leverde in totaal 6,55 miljoen eenheden aan de dealers af, 44 duizend minder dan een jaar eerder. In het vierde kwartaal gingen de verkopen echter flink omhoog van 1,57miljoen naar 1,64 miljoen wagens. ‘’We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt bij ons plan voor een agressieve herstructurering om weer winstgevend te draaien, de ontwikkeling van nieuwe producten versneld en de balans verder verbeterd,” vat topman Alan Mulally de zaak samen.

General Motors
General Motors heeft nog geen financiële resultaten bekendgemaakt – dat gebeurt op Valentijnsdag – maar gaf wel de verkoopcijfers. De Amerikaanse gigant verkocht precies 9.369.524 auto’s en trucks, drie procent meer dan een jaar eerder. Voor het derde achtereenvolgende jaar werd daarmee de kaap van negen miljoen eenheden genomen. Ook bij GM is sprake van een versnelling aan het eind van het jaar want in het vierde kwartaal gingen de verkopen omhoog met 4,8 procent. GM is vooral trots op de prestaties in China waar het meer dan een miljoen wagens wist af te zetten. Daarnaast werd in Rusland een nieuw record van 258 duizend neergezet en werd ook in Brazilië met bijna een half miljoen auto’s een nieuw hoogtepunt bereikt. Wat merken betreft komt ongeveer de helft van de verkopen voor rekening van Chevrolet dat in Europa met een toename van 34 procent de beste prestaties wist te noteren.