Column Buitenlandse zaken “Appie Volkswagen”

Volkswagen verlaagt de prijzen! Dat doet denken aan een supermarktketen en dat is geen toeval. De actie van Volkswagen vertoont een treffende overeenkomst met de prijspolitiek van Albert Heijn.

Volkswagen mag zich marktleider van Nederland noemen, net als Albert Heijn. Toch zijn er meer overeenkomsten tussen beide merken want beide zijn A-merk. Volkswagen noch Albert Heijn zijn de goedkoopste in hun soort maar er wordt (in de ogen van de consument) geen rommel verkocht. Een andere overeenkomst is het advertentiebeleid. De televisiecommercials zijn altijd voorzien van een droge humor. In zowel Leusden als Zaandam weet men dat wij Hollanders daar van houden.

Albert Heijn verlaagde twee jaar geleden de prijzen omdat het marktaandeel onder druk stond. Boodschappen doen bij Appie moet financieel wel leuk blijven en daar begonnen consumenten aan te twijfelen. Volkswagen zag afgelopen jaar zijn greep op de Nederlandse markt krimpen en om verder verlies van marktaandeel te voorkomen, grijpt het nu naar het prijswapen. Doel: zich niet vervreemden van de consument en marktaandeel terugwinnen.

Maar als Volkswagen wil winnen, moeten er ook verliezers zijn. Een voor de hand liggend slachtoffer is grote concurrent Opel. De Astra en Vectra zijn op hun retour en dat maakt Opel kwetsbaar. VW zal blij zijn met het marktaandeel dat men van Opel zal kunnen afsnoepen maar toch is het de vraag of men op concernniveau met de prijsverlaging niet in eigen vingers snijdt. Seat zou rake klappen kunnen krijgen.

Tot begin deze maand was een Leon altijd vijftienhonderd tot tweeduizend euro goedkoper dan een Golf. Dit gaf het Spaanse merk bestaansrecht: de kwaliteitsuitstraling is minder maar je bespaart bij de aanschaf wel geld. Volkswagen heeft dit evenwicht nu ruw verstoord. Kijk bijvoorbeeld maar naar de prijs van de Golf Blue Motion: 24.400 euro. Een soortgelijke spaaruitvoering van de Leon kost 24.295 euro. Okay, je moet bij de Volkswagen nog de prijs van een stel achterportieren optellen maar de vraag blijft waarom je zaken zou doen met Seat.

Albert Heijn heeft ook een dochtermerk: C1000. En daar gaat het sinds de prijsverlaging van AH niet goed mee. Mensen denken: ‘waarom zou ik hier boodschappen doen als ik bij kwaliteitsketen Albert Heijn amper duurder uit ben?’. C1000 krijgt het niet uitgelegd. Ik ben benieuwd of Seat dit wel zal lukken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Buitenlandse zaken “Appie Volkswagen” - Automobielmanagement.nl

Column Buitenlandse zaken “Appie Volkswagen”

Volkswagen verlaagt de prijzen! Dat doet denken aan een supermarktketen en dat is geen toeval. De actie van Volkswagen vertoont een treffende overeenkomst met de prijspolitiek van Albert Heijn.

Volkswagen mag zich marktleider van Nederland noemen, net als Albert Heijn. Toch zijn er meer overeenkomsten tussen beide merken want beide zijn A-merk. Volkswagen noch Albert Heijn zijn de goedkoopste in hun soort maar er wordt (in de ogen van de consument) geen rommel verkocht. Een andere overeenkomst is het advertentiebeleid. De televisiecommercials zijn altijd voorzien van een droge humor. In zowel Leusden als Zaandam weet men dat wij Hollanders daar van houden.

Albert Heijn verlaagde twee jaar geleden de prijzen omdat het marktaandeel onder druk stond. Boodschappen doen bij Appie moet financieel wel leuk blijven en daar begonnen consumenten aan te twijfelen. Volkswagen zag afgelopen jaar zijn greep op de Nederlandse markt krimpen en om verder verlies van marktaandeel te voorkomen, grijpt het nu naar het prijswapen. Doel: zich niet vervreemden van de consument en marktaandeel terugwinnen.

Maar als Volkswagen wil winnen, moeten er ook verliezers zijn. Een voor de hand liggend slachtoffer is grote concurrent Opel. De Astra en Vectra zijn op hun retour en dat maakt Opel kwetsbaar. VW zal blij zijn met het marktaandeel dat men van Opel zal kunnen afsnoepen maar toch is het de vraag of men op concernniveau met de prijsverlaging niet in eigen vingers snijdt. Seat zou rake klappen kunnen krijgen.

Tot begin deze maand was een Leon altijd vijftienhonderd tot tweeduizend euro goedkoper dan een Golf. Dit gaf het Spaanse merk bestaansrecht: de kwaliteitsuitstraling is minder maar je bespaart bij de aanschaf wel geld. Volkswagen heeft dit evenwicht nu ruw verstoord. Kijk bijvoorbeeld maar naar de prijs van de Golf Blue Motion: 24.400 euro. Een soortgelijke spaaruitvoering van de Leon kost 24.295 euro. Okay, je moet bij de Volkswagen nog de prijs van een stel achterportieren optellen maar de vraag blijft waarom je zaken zou doen met Seat.

Albert Heijn heeft ook een dochtermerk: C1000. En daar gaat het sinds de prijsverlaging van AH niet goed mee. Mensen denken: ‘waarom zou ik hier boodschappen doen als ik bij kwaliteitsketen Albert Heijn amper duurder uit ben?’. C1000 krijgt het niet uitgelegd. Ik ben benieuwd of Seat dit wel zal lukken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding