Column Buitenlandse zaken “Flower power”

U wilt niet weten hoe vaak ik vroeger autokwartet heb gespeeld. Dat ging niet op de gebruikelijke manier maar door de spelgenoten proberen af te troeven met de specificaties van de auto op het kaartje.

De nieuwe Audi RS6 Avant zou een sterke troef zijn geweest: 580 pk vermogen maar liefst, 650 Nm aan koppel en een sprinttijd naar 100 km/u van slechts 4,6 seconden. Op papier is de RS6 een winnaar maar het is sneu om te moeten zeggen tegen een autofabrikant die als slogan ‘voorsprong door techniek’ heeft: scoren met motorvermogen en alles wat daar bij hoort is passé.

Chrysler, Ford en General Motors, oftewel autofabrikanten uit het land waar decennia lang no substitue for cubic inches was, zoeken nu een andere weg. Mercedes-Benz en BMW zijn dezelfde mening toegedaan. Bij het eerste merk geeft sportdivisie AMG aan uit de pk-race te zullen stappen. Het accent ligt voortaan bij een lager verbruik en de reductie van CO2 uitstoot. Geen overbodige luxe, want de E 63 AMG slingert elke kilometer 341 gram van dit stofje de atmosfeer in. BMW is het verst met het aanmeten van een groen imago. De brandstofbesparende Efficient Dynamics technologie is inmiddels bij de meeste modellen standaard en er wordt hardop nagedacht over het op poten zetten van een ‘groen’ merk. Dat plan is niet zonder risico want bij zowel Mini als Rolls-Royce kon men teren op oude glorie. Vroeger was er nog geen aandacht was het milieu, dus er is per definitie geen milieuvriendelijk automerk dat kan worden afgestoft.

Misschien moet BMW het zichzelf niet al te moeilijk maken en naast een ‘M-divisie’ (met supersportieve modellen) ook een ‘G lijn’ in leven roepen (met extra groene uitvoeringen). Of wat dacht u van het merk GMW: Grüne Motoren Werke. Een erg gemakkelijke oplossing, maar daarin schuilt wellicht ook de kracht want de link met het prestigelabel BMW wordt zo direct gelegd. Hoe dan ook, BMW is verder met de transformatie naar een schone autoproducent dan Audi. Dat merk voert weliswaar een bescheiden) aantal zuinige ‘e’ modellen maar de door Audi geboden techniek verschilt amper van wat je bij Seat of Skoda kan krijgen. Daar valt weinig premium aan te ontdekken.

De Audi RS6 mag dan op papier een winnaar zijn, in het echte leven gaat het er tegenwoordig niet meer om wie het sterkst is maar wie het efficiëntst omspringt met fossiele brandstoffen. Verschaft Audi zichzelf deze troefkaart niet dan zal zij de strijd in het premiumsegment niet kunnen winnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Buitenlandse zaken “Flower power” - Automobielmanagement.nl

Column Buitenlandse zaken “Flower power”

U wilt niet weten hoe vaak ik vroeger autokwartet heb gespeeld. Dat ging niet op de gebruikelijke manier maar door de spelgenoten proberen af te troeven met de specificaties van de auto op het kaartje.

De nieuwe Audi RS6 Avant zou een sterke troef zijn geweest: 580 pk vermogen maar liefst, 650 Nm aan koppel en een sprinttijd naar 100 km/u van slechts 4,6 seconden. Op papier is de RS6 een winnaar maar het is sneu om te moeten zeggen tegen een autofabrikant die als slogan ‘voorsprong door techniek’ heeft: scoren met motorvermogen en alles wat daar bij hoort is passé.

Chrysler, Ford en General Motors, oftewel autofabrikanten uit het land waar decennia lang no substitue for cubic inches was, zoeken nu een andere weg. Mercedes-Benz en BMW zijn dezelfde mening toegedaan. Bij het eerste merk geeft sportdivisie AMG aan uit de pk-race te zullen stappen. Het accent ligt voortaan bij een lager verbruik en de reductie van CO2 uitstoot. Geen overbodige luxe, want de E 63 AMG slingert elke kilometer 341 gram van dit stofje de atmosfeer in. BMW is het verst met het aanmeten van een groen imago. De brandstofbesparende Efficient Dynamics technologie is inmiddels bij de meeste modellen standaard en er wordt hardop nagedacht over het op poten zetten van een ‘groen’ merk. Dat plan is niet zonder risico want bij zowel Mini als Rolls-Royce kon men teren op oude glorie. Vroeger was er nog geen aandacht was het milieu, dus er is per definitie geen milieuvriendelijk automerk dat kan worden afgestoft.

Misschien moet BMW het zichzelf niet al te moeilijk maken en naast een ‘M-divisie’ (met supersportieve modellen) ook een ‘G lijn’ in leven roepen (met extra groene uitvoeringen). Of wat dacht u van het merk GMW: Grüne Motoren Werke. Een erg gemakkelijke oplossing, maar daarin schuilt wellicht ook de kracht want de link met het prestigelabel BMW wordt zo direct gelegd. Hoe dan ook, BMW is verder met de transformatie naar een schone autoproducent dan Audi. Dat merk voert weliswaar een bescheiden) aantal zuinige ‘e’ modellen maar de door Audi geboden techniek verschilt amper van wat je bij Seat of Skoda kan krijgen. Daar valt weinig premium aan te ontdekken.

De Audi RS6 mag dan op papier een winnaar zijn, in het echte leven gaat het er tegenwoordig niet meer om wie het sterkst is maar wie het efficiëntst omspringt met fossiele brandstoffen. Verschaft Audi zichzelf deze troefkaart niet dan zal zij de strijd in het premiumsegment niet kunnen winnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding