De Volkswagen Groep kon als grootste autobedrijf van Europa vorig jaar voor het eerst meer dan zes miljoen auto’s aan de man brengen. De verkopen kwamen om precies te zijn uit op 6,19 miljoen eenheden, bijna acht procent meer dan in het voorafgaande jaar. ‘’Dat is een belangrijke mijlpaal voor ons. Ik ben er van overtuigd dat onze fantastische auto’s, aantrekkelijke prijzen en nieuwe modellen ons in staat stellen dit jaar het record opnieuw te breken,” denkt een optimistische Martin Winterkorn. De VW-cijfers laten goed zien hoe belangrijk de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) meetellen. De verkopen in zowel Brazilië als China gingen met een derde omhoog naar resp. 581duizend en 910 duizend wagens. Daarnaast kwamen de Oost-Europese landen goed uit de bus met een groei van 21 procent naar 496 duizend auto’s. In Duitsland had VW echter te kampen met een erg moeilijke markt waardoor de verkopen met 4,8 procent inzakten. ‘’De verwachte gevolgen van de btw-verhoging werden nog verergerd door een algemene toename van de kosten van levensonderhoud en helaas ook door onzekerheid en een tegenzin om een auto te kopen bij veel klanten vanwege het klimaatbeleid," schrijft Winterkorn. VW verkocht echter nog altijd ruim een miljoen Duitse auto’s, waarmee die thuismarkt goed is voor eenzesde deel van de wereldwijde afzet.

BMW en Mercedes
Een andere Duitse grootmacht, BMW, heeft niet alleen de verkopen maar ook al ruwe financiële cijfers over het afgelopen jaar bekendgemaakt. Bij de BMW Groep ging de totale omzet met 14,3 procent omhoog naar een nieuw record van ruim 56 miljard euro. ‘’De afzet zal in het lopende jaar opnieuw een record bereiken,” denkt BMW-topman Norbert Reithofer. Auto’s namen 53,8 miljard van de omzet voor hun rekening, aan motoren werd met een omzet van 1,2 miljard echter bijna drie procent minder verkocht terwijl de rest van de verkopen uit de financiële dienstverlening kwam. De drie merken BMW, Mini en Rolls-Royce wisten gezamenlijk anderhalf miljoen auto’s aan de man te brengen, ruim negen procent meer dan in 2006. Reithofer: ‘’Daarmee hebben we het doel, een verkoopstijging met bijna tien procent ruimschoots bereikt.” Voor zowel BMW zélf als voor het merk Mini was Amerika de grootste nationale markt. De toename daar valt echter in het niet bij de echte groeilanden: een plus van bijna 42 procent in China, 55 procent meer in Rusland en zelfs 439 procent stijging in India. Maar in Duitsland liepen de verkopen met ruim vier procent terug, waarbij BMW net als VW de schuld niet alleen legt bij de btw maar ook bij de oplopende CO2-discussie. Ook Mercedes-Benz boekte de beste verkopen in zijn geschiedenis. De verkopen van Mercedes en Smart gingen met twee procent omhoog naar 1,28 miljoen eenheden, waarbij Mercedes met 1,18 miljoen auto’s ruim drie procent groei haalde. Topman Dieter Zetsche van Daimler AG: ‘’Onze huidige modellen krijgen een erg positief onthaal bij de klanten. We hebben in 2007 de basis gelegd voor een duurzame en winstgevende groei, vooral met de nieuwe C-klasse en de Smart Fortwo.”

PSA en Renault
Het tweede autoconcern van Europa, PSA Peugeot Citroën, kon ook hogere verkopen melden. In totaal werden door het Franse bedrijf 3,23 miljoen auto’s afgezet, 3,8 procent meer dan een jaar eerder. Op een slimme manier aansluitend bij de CO2-discussie vertelt PSA er bij dat in Europa meer dan een miljoen auto’s werd verkocht die minder dan 140 g/km CO2 uitstoten. Mede door het succes van die kleinere auto’s kon PSA (voor het eerst in vijf jaar) ook in Europa zélf hogere verkopen melden. Dat is een belangrijke ontwikkeling omdat PSA nog altijd tweederde van zijn omzet uit het oude continent haalt. De Fransen merken verder op dat het tweede halfjaar, ondanks de toenemende economische malaise, een versnelling te zien gaf: in die zes maanden groeiden de verkopen met 6,2 procent tegen 1,7 procent in de eerste helft van 2007. Ook het Franse Renault heeft weer een glimlach op het gezicht nu de verkopen na het slechte 2006 in het afgelopen jaar weer met 2,2 procent omhoog gingen naar een total van 2,48 miljoen eenheden. Buiten Europa liepen de verkopen 16,5 procent op waarmee deze markten nu goed zijn voor een derde van de omzet. Topper is de Logan van Dacia die maar liefst 48 procent hoger uitkwam. In het gamma doen vooral de estateversie van de Logan, de nieuwe Twingo en de Laguna het goed. Renault is optimistisch voor het lopende jaar waarin het op een toename van meer dan tien procent durft te hopen.

Alliantie Renault Nissan
De geallieerde fabrikanten Renault en Nissan hebben in 2007 samen 6,16 miljoen auto’s verkocht. Dat was ruim vier procent meer dan in het jaar ervoor. Maar de groei komt zeker niet uit West-Europa. De afzet van Renault nam toe met twee procent tot 2,48 miljoen eenheden, die van Nissan met 5,7 procent tot 3,67 miljoen stuks. De afzet leverde de alliantie een wereldwijd marktaandeel van 9,1 procent in de segmenten personen- en bestelwagens. De groei van de afzet is vooral gerealiseerd in Rusland (+50%), Latijns- en Zuid-Amerika (+12,6%), China (25,6%), en het Midden-Oosten en Afrika (+12,6%). In West-Europa ging het, met uitzondering van Italië, eigenlijk overal slechter. De alliantie zette 4,6 procent minder af dan in 2006, opgebouwd uit en daling van 4,2 procent voor Renault en 6,3 procent voor Nissan. Beide leden erg onder de slechte markt in Duitsland. Renault verkocht daar bijna negen procent minder en Nissan zelfs een kwart minder. In Europa groeit de afzet in Rusland heel sterk met bijna zestig procent. Vooral de Quashqai is een succes. Nissan heeft net als alle andere Japanse merken veel last van de verkoopmalaise op de thuismarkt. Het merk verkocht daar 721 duizend eenheden, zes procent minder dan in 2006. Nissan heeft ook het luxe merk Infiniti in zijn pakket, daarvan werden in 2007 bijna 152 duizend eenheden verkocht. In Nederland verloren de merken Renault en Nissan op alle fronten marktaandeel, zowel bij de personenauto’s als de bestelwagens. Cumulatief ging de afzet van de alliantie van bijna 60.800 eenheden in 2006 naar 55.700 stuks in 2007. Vooral de personenauto’s van Renault deden het minder goed (vierduizend eenheden minder). Dacia zit daarentegen in de lift: van bijna achthonderd stuks in 2006 naar negentienhonderd in 2007.