Tata lanceerde als openingsstunt van de Autoshow van Dehli met veel fanfare zijn People’s Car, de Tata Nano, met een prijskaartje van één bath (honderdduizend roepies, oftewel 2500 dollar of 1600 euro). Het is tot nu toe de goedkoopste auto op de wereldmarkt en de internationale media- aandacht ervoor was overweldigend. De Nano heeft een achterin geplaatst motortje (624 cc 30 pk) maar geen elektrische ramen, stuurbekrachting of andere tegenwoordig gebruikelijke gemakken. Het wagentje komt in september in de showroom in India en is vooral gericht op de honderdduizenden die zich in dat land nu per (motor)fiets verplaatsen.

People’s Car
Tata, in ons land vooral bekend als eigenaar van de Corus staalfabrieken, heeft bijna vijf jaar gewerkt aan het project. De People’s Car wordt gebouwd in een speciaal voor dit model neergezette autofabriek in West-Bengalen met een eerste capaciteit van 250 duizend eenheden per jaar. Tata is voorlopig niet van plan het model in het buitenland te
verkopen maar laten we er in dit verband nog eens op wijzen dat dat oorspronkelijk ook niet de bedoeling was met het goedkope model van Renault-Dacia, de Logan, die nu op de halve wereld rondrijdt. Helemaal aan het andere eind van het autospectrum is datzelfde Tata nu de ‘preferred bidder’ voor Jaguar en Land Rover die door Ford in de etalage zijn gezet. Ford heeft meegedeeld ‘in diepgaande besprekingen te zijn’ met het Indiase bedrijf. Een tijdschema is tot nu toe echter niet bekendgemaakt. Tata heeft enkele grote financiële partijen, waaronder die van oud-Ford-topman Jac. Nasser, afgetroefd maar het kan nog altijd gebeuren dat de onderhandelingen op het laatste moment mislukken en Ford toch naar een andere koper moet zoeken.

Elektrische auto Bajaj
Tata werd in eigen land afgetroefd door concurrent Bajaj dat net een paar dagen eerder haar goedkope model aan de buitenwereld liet zien. Bajaj deelde daarbij mee dat het in gesprek is met Renault en Nissan om de auto voor de massamarkt in eigen land te produceren. Directeur Rajiv Bata onthulde verder dat hij graag een andere autofabrikant wil overnemen om op die manier in het hogere segment van de markt door te kunnen breken. ‘’We hebben ervaring met kleine auto’s en bouwen die zelf. Voor grotere wagens geven we de voorkeur aan het kopen van een ander bedrijf dat daar beter in is dan wij. En er zijn heel wat bedrijven beschikbaar om dat op die manier te doen.” Bajaj heeft recent al een belang van 22 procent gekocht in de Oostenrijkse motorenfabrikant KTM waarmee hij samen een elektrische auto gaat ontwikkelen.

Renault-Nissan
Dat Bajaj samenwerkt met Renault-Nissan heeft er toe geleid dat de bestaande Indiase partner Mahindra & Mahindra nieuwe samenwerkingsovereenkomsten met dit duo heeft opgezegd. Diverse media meldden dat het Indiase autobedrijf niet erg te spreken is over de toenadering tussen Renault/Nissan en Bajaj maar bij Mahindra wordt dat ontkend: ‘’Wij hebben geen bezwaar tegen meerdere allianties zo lang die geen conflict opleveren voor de bestaande joint-venture die wij hebben met Renault.” Die laatste samenwerking, waarbij Mahindra de goedkope Logan produceert voor de Indiaase markt, blijft bestaan maar andere projecten met de Frans/Japanse combinatie gaan wat Mahindra betreft niet door, zoals het gezamenlijk bouwen van een autofabriek in Chennai.

Niet in Nederland?
Bovag verwacht niet dat de Tata Nano op de weg zal komen in Nederland omdat het autootje uit India vermoedelijk niet voldoet aan de Nederlandse veiligheidseisen. Het voertuig is ontdaan van alle extra’s en volgens Bovag zal het niet in Nederland worden toegelaten want nieuwe auto’s ‘moeten’ abs en airbags hebben en die kosten al meer dan duizend euro. De afspraak dat alle nieuwe auto’s van abs en airbags zijn voorzien, is een convenant tussen de Europese Commissie en Acea, de koepel van Europese autofabrikanten. In dat convenant hebben partijen afgesproken alle moeite te zullen doen ervoor te zorgen dat alle nieuwe auto’s die voorzieningen hebben omdat veiligheid, net als milieu, erg belangrijk wordt gevonden. Maar het is geen eis voor de Europese typegoedkeuring. "Abs en airbags zijn geen vereisten", bevestigt een woordvoerder van RDW. Er zijn dus geen formele belemmeringen voor de komst van de Nano in Nederland. Als de auto ergens een Europese typegoedkeuring zou krijgen, bijvoorbeeld in Duitsland, dan moet de auto ook in Nederland toegelaten worden want in heel Europa gelden dezelfde normen. Of er dan vervolgens een markt voor de Nano zou zijn, is vers twee. De meningen daarover zijn zwaar verdeeld. Maar er is ook een markt voor brommobielen van enkele duizenden eenheden per jaar. En die zijn veel duurder dan een Tata Nano.

Nachtmerrie
Met het 1600 euro dollar kostende budgetautootje mikt de 70-jarige Indiase zakenman Ratan Tata in zijn vaderland op een potentiële doelgroep van acht miljoen kopers die zich nu nog op ronkende tweewielers verplaatsen. Ondanks het ontbreken van enige luxe kijken veel potentiële Indiase klanten al tijden reikhalzend uit naar het autootje. Tata denkt op jaarbasis één miljoen auto’s te kunnen gaan produceren maar gaat voorlopig 250 duizend Nano’s per jaar voor de nationale markt maken. Het budgetkarretje leidde bij de Indiase Nobelprijswinnaar Pachauri, die leiding gaf aan de onderzoekscommissie naar klimaatverandering van de Verenigde Naties, tot grote bezorgdheid, zo liet hij weten in een grote Indiase zakenkrant. ‘We worden hier nu ook steeds meer afhankelijk van auto’s. En over de komst van deze auto heb ik nachtmerries." Tata stelt dat het ding niet méér vervuilt dan een motorfiets.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding