Deze mening deel ik met veel toeristen, waarmee ik een haat/ liefde verhouding heb. Zonder toeristen zou het hier maar een dooie en vooral arme boel zijn, maar het gebeurt voor het leuke net iets te vaak dat ik op mijn fiets een elanduitwijkmanoeuvre moet uitvoeren om een blowende recreant niet de gracht in te rijden. Vanuit deze optiek bekeek ik van de week een grafiek over de veranderende toeristenstromen naar Nederland. Noord-Amerika zit duidelijk in de min, maar tot de stijgers behoren Brazilië, Rusland, India en China, de zogeheten ‘BRIClanden’. De verklaring voor de toenemende reislustigheid van Brazilianen, Russen, Indiërs en Chinezen is hun gestaag stijgende welvaart. BRIC-landen zijn namelijk economisch in opkomst en daar profiteren ook de autofabrikanten van. Bedrijven die tijdig geïnvesteerd hebben in deze opkomende economieën, zullen hun mondiale marktpositie kunnen verbeteren.

Een fabrikant die zijn huiswerk goed gedaan heeft, is General Motors. In alle vier de genoemde BRIC-landen weet dit concern sterk te profiteren van de stijgende vraag naar auto’s. Dit maakt General Motors ook de komende jaren tot een geduchte tegenstander van Toyota. Die fabrikant groeit op westerse markten weliswaar sneller dan General Motors, maar staat in de BRIC-landen op achterstand. Zorgwekkend is de positie van PSA. In Rusland en Brazilië is dit concern nog maar een kleine speler, in India is men vrijwel afwezig en in China kampt PSA met een teruglopend marktaandeel. De kans dat PSA de slag om de ‘nieuwe autoconsument’ gaat verliezen, is bepaald niet denkbeeldig.

Florissant is evenmin de positie van de westerse premiummerken. Zij hebben de naam erg succesvol te zijn maar dat beeld zou wel eens kunnen gaan kantelen. Eigenlijk zien wij dat nu al bij BMW, dat eind vorig jaar bekend maakte achtduizend arbeidsplaatsen te zullen schrappen. Het is natuurlijk leuk als de winstmarge dankzij premiumproducten twee keer zo hoog is als die van een volumemerk maar als die concurrent drie keer zo groot is, dan leidt dit op de boekhoudafdeling tot zure gezichten. En anders wel bij de aandeelhouders.

Consumenten uit BRIC-landen moeten serieus genomen worden. Dat geldt voor de toeristenbranche maar ook voor de autofabrikanten. (Premium)merken die de voorkeur geven aan groei in Europa of Noord-Amerika, wedden absoluut op het verkeerde paard.