Israël heeft Project Better Place, een Amerikaanse bedrijf uit de Silicon Valley, opdracht gegeven een nationaal netwerk van vijfhonderdduizend oplaadpunten en honderdvijftig accuverwisselstations op te zetten. Renault Nissan is gauw op de plannen ingesprongen met de aankondiging dat het een nieuwe elektrische auto in Israël gaat bouwen en daar in 2011 op de markt wil zetten.

Sterke wil
De Israëlische regering heeft toegezegd tot 2019 auto’s met zero-emissie een grote korting op de aankoopbelasting en andere fiscale voordelen te geven. Project Better Place, opgericht door de Israëlische oud-directeur van softwaregigant SAP, wil ongeveer een miljard dollar investeren in het project en hoopt dat het als voorbeeld gaat dienen voor andere ‘kleine en dichtbevolkte’ landen. Het idee achter het project is de dure accu’s eigendom te maken van de beheerder van de infrastructuur waardoor ze niet in de autoprijs meegeteld hoeven te worden. Renault Nissan heeft inmiddels een overeenkomst met Project Better Place getekend en stelt ‘dat het de eerste keer is dat alle partijen samenwerken, een regering die een fiscaal voordeel biedt, een beheerder die het netwerk voor de accu’s opbouwt en een autofabrikant die een model aanpast. En alle drie de partijen tonen de sterke wil om er een succes van te maken.’

Halveren olie-invoer
Israël is volgens Renault Nissan ideaal voor zo’n pilot omdat het een klein land is met niet meer dan een miljoen auto’s waarmee gemiddeld hooguit zeventig kilometer per dag wordt gereden. Voor de regering is het meest aantrekkelijke dat het land de olie-invoer binnen een paar jaar kan halveren. Door de rest van de energie uit zonnepanelen te halen – inclusief die voor de elektrische pompen – denkt Israël over een jaar of tien helemaal geen olie meer te gebruiken.

Eén euro
Renault Nissan is momenteel bezig met de ontwikkeling van een lithium-ion accu die binnenkort in massaproductie gaat als energiebron voor de auto. Die wordt gebaseerd op basis van één van de 26 modellen die Renault toch al in de pijplijn heeft zitten. ‘’We werken aan verwisselbare accu’s voor continue mobiliteit,” omschrijft het Patrick Pélata, de tweede man van Renault. Die moet overigens wel erkennen dat de ontwikkeling ‘nog niet helemaal is afgerond’. Renault schat dat een elektrische auto uiteindelijk één euro per honderd kilometer gaat kosten terwijl je voor een gewone toch zeker vijftien euro moet rekenen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding