General Motors kan slecht tegen zijn verlies. De Amerikanen hebben er namelijk ontzettend de smoor in dat Toyota van de Prius zo’n kassucces heeft weten te maken. Niet zozeer omdat deze Japanse concurrent slimmere technici in dienst had maar omdat Toyota het aandurfde de eerste jaren de verkoop van hybride auto’s flink te subsidiëren.

General Motors wil nu een inhaalslag maken met de Chevrolet Volt. Dat is een via het stopcontact oplaadbare hybride auto die dankzij lithium/ion accu’s een veel grotere actieradius heeft dan de Prius en als klap op de vuurpijl ook nog eens zuiniger is. General Motors wil perse nog vóór de decenniumwisseling de eerste exemplaren van de Volt afleveren.

De prijs die General Motors hiervoor bereid is te betalen is hoog. Zo gaat chef productontwikkeling Bob Lutz ervan uit dat het autoconcern de eerste jaren geen stuiver aan de Volt zal verdienen. Er wordt rekening gehouden met een gat in de begroting van 250 miljoen dollar op jaarbasis. Voor een fabrikant waar het geld met bakken tegelijk binnen komt, is dat geen onoverkomelijk probleem maar General Motors kan in financieel opzicht het hoofd maar amper boven water houden. Is dit dan wel het goede moment om er een dure hobby bij te nemen? General Motors wil laten zien dat zij een betere hybride kan bouwen dan Toyota. Deze Japanse concurrent omschrijft het voornemen van Lutz hoofdschuddend als ‘bizar’ en gaat ervan uit dat de generaal zich enorm zal vertillen aan het project. Niet uit leedvermaak (uit politieke en handelsoverwegingen heeft Toyota geen enkel belang bij een ernstig verzwakte Amerikaanse collega) maar sprekend uit ervaring.

De ervaring leert ook dat GM in het verleden nogal ‘ns op zijn plaat ging bij de introductie van ‘revolutionaire’ modellen. De Chevrolet Corvair is hier het beste voorbeeld van, maar ook de XCar (o.a. Chevrolet Citation) en de Oldsmobile Delta 88 Diesel, ze verschenen allemaal niet goed uitontwikkeld op de markt. Lutz, die bekend staat als een enorme flapuit, heeft laten weten dat de Volt niet goedkoop wordt: ‘We moeten een flinke kostenpost voor garantieclaims incalculeren, hoor!’. Nou, dat klinkt vertrouwenwekkend.

Het heeft er alle schijn van dat GM zijn hand enorm overspeelt met de Volt. Het is leuk als een bedrijf fanatiek op zoek is naar nieuwe klanten. Maar het is dweilen met de kraan open als die net zo snel weer vertrekken omdat de geleverde kwaliteit niet in orde is. Haastige spoed is zelden goed.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding