Michelin, wereldwijd de marktleider, zag de nettowinst vorig jaar met ruim 35 procent toenemen naar 774 miljoen euro. Dat resultaat stond echter behoorlijk onder druk door een eenmalige post van 326 miljoen voor herstructureringskosten. De omzet ging met drie procent vooruit naar ruim 16,8 miljard. Vergelijking van die cijfers maakt duidelijk dat Michelin de marge flink wist te verbeteren van 8,2 naar 9,8 procent. Voor het lopende jaar voorziet bestuursvoorzitter Michel Rollier een verdere verbetering van zowel de verkopen als het resultaat. Hij tekent daarbij echter wel aan dat de marktomgeving dan niet noemenswaardig moet verslechteren. Rollier hoopt dat hij de sterke kostenstijgingen door een strikt besparingsprogramma in de hand kan houden.

Gijzeling topmanagers
De Franse gigant heeft bij die besparingen in eigen land te kampen met flinke problemen rond de voorgenomen sluiting van de sterk verouderde fabriek Kléber in Toul. Daarbij zouden achthonderd werknemers hun baan verliezen, maar die gaan daar naar goed Frans gebruik niet zonder slag of stoot mee akkoord. Niet alleen werd er een staking afgekondigd, maar ook hield een groepje militante arbeiders enkele dagen drie topmanagers van de fabriek in gijzeling. Pas na bemiddelingspogingen door de regionale prefect werd het tweetal uiteindelijk weer in vrijheid gesteld. Dat gebeurde overigens pas nadat Michelin had toegezegd de afvloeiingspremie naar 2400 euro per gewerkt jaar te verhogen. Rollier, die geen goed woord over heeft voor deze ‘treurige actie’ blijft erbij dat de sluiting onvermijdelijk is. ‘’Ik heb best begrip voor de emoties bij de werknemers. Maar ze kunnen de sluiting toch niet tegenhouden.” Bridgestone, het Japanse concern dat nog steeds om de toppositie op de bandenmarkt vecht met Michelin, heeft eveneens een goed jaar achter de rug. Bridgestone heeft met een verhoging van de winst met 55 procent naar ongeveer 850 miljoen euro de eigen voorspellingen meer dan waar gemaakt. De omzet kwam dertien procent hoger uit op 21,8 miljard euro. Maar Bridgestone is aanzienlijk minder optimisch gestemd voor 2008. Het Japanse bedrijf voorspelt dat de resultaten fors onder druk komen te staan door de hogere kosten voor grondstoffen en de slechte koersverhouding van de yen tegenover de euro en de dollar. Bovendien is Bridgestone voor een ander product, slangen die op zee worden gebruikt in de offshore industrie, in de VS aangeklaagd wegens illegale prijsafspraken. Door dat alles vreest men in Tokyo dat de winst wel eens met een kwart zou kunnen inzakken. Financiële deskundigen wijzen er daarbij op dat Bridgestone altijd aan de voorzichtige kant blijft zoals ook uit de daadwerkelijke cijfers over 2007 weer is gebleken.

Continental
Ook de Duitse banden- en toebehorenfabrikant Continental kijkt terug op een goed jaar waarin de omzet met 7,2 procent omhoog ging naar bijna zestien miljard en het operationele resultaat zo’n vijftien procent hoger uit kwam op een ruime 1,8 miljard. Bestuursvoorzitter Manfred Wennemer is optimistisch ‘dat we de serie records ook in het lopende jaar kunnen voortzetten’ en hoopt daarbij zowel de omzet als de winst met zeker vijf procent te laten toenemen. Continental is vorig jaar flink versterkt door de overname van de toenmalige Siemens dochter VDO waardoor het aantal werknemers met ruim zestigduizend toenam naar 152 duizend. Wennemer: ‘’We hebben met het oude Continental onze beloften waar gemaakt, daar zal in de nieuwe samenstelling niets in veranderen.”