Meer dan de helft nu diesel in EU

Van de zestien miljoen personenauto’s die vorig jaar in West-Europa op kenteken werden gezet, heeft ruim 53 procent een dieselmotor. De verkopen van diesels lagen daarmee zes procent hoger dan in 2006. Het aantal benzinewagenskwam vier procent lager uit.

De voortdurende toename van de vraag naar dieselauto’s heeft voor een groot deel te maken met de verbeterde dieseltechnologie, de sterk toenemende brandstofprijzen en de daardoor toenemende aandacht bij de consument voor een lager brandstofverbruik.

Dat meldt de Europese autokoepel Acea in het driemaandelijkse economische overzicht van de automarkt. Ondanks de hogere brandstofkosten lagen de verkopen van 4×4’s vorig jaar bijna een kwart hoger dan in 2006. Deze modellen nemen daarmee toch bijna tien procent van alle verkopen voor hun rekening. Het overgrote deel van de in Europa verkochte auto’s valt nog altijd in het segment klein (37 procent) of laagmiddel (32 procent).

De totale Europese autoproductie kwam vorig jaar uit op 19,7 miljoen eenheden, een toename met 5,3 procent. Europa blijft daarmee de grootste autoproducent ter wereld waarbij de sector in totaal goed is voor 2,3 miljoen directe arbeidsplaatsen. Personenauto’s nemen 87 procent van die productie voor hun rekening. De sterkste groei doet zich voor in de markt voor vrachtauto’s waar de vraag nog altijd nauwelijks bij te benen is. Uit de cijfers blijkt verder nog eens duidelijk dat de autoproductie steeds meer verschuift naar de Oost-Europese landen want die nemen inmiddels een goede kwart van de hele fabricage voor hun rekening. Verder meldt Acea dat bijna tachtig procent van de in Europa verkochte auto’s bij één van zijn leden van de band is gerold.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Meer dan de helft nu diesel in EU - Automobielmanagement.nl

Meer dan de helft nu diesel in EU

Van de zestien miljoen personenauto’s die vorig jaar in West-Europa op kenteken werden gezet, heeft ruim 53 procent een dieselmotor. De verkopen van diesels lagen daarmee zes procent hoger dan in 2006. Het aantal benzinewagenskwam vier procent lager uit.

De voortdurende toename van de vraag naar dieselauto’s heeft voor een groot deel te maken met de verbeterde dieseltechnologie, de sterk toenemende brandstofprijzen en de daardoor toenemende aandacht bij de consument voor een lager brandstofverbruik.

Dat meldt de Europese autokoepel Acea in het driemaandelijkse economische overzicht van de automarkt. Ondanks de hogere brandstofkosten lagen de verkopen van 4×4’s vorig jaar bijna een kwart hoger dan in 2006. Deze modellen nemen daarmee toch bijna tien procent van alle verkopen voor hun rekening. Het overgrote deel van de in Europa verkochte auto’s valt nog altijd in het segment klein (37 procent) of laagmiddel (32 procent).

De totale Europese autoproductie kwam vorig jaar uit op 19,7 miljoen eenheden, een toename met 5,3 procent. Europa blijft daarmee de grootste autoproducent ter wereld waarbij de sector in totaal goed is voor 2,3 miljoen directe arbeidsplaatsen. Personenauto’s nemen 87 procent van die productie voor hun rekening. De sterkste groei doet zich voor in de markt voor vrachtauto’s waar de vraag nog altijd nauwelijks bij te benen is. Uit de cijfers blijkt verder nog eens duidelijk dat de autoproductie steeds meer verschuift naar de Oost-Europese landen want die nemen inmiddels een goede kwart van de hele fabricage voor hun rekening. Verder meldt Acea dat bijna tachtig procent van de in Europa verkochte auto’s bij één van zijn leden van de band is gerold.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding