Bij de recente controles ging het om 5500 auto’s van de zaak. Daarvan kon zeventien procent van de berijders niet aantonen dat er minder dan vijfhonderd privé-kilometers werden gereden, terwijl dat uitdrukkelijk wel was verklaard. Inclusief boete vorderde de Belastingdienst gemiddeld ruim zesduizend euro terug.

Vorig jaar januari kondigde de Belastingdienst al aan de controle van de auto van de zaak op te voeren. Aanleiding was het feit dat bij steekproeven ongeveer dertig procent van de zakelijke rijders bleek te sjoemelen met de verklaring over de privé-kilometers. De controle gebeurt openlijk door auto’s van de Belastingdienst die automatisch grote aantallen kentekens flitsen. Vooral plaatsen waar veel auto’s rijden, zoals bij bouwmarkten, grensovergangen en meubelboulevards, hebben de voorkeur. Die gegevens worden vervolgens vergeleken met de opgave van de betrokken berijder. Na vier of vijf ‘verdachte’ signaleringen vraagt de fiscus de automobilist om een rittenregistratie. Daarmee moet hij sluitend kunnen bewijzen dat het om zakelijk gebruik van de auto gaat en dat de privé-grens van vijfhonderd kilometer niet wordt overschreden. Is dat wel het geval dan volgt een naheffing, op jaarbasis, en een boete van honderd procent, zo licht de woordvoerder van de Belastingdienst toe.

Twee maandsalarissen
Inmiddels hebben flink wat organisaties protest aangetekend tegen de strenge controles. De EVO bijvoorbeeld heeft een brief gestuurd aan de staatssecretaris van Financiën die hem moet herinneren aan zijn belofte de administratieve lasten van de rittenregistratie te vereenvoudigen. In de EVO-achterban rijden veel werknemers met een bestelauto die een sluitende rittenregistratie moeten bijhouden. Vooral voor werknemers met veel ritten per dag is deze administratieplicht een crime, zegt een woordvoerder van de EVO. "Niet alleen door de tijd en ergernis die het bijhouden van een rittenregistratie met zich meebrengt, maar ook door de kans alsnog de bijtelling voor hun kiezen te krijgen als de registratie achteraf niet blijkt te kloppen. Voor een monteur met een gemiddeld salaris van vijftienhonderd euro komt zo’n aanslag neer op twee maandsalarissen."

Sneller tweedehandsje
Van een heel andere orde is de kritiek van Athlon Car Lease. Volgens deze leasemaatschappij worden leaserijders door deze strenge controles namelijk meer bewust van het feit dat ze een strikte kilometertelling moeten bijhouden en gaan hierdoor sneller kiezen voor een extra, meestal oudere, tweedehands auto. Dit constateert Athlon Car Lease naar aanleiding van een onderzoek onder 525 leaserijders. Volgens Richard Sikkel, algemeen directeur van Athlon Car Lease, is dit goed voor de occasiondealer maar minder goed voor het milieu. Deze ontwikkeling zorgt samen met de verhoging van de fiscale bijtelling van 22 naar 25 procent voor een toename van CO2-uitstoot. "Tweedehands auto’s stoten namelijk meer CO2 uit dan jongere lease-auto’s. Bovendien ontstaan er parkeerproblemen in de Vinexwijken en binnensteden", aldus Sikkel. Het onderzoek, dat vorige week werd gepresenteerd, toont aan dat sinds 1 januari achttien procent van de respondenten zijn auto al uit de bijtelling heeft gehaald. Dertien procent hiervan kijkt uit naar de aanschaf van een tweede (tweedehands) auto.

Overige resultaten
Als gevolg van de 25 procent bijtelling geeft één op de acht respondenten aan dat dit direct voordeel oplevert. Van de respondenten die niet hun auto uit de bijtelling hebben gehaald, bekijkt bijna een kwart (22 procent) de mogelijkheid om de auto er alsnog uit te halen. Eenderde van de deelnemers aan het onderzoek onderzoekt de mogelijkheden tot aanschaf van een privé-auto. Nog eens eenderde van de respondenten is erg geïnteresseerd en zoekt dit nu uit. Tot slot overweegt achttien procent de huidige lease-auto in te ruilen voor een energiezuinige lease-auto met een bijtelling van veertien procent.