Geen groei dit jaar maar op zijn hoogst een stabilisatie. Of mogelijk zelfs een lichte daling van de verkopen op het oude continent is nu het parool. De stormbal is vooral gehesen door Christian Streiff, niet alleen topman van PSA Peugeot Citroën maar ook voorzitter van de Europese autokoepel Acea. ‘’Zes maanden geleden zeiden wij over het algemeen dat de Europese automarkt in 2008 vlak zou zijn of een lichte stijging zou kennen. Vandaag is onze hypothese eerder dat hij vlak of licht dalend zal zijn. De economische situatie begint ons een beetje zorgen te baren,” aldus Streiff tijdens het Autosalon van Genève. De PSA-baas verwacht vooral problemen in landen als Spanje en Groot-Brittannië waar de economie de afgelopen maanden nadrukkelijk naar de negatieve kant aan het doorslaan is. Maar hij denkt niet dat de aanzwellende economische crisis in de Verenigde Staten naar Europa zal overwaaien. ‘’Europa is meer en meer losgekoppeld van de VS en meer en meer verbonden met de groeimarkten die nog steeds heel hard aantrekken.’

Avtovaz
Ook collega Carlos Ghosn van Renault heeft minder goede verwachtingen voor Europa. Hij pakt die boodschap echter slim in: ‘’Wij focussen ons vooral op de grote groeimarkten zoals China, Rusland en India. Over een paar jaar denken we daar de meeste auto’s af te zetten. Die landen vormen daarmee een goed tegenwicht voor de stagnerende markten in Europa en de VS. We willen in Europa natuurlijk wel blijven concurreren maar dat is meer vanuit een defensieve positie. Elders in de wereld werken we met een schone lei.” Eind februari tekende Renault nog een vergaande samenwerkingsovereenkomst met het Russische Avtovaz. Ook Ghosn’s partners van Nissan lieten in Genève doorschemeren dat de voorspelling voor Europa is bijgesteld. Bij deze Japanner vreest men nu een lichte terugloop van de verkopen vergeleken bij 2007.