Suzuki heeft de laatste jaren gestaag kunnen groeien door de luwte op te zoeken. Dat klinkt net zo met elkaar in tegenspraak als ‘groot geworden door klein te blijven’, maar is het niet. In eigen land investeerde het merk vooral in het opvoeren van het marktaandeel in perifere gebieden. Grotere spelers als Toyota en Honda dachten dat op het Japanse platteland weinig eer te behalen zou zijn maar dat zag Suzuki anders: op het openbaar vervoer werd steeds meer bezuinigd door de overheid, waardoor plattelandbewoners gedwongen werden voor een eigen transportmiddel te zorgen. Een goedkoop modelletje van Suzuki komt dan als geroepen. Het Indiase dochtermerk Maruti werd al genoemd. Toen het nog armoe troef was in India en iedereen zijn neus ophaalde voor dit land, begon Suzuki al met investeren. Maruti heeft zich zo kunnen ontwikkelen tot hét automerk van India met een circa vier keer zo groot marktaandeel als het momenteel zo in de schijnwerpers staande Tata. De concurrentiedruk neemt toe, maar inmiddels is Maruti in India net zo’n begrip als Volkswagen in Duitsland of Toyota in Japan. Suzuki moet wel hele domme fouten maken, wil zij haar marktleiderschap in India verspelen.

De kans daarop is klein, want Suzuki is een bijzonder slim en vernuftig opererend merk. Samenwerkingsprojecten met andere autofabrikanten worden niet geschuwd maar alleen als opstap naar een stevige zelfstandige positie. Suzuki opereert pragmatisch en kan prima zonder uiterlijk vertoon. Voor dit merk geen in minder dan vijf seconden naar 100 km/u accelererende sportwagen met dubbele turbo. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Suzuki past uitstekend bij de Nederlandse mentaliteit en qua handelsgeest kan Suzuki omschreven worden als het meest ‘Nederlandse’ automerk. Suzuki komt er uitstekend mee weg door de Swift, die dertien centimeter korter is dan de Fox, te verkopen als B-segment auto terwijl de Volkswagen een typische A-segment aanbieding is. Suzuki is groot geworden door kleine auto’s als ‘groot’ te verkopen. Elke handelaar neemt daar zijn pet voor af.