Acea denkt dat vooral West-Europa de eerste gevolgen begint te ondervinden van de in Amerika gestarte kredietcrisis. Maar het geringere aantal verkoopdagen door de vroege Pasen heft ook een belangrijke rol gespeeld.

De grootste klappen vielen in Spanje waar over het eerste kwartaal gezien 15,3 procent minder auto’s werden afgezet. De Spaanse economie lijkt in Europa ook het snelste af te koelen vooral doordat de al jaren exploderende huizenmarkt nu eindelijk is ingestort. Verder gingen de Italiaanse autoverkopen op kwartaalbasis met tien procent omlaag waarbij de onzekerheid rond het al dan niet opnieuw aan de macht komen van Silvio Berlusconi mogelijk een rol heeft gespeeld. In Duitsland zakten de verkopen op maandbasis met dik veertien procent maar dat komt vooral door een statistiektrucje in dezelfde maand vorig jaar. Op kwartaalbasis gingen de Duitse verkopen met 2,6 procent omhoog, een volgens Acea ‘robuuste toename’.

In West-Europa lieten alleen Groot-Brittannië en Portugal in de maand maart een groei zien, bij de Britten een schamele half procent terwijl de Portugezen op 5,2 procent uitkomen. Voor Nederland komt Acea over maart uit op een terugloop met 7,8 procent maar op kwartaalbasis nog op een plusje van 1,7 procent.

In de Oost-Europese landen is van een recessie op de automarkt echter nog altijd weinig te merken. Polen registreerde over de eerste drie maanden van dit jaar een plus van 19,5procent, Roemenië kwam zelfs op 23,6 procent groei uit. Ook de Tsjechische Republiek registreerde 9,7 procent groei en Hongarije 3,5 procent.

Kijkend naar de verschillende merken is het vooral opvallend dat Toyota het in Europa begint af te leggen. Het ‘bijna’ grootste merk ter wereld moest in maart een daling van 6,5 procent noteren. PSA Peugeot Citroën, dat toch vooral kleinere auto’s op de markt zet, kon met een minus van 13,9 procent eveneens een slag incasseren. Ook de Volkswagen-Groep zit met 12,5 procent lagere verkopen in de hoek waar de klappen vallen terwijl General Motors, Renault, Fiat en Ford allemaal min of meer zwaar in de rode cijfers zitten. Van de grote merken kwam alleen BMW met 2,3 procent hogere verkopen positief uit de bus.