Gecombineerde mobiliteitspas bij Travelcard

De eerste gecombineerde mobiliteitspas van Nederland is vorige week uitgereikt aan de leaserijders van verzekeraar Delta Lloyd. Met deze pas kan niet alleen worden getankt, maar ook de trein, taxi, P+R en de ov-fiets kunnen ermee worden betaald.

Er rijden in Nederland ongeveer negenhonderdduizend mensen in een auto van de zaak. Uit recent onderzoek van TNS NIPO (zie onder) blijkt dat 73 procent van hen bijna nooit met de trein reist, maar dat 39 procent dat waarschijnlijk wel zou doen als zij gebruik konden maken van een gecombineerde brandstof-/mobiliteitspas. Op basis van deze uitkomst verwacht Travelcard, de aanbieder van de nieuwe mobiliteitspas, dat het aantal gereden zakelijke kilometers door de nieuwe pas met maar liefst 702 miljoen kilometer per jaar kan worden teruggedrongen. Dat betekent een vermindering van zo’n zes procent of 84 megaton aan CO2 per jaar minder. Jan-Reint Vink, algemeen directeur van Travelcard Nederland: "Omdat we de zakelijke rijder met een mobiliteitspas ook een reisadvies kunnen geven, zal die, als er ergens een file staat, sneller besluiten de auto te parkeren op een P+R-terrein en verder reizen met de trein. Daarmee neemt de filedruk af en het is goed voor het milieu."

Te veel gedoe
De zevenhonderd leaserijders van Delta Lloyd gelden als ‘launching customers’. Alle rijders krijgen de pas ter beschikking. Voorschieten en declareren van reiskosten is niet nodig, want de werkgever ontvangt alle kosten op één factuur, legt Vink uit. "Veel zakelijke rijders geven aan dat ze het veel te veel gedoe vinden om een ander vervoermiddel te kiezen, maar dat hebben wij nu ondervangen." Naar verwachting zullen andere bedrijven het voorbeeld van Delta Lloyd volgen. Travelcard heeft ongeveer 250 duizend pashouders. Als zij allemaal zouden overstappen op de nieuwe gecombineerde mobiliteitspas zal alleen al deze groep zakelijke rijders 225 miljoen kilometer per jaar minder gaan rijden. Ook Wim Kuijken, secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer & Waterstaat, op het evenement aanwezig, zegt er in ieder geval voorstander van te zijn.

Het ministerie riep vorig jaar november rond het kabinetsbesluit Anders Betalen voor Mobiliteit al op alle leaserijders een mobiliteitspas te geven. De nieuwe Travelcard is ontwikkeld door Travelcard Nederland in samenwerking met Mobility Mixx. De Travelcard is beschikbaar voor alle leasemaatschappijen en zakelijke klanten in Nederland.

Leaserijder wil best met trein
Het beeld dat de leaserijder die niet uit zijn auto te branden is, blijkt niet helemaal te kloppen. Uit onderzoek dat TNS-NIPO in opdracht van LeasePlan uitvoerde, blijkt dat 73 procent van alle ondervraagde duizend leaserijders nooit de trein gebruikt voor een zakelijke rit. Dat betekent niet dat ze dit echt niet willen. Het zou alleen wat gemakkelijker moeten zijn.

Wat houdt hen dan tegen? Een kwart geeft aan niet met de trein te reizen omdat de werkgever de kosten ervan niet vergoedt. Dat de reis langer duurt via het spoor is voor 32 procent van hen een reden niet in te stappen. Wanneer de berijders een gecombineerde tankpas-mobiliteitspas zouden hebben dan overweegt 39 procent van hen ook vaker met de trein te gaan. Er is ook een kleine groep die niets ziet in reizen met de trein. Ongeveer acht procent geeft aan ‘echt niet’ zakelijk met de trein reizen.

Bijna 15% van alle leaserijders nam de afgelopen 3 maanden nog de trein voor een zakelijke rit. De 27% van de leaserijders die nu al met de trein gaan doen dat voor 52% om de files te vermijden. Het ontlopen van parkeerproblemen is voor 13% de reden op de auto te laten staan en 11% gaat met de trein zodat zij tijdens het rijden kunnen werken. 20% van de leaserijders vindt dat ze meer moeten bewegen en dat treinreizen hen daar mee kan helpen. Mocht het fileprobleem in Nederland nog groter worden dan ziet 33% van alle leaserijders dat als een reden om vaker in de trein te stappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Gecombineerde mobiliteitspas bij Travelcard - Automobielmanagement.nl

Gecombineerde mobiliteitspas bij Travelcard

De eerste gecombineerde mobiliteitspas van Nederland is vorige week uitgereikt aan de leaserijders van verzekeraar Delta Lloyd. Met deze pas kan niet alleen worden getankt, maar ook de trein, taxi, P+R en de ov-fiets kunnen ermee worden betaald.

Er rijden in Nederland ongeveer negenhonderdduizend mensen in een auto van de zaak. Uit recent onderzoek van TNS NIPO (zie onder) blijkt dat 73 procent van hen bijna nooit met de trein reist, maar dat 39 procent dat waarschijnlijk wel zou doen als zij gebruik konden maken van een gecombineerde brandstof-/mobiliteitspas. Op basis van deze uitkomst verwacht Travelcard, de aanbieder van de nieuwe mobiliteitspas, dat het aantal gereden zakelijke kilometers door de nieuwe pas met maar liefst 702 miljoen kilometer per jaar kan worden teruggedrongen. Dat betekent een vermindering van zo’n zes procent of 84 megaton aan CO2 per jaar minder. Jan-Reint Vink, algemeen directeur van Travelcard Nederland: "Omdat we de zakelijke rijder met een mobiliteitspas ook een reisadvies kunnen geven, zal die, als er ergens een file staat, sneller besluiten de auto te parkeren op een P+R-terrein en verder reizen met de trein. Daarmee neemt de filedruk af en het is goed voor het milieu."

Te veel gedoe
De zevenhonderd leaserijders van Delta Lloyd gelden als ‘launching customers’. Alle rijders krijgen de pas ter beschikking. Voorschieten en declareren van reiskosten is niet nodig, want de werkgever ontvangt alle kosten op één factuur, legt Vink uit. "Veel zakelijke rijders geven aan dat ze het veel te veel gedoe vinden om een ander vervoermiddel te kiezen, maar dat hebben wij nu ondervangen." Naar verwachting zullen andere bedrijven het voorbeeld van Delta Lloyd volgen. Travelcard heeft ongeveer 250 duizend pashouders. Als zij allemaal zouden overstappen op de nieuwe gecombineerde mobiliteitspas zal alleen al deze groep zakelijke rijders 225 miljoen kilometer per jaar minder gaan rijden. Ook Wim Kuijken, secretaris-generaal van het ministerie van Verkeer & Waterstaat, op het evenement aanwezig, zegt er in ieder geval voorstander van te zijn.

Het ministerie riep vorig jaar november rond het kabinetsbesluit Anders Betalen voor Mobiliteit al op alle leaserijders een mobiliteitspas te geven. De nieuwe Travelcard is ontwikkeld door Travelcard Nederland in samenwerking met Mobility Mixx. De Travelcard is beschikbaar voor alle leasemaatschappijen en zakelijke klanten in Nederland.

Leaserijder wil best met trein
Het beeld dat de leaserijder die niet uit zijn auto te branden is, blijkt niet helemaal te kloppen. Uit onderzoek dat TNS-NIPO in opdracht van LeasePlan uitvoerde, blijkt dat 73 procent van alle ondervraagde duizend leaserijders nooit de trein gebruikt voor een zakelijke rit. Dat betekent niet dat ze dit echt niet willen. Het zou alleen wat gemakkelijker moeten zijn.

Wat houdt hen dan tegen? Een kwart geeft aan niet met de trein te reizen omdat de werkgever de kosten ervan niet vergoedt. Dat de reis langer duurt via het spoor is voor 32 procent van hen een reden niet in te stappen. Wanneer de berijders een gecombineerde tankpas-mobiliteitspas zouden hebben dan overweegt 39 procent van hen ook vaker met de trein te gaan. Er is ook een kleine groep die niets ziet in reizen met de trein. Ongeveer acht procent geeft aan ‘echt niet’ zakelijk met de trein reizen.

Bijna 15% van alle leaserijders nam de afgelopen 3 maanden nog de trein voor een zakelijke rit. De 27% van de leaserijders die nu al met de trein gaan doen dat voor 52% om de files te vermijden. Het ontlopen van parkeerproblemen is voor 13% de reden op de auto te laten staan en 11% gaat met de trein zodat zij tijdens het rijden kunnen werken. 20% van de leaserijders vindt dat ze meer moeten bewegen en dat treinreizen hen daar mee kan helpen. Mocht het fileprobleem in Nederland nog groter worden dan ziet 33% van alle leaserijders dat als een reden om vaker in de trein te stappen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding