AM over de vloer: Srdjan Jovovic

Vakmanschap hoeft niet te
leiden tot winstgevendheid

De meeste klanten van Srdjan Jovovic (45) gebruiken hun klassiekers dagelijks. Daarom is niet alleen restauratie zijn dagelijks werk maar ook het onderhoud van de klassiekers en de APK-keuring. Jovovic heeft drie monteurs in dienst en een plaatwerker.
Paul Steenhoff

Het zijn niet de minste bolides in de werkplaats van Classic Restoration Services (CRS) in Loosdrecht. Een Jaguar MK-2, een Maserati Sebring 2 en een Bentley Serie 1. Stuk voor stuk auto’s die in slechte staat al meer kosten dan een beetje middenklasser. Dat het bedrijf van Srdjan Jovovic in ons land staat, is deels door het lot bepaald.

Net voor begin jaren negentig de oorlog in het voormalige Joegoslavië uitbarstte, kwam hij met zijn hoogzwangere vrouw naar Nederland. Ze wilden de geboorte van zoon Marko (inmiddels 16) laten plaatsvinden bij de al twintig jaar in Nederland wonende schoonouders. Toen vrijwel direct erna de oorlog uitbrak, besloot het gezin hier te blijven. "Ik ben opgeleid tot ingenieur in de elektronica, maar die diploma’s bleken in Nederland niets waard. Gelukkig heb ik altijd interesse gehad in klassieke auto’s en daar ook veel ervaring in opgedaan. Ik besloot het in deze richting te zoeken, wilde niet afhankelijk zijn."

Jovovic kwam terecht bij Noble House in Almere door te reageren op een vacature in de krant. Eerdere baantjes bemachtigde hij simpeler: "Als je technisch bent, is het in Nederland heel makkelijk om werk te krijgen. Je stapt gewoon op je fiets, gaat de garagebedrijven langs en aan het eind van de dag heb je wat. Gegarandeerd."

Na tien jaar was hij bij Noble House chef-monteur geworden en gaf hij leiding aan twaalf monteurs. "Toen kwam 11 september en kreeg de markt voor klassiekers een forse duw. Er werden monteurs ontslagen en dat was voor mij het teken zelf op te stappen. Ik nam de gok en kon deze ruimte huren. Met 370 vierkante meter niet groot, maar genoeg voor mij en mijn medewerkers."

Twee jaar werk
In de zomermaanden houdt CRS zich vooral bezig met het onderhoud en de reparatie van klassiekers. In het najaar koopt Jovovic altijd twee of drie restauratieprojecten om de relatief stille wintermaanden goed door te komen. "Voor mijn mensen is het goed om zo het werk beter te leren. Dit vak bestaat immers voor honderd procent uit praktijkervaring."

Jovovic pikt alleen modellen eruit die in goede staat een behoorlijke waarde vertegenwoordigen. "Je moet de investering in uren eruit kunnen halen. Dat lukt je een stuk beter bij een zeldzame auto, een speciaal model of een speciale motor. Om uit het aanbod de juiste auto te pikken, heb je ervaring nodig. Ik kan zien of je een restauratie in 800 uur kunt uitvoeren of in 2.500 uur. Dat laatste is zo’n twee jaar werk."

Restaureren doet Jovovic zoveel mogelijk in eigen huis, met uitzondering van de bekleding, ingewikkeld plaatwerk, spuit- en straalwerk en de machinale handelingen van een motorrevisie. "Ik haal altijd alles zelf uit elkaar, waarna de revisie plaatsvindt en de motor weer in onderdelen naar mij komt en ik hem zelf weer in elkaar zet. Ik wil zeker zijn dat het goed is. Vaak pleeg ik ook nog wel enkele aanpassingen. Er zijn liefhebbers die vinden dat je aan een klassieker niets mag veranderen, maar veel van mijn klanten hebben daar voor het dagelijks gebruik geen moeite mee. Ik leg dan airco aan, pas de verlichting aan, plaats een betere dynamo en zorg voor een betere motorkoeling. Eigenlijk verbeter ik de zwakke punten die de auto al had toen hij nieuw uit de fabriek kwam."

AM over de vloer: Srdjan Jovovic - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Srdjan Jovovic

Vakmanschap hoeft niet te
leiden tot winstgevendheid

De meeste klanten van Srdjan Jovovic (45) gebruiken hun klassiekers dagelijks. Daarom is niet alleen restauratie zijn dagelijks werk maar ook het onderhoud van de klassiekers en de APK-keuring. Jovovic heeft drie monteurs in dienst en een plaatwerker.
Paul Steenhoff

Het zijn niet de minste bolides in de werkplaats van Classic Restoration Services (CRS) in Loosdrecht. Een Jaguar MK-2, een Maserati Sebring 2 en een Bentley Serie 1. Stuk voor stuk auto’s die in slechte staat al meer kosten dan een beetje middenklasser. Dat het bedrijf van Srdjan Jovovic in ons land staat, is deels door het lot bepaald.

Net voor begin jaren negentig de oorlog in het voormalige Joegoslavië uitbarstte, kwam hij met zijn hoogzwangere vrouw naar Nederland. Ze wilden de geboorte van zoon Marko (inmiddels 16) laten plaatsvinden bij de al twintig jaar in Nederland wonende schoonouders. Toen vrijwel direct erna de oorlog uitbrak, besloot het gezin hier te blijven. "Ik ben opgeleid tot ingenieur in de elektronica, maar die diploma’s bleken in Nederland niets waard. Gelukkig heb ik altijd interesse gehad in klassieke auto’s en daar ook veel ervaring in opgedaan. Ik besloot het in deze richting te zoeken, wilde niet afhankelijk zijn."

Jovovic kwam terecht bij Noble House in Almere door te reageren op een vacature in de krant. Eerdere baantjes bemachtigde hij simpeler: "Als je technisch bent, is het in Nederland heel makkelijk om werk te krijgen. Je stapt gewoon op je fiets, gaat de garagebedrijven langs en aan het eind van de dag heb je wat. Gegarandeerd."

Na tien jaar was hij bij Noble House chef-monteur geworden en gaf hij leiding aan twaalf monteurs. "Toen kwam 11 september en kreeg de markt voor klassiekers een forse duw. Er werden monteurs ontslagen en dat was voor mij het teken zelf op te stappen. Ik nam de gok en kon deze ruimte huren. Met 370 vierkante meter niet groot, maar genoeg voor mij en mijn medewerkers."

Twee jaar werk
In de zomermaanden houdt CRS zich vooral bezig met het onderhoud en de reparatie van klassiekers. In het najaar koopt Jovovic altijd twee of drie restauratieprojecten om de relatief stille wintermaanden goed door te komen. "Voor mijn mensen is het goed om zo het werk beter te leren. Dit vak bestaat immers voor honderd procent uit praktijkervaring."

Jovovic pikt alleen modellen eruit die in goede staat een behoorlijke waarde vertegenwoordigen. "Je moet de investering in uren eruit kunnen halen. Dat lukt je een stuk beter bij een zeldzame auto, een speciaal model of een speciale motor. Om uit het aanbod de juiste auto te pikken, heb je ervaring nodig. Ik kan zien of je een restauratie in 800 uur kunt uitvoeren of in 2.500 uur. Dat laatste is zo’n twee jaar werk."

Restaureren doet Jovovic zoveel mogelijk in eigen huis, met uitzondering van de bekleding, ingewikkeld plaatwerk, spuit- en straalwerk en de machinale handelingen van een motorrevisie. "Ik haal altijd alles zelf uit elkaar, waarna de revisie plaatsvindt en de motor weer in onderdelen naar mij komt en ik hem zelf weer in elkaar zet. Ik wil zeker zijn dat het goed is. Vaak pleeg ik ook nog wel enkele aanpassingen. Er zijn liefhebbers die vinden dat je aan een klassieker niets mag veranderen, maar veel van mijn klanten hebben daar voor het dagelijks gebruik geen moeite mee. Ik leg dan airco aan, pas de verlichting aan, plaats een betere dynamo en zorg voor een betere motorkoeling. Eigenlijk verbeter ik de zwakke punten die de auto al had toen hij nieuw uit de fabriek kwam."