AM over de vloer: Kees van Damme

Elektricien volgt zijn hart en kiest voor het autovak

Van de nood een deugd maken. Universeel garagist Kees van Damme uit Heinkenszand heeft aan den lijve ondervonden hoe dat werkt. AM wandelde onverwacht zijn werkplaats in Zeeland binnen en tekende zijn verhaal op.
Paul Steenhoff

Een jaar geleden had Kees van Damme (45) niet kunnen denken dat hij eigenaar zou worden van Autobedrijf de Ruyter in het Zeeuwse Heinkenszand. Tot mei van dit jaar had hij zijn eigen autohandel en deelde hij het pand met garagist Bram van der Does die hij regelmatig hielp met sleutelen. Helaas overleed Van der Does plotseling waarop Van Damme besloot de goed draaiende zaak voort te zetten. "Dat was geen makkelijke tijd", zegt Van Damme. "Gelukkig had ik wel ruime ervaring in het sleutelen naast de handel. Auto’s zijn altijd mijn hobby geweest, vooral de vooroorlogse klassiekers."

Van origine is Van Damme elektricien, maar dat vak hield hij na zes jaar werken voor gezien. "Ik had er niet meer genoeg plezier in, het autovak trok me meer dus ik heb geprobeerd van mijn hobby mijn beroep te maken door in de handel te beginnen." Tot mei kon hij zich handelaar noemen, nu is hij universeel garagist. Van Damme denkt er niet aan om alsnog zijn papieren te halen. "Nee, ik heb een hekel aan school en ik bewijs dat het me zonder officiële scholing ook lukt." Die zelfredzaamheid wordt nog verder vergroot door de nieuwe Delphi diagnosekast. "Ben ik erg tevreden over. Ik heb hem een week getest. Als je vastloopt, hebben ze een helpdesk die echt goed werkt. Dat gaf voor mij de doorslag."

Lauwe handel
De garage staat op een goed punt, aan de toegangsweg van het industrieterrein van Heinkenszand. Van Damme heeft drie bruggen en een totale vloeroppervlakte van 220 vierkante meter. Op dit moment heeft Van Damme er meer dan een dagtaak aan om het werk af te krijgen. "De handel heb ik even op een laag pitje gezet om eerst dit allemaal goed op de rit te krijgen. Daarbij is de handel op dit moment wel erg lauw. Particulieren kopen bijna geen tweedehands auto’s meer." Buiten staan een stuk of tien occasions te wachten op een nieuwe eigenaar, maar het gras tussen de bestrating laat zien dat er letterlijk weinig beweging in de markt zit.Ondertussen probeert Van Damme de ballen hoog te houden. Hij heeft een monteur in opleiding en is naarstig op zoek naar een fulltime APK-keurmeester aangezien hij zelf de papieren niet heeft. "Dat moet ik nu in Goes laten doen. Niet echt handig en ik verspeel er toch een stukje omzet mee."

Banden business
Ongeveer 60 procent van zijn clientèle is particulier. Daarnaast doet hij het onderhoud voor enkele bedrijven waaronder een lokale vestiging van ingenieursbureau Wolter & Dros, goed voor 175 auto’s. "Nee, aan werk geen gebrek", lacht Van Damme. In principe kunnen de klanten terecht voor alle werkzaamheden, inclusief een stukje schade. "Als een auto echt opgekreukeld is kan ik er natuurlijk niets mee want ik heb de uitrusting niet, maar als een klant een gedeukt scherm heeft, haal ik dat eraf, laat een nieuwe spuiten en monteer het weer. Dat is een stukje service richting mijn klanten." Diezelfde klanten komen ook graag voor een setje nieuwe banden bij Van Damme. "Ik heb zelf twee jaar in die business gewerkt en heb daar nog mijn contacten. Het was een goede handel maar de marges zijn ondertussen helemaal uitgewrongen en iedereen kan tegenwoordig een bandje omleggen. Het is leuk dat je als universeel het erbij kunt doen." Hij is geen lid van internet-bandenverkopers zoals Bandengids. "Nee, dat zijn toch andere banden. De karkassen zijn minder waardoor er veel te veel lood omheen moet. Ik adviseer mijn klanten altijd Michelin. Bij banden geldt dat goedkoop duurkoop is."

Van Damme ziet de toekomst van zijn nering met vertrouwen tegemoet. De uitbreidingsplannen liggen al klaar. "Ik wil groeien tot vijf bruggen zodat je niet telkens hoeft te schuiven met auto’s. Het pand hierachter staat leeg zodat uitbreiden eenvoudig is. Een extra brug heb ik al staan. Ik kan echter alleen uitbreiden als ik voldoende personeel heb. Anders heeft de extra ruimte geen zin."

AM over de vloer: Kees van Damme - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Kees van Damme

Elektricien volgt zijn hart en kiest voor het autovak

Van de nood een deugd maken. Universeel garagist Kees van Damme uit Heinkenszand heeft aan den lijve ondervonden hoe dat werkt. AM wandelde onverwacht zijn werkplaats in Zeeland binnen en tekende zijn verhaal op.
Paul Steenhoff

Een jaar geleden had Kees van Damme (45) niet kunnen denken dat hij eigenaar zou worden van Autobedrijf de Ruyter in het Zeeuwse Heinkenszand. Tot mei van dit jaar had hij zijn eigen autohandel en deelde hij het pand met garagist Bram van der Does die hij regelmatig hielp met sleutelen. Helaas overleed Van der Does plotseling waarop Van Damme besloot de goed draaiende zaak voort te zetten. "Dat was geen makkelijke tijd", zegt Van Damme. "Gelukkig had ik wel ruime ervaring in het sleutelen naast de handel. Auto’s zijn altijd mijn hobby geweest, vooral de vooroorlogse klassiekers."

Van origine is Van Damme elektricien, maar dat vak hield hij na zes jaar werken voor gezien. "Ik had er niet meer genoeg plezier in, het autovak trok me meer dus ik heb geprobeerd van mijn hobby mijn beroep te maken door in de handel te beginnen." Tot mei kon hij zich handelaar noemen, nu is hij universeel garagist. Van Damme denkt er niet aan om alsnog zijn papieren te halen. "Nee, ik heb een hekel aan school en ik bewijs dat het me zonder officiële scholing ook lukt." Die zelfredzaamheid wordt nog verder vergroot door de nieuwe Delphi diagnosekast. "Ben ik erg tevreden over. Ik heb hem een week getest. Als je vastloopt, hebben ze een helpdesk die echt goed werkt. Dat gaf voor mij de doorslag."

Lauwe handel
De garage staat op een goed punt, aan de toegangsweg van het industrieterrein van Heinkenszand. Van Damme heeft drie bruggen en een totale vloeroppervlakte van 220 vierkante meter. Op dit moment heeft Van Damme er meer dan een dagtaak aan om het werk af te krijgen. "De handel heb ik even op een laag pitje gezet om eerst dit allemaal goed op de rit te krijgen. Daarbij is de handel op dit moment wel erg lauw. Particulieren kopen bijna geen tweedehands auto’s meer." Buiten staan een stuk of tien occasions te wachten op een nieuwe eigenaar, maar het gras tussen de bestrating laat zien dat er letterlijk weinig beweging in de markt zit.Ondertussen probeert Van Damme de ballen hoog te houden. Hij heeft een monteur in opleiding en is naarstig op zoek naar een fulltime APK-keurmeester aangezien hij zelf de papieren niet heeft. "Dat moet ik nu in Goes laten doen. Niet echt handig en ik verspeel er toch een stukje omzet mee."

Banden business
Ongeveer 60 procent van zijn clientèle is particulier. Daarnaast doet hij het onderhoud voor enkele bedrijven waaronder een lokale vestiging van ingenieursbureau Wolter & Dros, goed voor 175 auto’s. "Nee, aan werk geen gebrek", lacht Van Damme. In principe kunnen de klanten terecht voor alle werkzaamheden, inclusief een stukje schade. "Als een auto echt opgekreukeld is kan ik er natuurlijk niets mee want ik heb de uitrusting niet, maar als een klant een gedeukt scherm heeft, haal ik dat eraf, laat een nieuwe spuiten en monteer het weer. Dat is een stukje service richting mijn klanten." Diezelfde klanten komen ook graag voor een setje nieuwe banden bij Van Damme. "Ik heb zelf twee jaar in die business gewerkt en heb daar nog mijn contacten. Het was een goede handel maar de marges zijn ondertussen helemaal uitgewrongen en iedereen kan tegenwoordig een bandje omleggen. Het is leuk dat je als universeel het erbij kunt doen." Hij is geen lid van internet-bandenverkopers zoals Bandengids. "Nee, dat zijn toch andere banden. De karkassen zijn minder waardoor er veel te veel lood omheen moet. Ik adviseer mijn klanten altijd Michelin. Bij banden geldt dat goedkoop duurkoop is."

Van Damme ziet de toekomst van zijn nering met vertrouwen tegemoet. De uitbreidingsplannen liggen al klaar. "Ik wil groeien tot vijf bruggen zodat je niet telkens hoeft te schuiven met auto’s. Het pand hierachter staat leeg zodat uitbreiden eenvoudig is. Een extra brug heb ik al staan. Ik kan echter alleen uitbreiden als ik voldoende personeel heb. Anders heeft de extra ruimte geen zin."