Van de nood een deugd maken. Universeel garagist Kees van Damme uit Heinkenszand heeft aan den lijve ondervonden hoe dat werkt. AM wandelde onverwacht zijn werkplaats in Zeeland binnen en tekende zijn verhaal op.
Paul Steenhoff

Softwash Huizen is een ruim 25 meter lange wasstraat, waar de auto’s met een kettingbaan doorheen worden getrokken. De installatie, met apparatuur van Wesumat, is twintig jaar oud en toe aan vervanging, legt Theo van Lent uit. Hij huurt de wasstraat inmiddels vijf jaar en wijst naar buiten, waar de vrijwel nieuwe apparatuur al klaar staat om te worden ingebouwd. "Deze straat draait nog goed en ik kan alle onderdelen zo krijgen. Maar met een nieuwe ligt de doorloopsnelheid hoger en hoop ik op jaarbasis te groeien. Nu wassen we gemiddeld 125 auto’s per dag."De nieuwe straat moet ook zuiniger met water omgaan. Hoeveel liters hem dat besparen weet Van Lent nog niet. "Maar dat-ie zuiniger is met water, wasmiddelen en wax, dat is zeker."

Het geheim
Softwash doet zijn naam eer aan, door te wassen met foam borstels. Ze bestaan uit losse segmenten, die bij slijtage per stuk vervangen kunnen worden. Van Lent is blij met het foam, want volgens hem neemt het bij veel mensen de angst voor krassen weg. "Foam krast niet. Vandaar dat we ook adverteren met ‘wassen zonder krassen.’”Nu hoeft Van Lent volgens eigen zeggen niet veel te adverteren om de wasstraat draaiende te houden. Allereerst heeft hij de dealerbedrijven om de hoek, die wassen op basis van een abonnement. "Die bedrijven kiezen voor de basiswassing. Als een auto een beurt heeft gehad, ziet-ie er weer fris uit." De wasbeurten beginnen bij zes euro en eindigen bij 13,50 euro. Dat laatste is een behoorlijke prijs voor een wasbeurtje, maar volgens Van Lent is dit toch de meest gevraagde variant. Als bewijs laat hij een weekstaatje zien.Daaruit valt inderdaad af te leiden dat de duurste beurt het meest gekozen wordt. "Het geheim van een goede wasbeurt zit hem in het voortraject. Goed en zorgvuldig voorwassen zorgt dat een auto echt schoon uit de machine komt. Vanwege die kwaliteit komen klanten hier terug. Als het wasresultaat niet optimaal is, gaan ze ergens anders kijken."

Happy hour
Van de recessie heeft hij nauwelijks hinder, zegt Van Lent. "Uiteraard heb ik me wel gewapend tegen de mogelijke gevolgen. Sinds december verleden jaar ben ik ook op zondag open en dat loopt tot nu toe goed. Uiteraard is het niet zo druk als op een zaterdag, maar waarvoor ik vreesde, dat het gewoon dezelfde hoeveelheid klanten zou zijn die meer verspreid zou komen, is niet gebeurd. Het zijn allemaal nieuwe klanten."

Verder probeert Van Lent de normaal stillere uren – van negen tot elf in de ochtend en van vijf tot zes in de namiddag – rendabeler te maken. Hoe? Door op die tijden een happy hour in te stellen, waarbij de duurste wasbeurt een tientje kost. "Het zijn allemaal geen wondermiddelen, maar alles bij elkaar is er zo de hele dag een goede doorloop. We kunnen het hoofd goed boven water houden." Nu de winter eraan komt, breken de drukkere dagen weer aan. "’s Zomers is het rustiger, tot de mensen weer terugkomen van vakantie. Dan moet het Spaanse zand weer van de auto af. Die periode loopt zo over in de herfst. Wintermaanden zijn sowieso drukker. Niet alleen wordt de auto sneller vuil, de mensen hebben ook geen zin om buiten in de kou te staan."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding