In november 2008 werden er in Europa ruim 1,18 miljoen auto’s verkocht, een stijging van 26,6 procent ten opzichte van november 2008. Een deel van de stijging in november 2009 wordt verklaard doordat de afgelopen maand gemiddeld een werkdag meer telde dan dezelfde periode een jaar geleden. Toen stortte de automarkt met ongeveer hetzelfde percentage in waardoor de verkopen zich nu weer op het niveau van twee jaar geleden bevinden. Over heel 2009 tot nu toe staat de Europese automarkt nog 2,8 procent in de min.

Alle grote markten in Europa noteren zonder uitzondering positieve cijfers. In Groot Brittannië was de stijging in november 57,6 procent, in Frankrijk 48,3 procent en in Spanje 37,3 procent. Ook Italië (plus 31,2 procent) en Duitsland (plus 19,7 procent) dragen bij aan het goede resultaat in Europa. Ierland, Finland, Luxemburg, IJsland en Nederland zijn de enige West-Europese landen die in de min staan. In Oost Europa staan de zaken er een stuk minder florissant voor. Tsjechië (plus 31,5 procent) en Polen (min 0,4 procent) – de grootste markten in Oost Europa – houden samen met Slovenië de schade beperkt. In alle andere landen is de daling meer dan twintig procent.

markt.eu

Nissan op stoom met Pixo
Volkswagen is ook in november het meest verkochte merk in Europa met een marktaandeel van 11,5 procent, een half procent minder dan in november 2008. Renault, Ford, Peugeot en Fiat maken de top vijf vol. De grootste winnaars in november zijn Nissan (plus 77,2 procent, dankzij de Pixo), Land Rover (plus 61,1 procent) en Dacia met een plus van 57,2 procent. Saab is met een min van 57,2 procent de grootste verliezer, gevolgd door Mitsubishi (min 24,2 procent) en Chrysler (min 12,9 procent).

 Download Carmonitor januari 2010 Markt.eu