Carmonitor februari 2010: markt.nl

Weer vaart in de nieuwverkoop

Tegenover de 56.166 stuks van januari 2009 staan er in januari 2010 al 62.907 op de verkoopteller, een toename van twaalf procent. En de eerste cijfers voor februari zien er ook gunstig uit. Het zijn met name particulieren die zich vaker in de autoshowrooms laten zien. Geholpen door tal van aanbiedingen – zoals op actiewebsite www.actieauto.nl – slaat menig particulier nu zijn/haar slag. Aangenomen wordt ook dat de sloopregeling een geheel nieuw segment van autoconsumenten heeft aangeboord, zij die nog nooit ‘in’ waren voor een nieuwe auto maar dat nu door deze buitenkans wel plots zijn. De prijsverschillen tussen (vooral kleine) nieuwe auto’s en jonggebruikte auto’s zijn daarbij ook uiterst gering. 

Niettemin is zakenmerk Volkswagen – als bij traditie – het best verkochte merk in januari geworden, gevolgd door Toyota en Ford. Deze volgorde is gelijk aan de eindstand van 2009. Vooral de merken Kia en Suzuki zijn in opmars en lijken het meest te profiteren van de terugkeer van de particuliere kopers.

Mkb- en zzp-ers blieven even geen bestelauto’s
De verkoop van bestelauto’s is in januari met liefst 34,9 procent teruggevallen vergeleken met een jaar geleden. Dit jaar werden er in de startmaand slechts 5.982 nieuwe busjes afgeleverd een jaar tevoren ging het nog om 9.187 stuks. Belangrijkste oorzaak voor het achterblijven van de bestelautoverkopen moet met name gezocht worden in de sterk verminderde kooplust van de eenmanszaken/zzp-ers en midden- en kleinbedrijven met wagenparken tot tien voertuigen. Eenmanszaken kochten in januari nog maar 823 nieuwe busjes, 52 procent minder dan in januari 2009. Het gezamenlijke mkb kocht 1.104 busjes; 40 procent minder. De grootste klantcategorie – leasemaatschappijen – bestelde ‘slechts’ 22 procent minder bestelauto’s; het totale marktaandeel van leasing in de hele bestelautomarkt is daarmee toegenomen van 33 naar 40 procent.

Truckverkoop gehalveerd
In de vrachtwagensector lijkt de crisis dit jaar pas goed door te komen. In januari werden slechts iets meer dan duizend voertuigen afgeleverd, ruim 50 procent minder dan een jaar tevoren. Vrijwel alle merken lijden gelijke mate onder deze heftige vraaguitval, kortom: de trek is heel volledig uit de schoorsteen.

Markt.nl

Truckverkoop gehalveerd
In de vrachtwagensector lijkt de crisis dit jaar pas goed door te komen. In januari werden slechts iets meer dan duizend voertuigen afgeleverd, ruim 50 procent minder dan een jaar tevoren. Vrijwel alle merken lijden gelijke mate onder deze heftige vraaguitval, kortom: de trek is heel volledig uit de schoorsteen.

 Download Carmonitor Februari 2010: Markt.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Carmonitor februari 2010: markt.nl - Automobielmanagement.nl

Carmonitor februari 2010: markt.nl

Weer vaart in de nieuwverkoop

Tegenover de 56.166 stuks van januari 2009 staan er in januari 2010 al 62.907 op de verkoopteller, een toename van twaalf procent. En de eerste cijfers voor februari zien er ook gunstig uit. Het zijn met name particulieren die zich vaker in de autoshowrooms laten zien. Geholpen door tal van aanbiedingen – zoals op actiewebsite www.actieauto.nl – slaat menig particulier nu zijn/haar slag. Aangenomen wordt ook dat de sloopregeling een geheel nieuw segment van autoconsumenten heeft aangeboord, zij die nog nooit ‘in’ waren voor een nieuwe auto maar dat nu door deze buitenkans wel plots zijn. De prijsverschillen tussen (vooral kleine) nieuwe auto’s en jonggebruikte auto’s zijn daarbij ook uiterst gering. 

Niettemin is zakenmerk Volkswagen – als bij traditie – het best verkochte merk in januari geworden, gevolgd door Toyota en Ford. Deze volgorde is gelijk aan de eindstand van 2009. Vooral de merken Kia en Suzuki zijn in opmars en lijken het meest te profiteren van de terugkeer van de particuliere kopers.

Mkb- en zzp-ers blieven even geen bestelauto’s
De verkoop van bestelauto’s is in januari met liefst 34,9 procent teruggevallen vergeleken met een jaar geleden. Dit jaar werden er in de startmaand slechts 5.982 nieuwe busjes afgeleverd een jaar tevoren ging het nog om 9.187 stuks. Belangrijkste oorzaak voor het achterblijven van de bestelautoverkopen moet met name gezocht worden in de sterk verminderde kooplust van de eenmanszaken/zzp-ers en midden- en kleinbedrijven met wagenparken tot tien voertuigen. Eenmanszaken kochten in januari nog maar 823 nieuwe busjes, 52 procent minder dan in januari 2009. Het gezamenlijke mkb kocht 1.104 busjes; 40 procent minder. De grootste klantcategorie – leasemaatschappijen – bestelde ‘slechts’ 22 procent minder bestelauto’s; het totale marktaandeel van leasing in de hele bestelautomarkt is daarmee toegenomen van 33 naar 40 procent.

Truckverkoop gehalveerd
In de vrachtwagensector lijkt de crisis dit jaar pas goed door te komen. In januari werden slechts iets meer dan duizend voertuigen afgeleverd, ruim 50 procent minder dan een jaar tevoren. Vrijwel alle merken lijden gelijke mate onder deze heftige vraaguitval, kortom: de trek is heel volledig uit de schoorsteen.

Markt.nl

Truckverkoop gehalveerd
In de vrachtwagensector lijkt de crisis dit jaar pas goed door te komen. In januari werden slechts iets meer dan duizend voertuigen afgeleverd, ruim 50 procent minder dan een jaar tevoren. Vrijwel alle merken lijden gelijke mate onder deze heftige vraaguitval, kortom: de trek is heel volledig uit de schoorsteen.

 Download Carmonitor Februari 2010: Markt.nl

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding