Zou je louter afgaan op de statistieken dan laat 2009 voor Europa geen rampzalige cijfers zien. Een daling van slechts 1,6 procent ten opzichte van 2008 valt alleszins mee. Het is echter vooral te danken aan de sloopregelingen op de belangrijkste automarkten dat er geen slechtere cijfers zijn geschreven. Duitsland blijft de grootste markt van Europa met 3,8 miljoen verkochte auto’s. De autoverkopen stegen in 2009 met 23,2 procent en daarmee is Duitsland ook de snelst groeiende markt in 2009. Dat huzarenstukje zal in 2010 met zekerheid niet herhaald worden, de eerste verkoopcijfers voor dit jaar laten – nu de sloopregeling bij de oosterburen is afgeslopen – al een forse neergang zien. Frankrijk is in 2009 de tweede markt van Europa en zag het aantal verkochte auto’s – eveneens dankzij een slooppremie – met 10,7 procent stijgen tot 2,26 miljoen. In de qua grootte derde markt – Italië – bleef de markt stabiel (- 0,2 procent).

Volkswagen is ook in 2009 het best verkochte merk van Europa gebleven. De Duitsers zagen het marktaandeel stijgen naar 11,4 procent. Ford sloot 2009 af als tweede en Renault, Opel en Fiat maken de topvijf vol. Dat laatste merk boekt met een stijging van 6,1 procent de grootste winst van de merken in de topvijf. De grootste stijger in 2009 is Dacia (plus 29,2 procent), gevolgd door Hyundai (plus 26,6 procent) en Nissan (plus 9,0 procent). De hardste klappen vielen bij – om bekende redenen – Saab (minus 59,1 procent). Ook Chrysler (min 41,6 procent) en Lexus (min 27,5 procent) hebben een zwaar jaar achter de rug. 

Markt.eu

PwC: 2010 wordt slechter 
In 2010 worden er naar verwachting 13,3 miljoen auto’s verkocht in Europa. Dat is dus weer minder (om precies te zijn vier procent minder) dan in 2009. Dat stelt PricewaterhouseCoopers in haar kwartaalverkenning, de Auto Analyst Note. Makers van kleinere, goedkopere auto’s hebben het meeste profijt van de overheidstimuleringsmaatregelen gehad, maar de pluseffecten zijn thans aan het opdrogen. PwC stelt dat de regelingen eigenlijk alleen maar vraag naar voren hebben gehaald, in 2010 zal de Europese autosector hiervoor moeten boeten. Daarentegen verwacht men dat de Nederlandse vraag relatief stabiel blijft.

 Download Carmonitor Februari 2010 Markt.eu