Het herstel van de autoverkopen in Nederland houdt ook in februari aan. In die maand zijn 37.786 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, 11,3 procent meer dan in februari 2009. Maar de crisis is nog niet voorbij. De februarimaand in 2009 kende namelijk zeer slechte verkoopresultaten: ruim 31 procent minder dan in februari 2008. De stijging in februari 2010 maakt dit nog lang niet goed. Wel is duidelijk dat veel automerken profiteren. Er zijn meer stijgers dan dalers te zien in de statistieken. Met name de merken met een of meer nieuwe modellen profiteren. Dat zie je bijvoorbeeld bij Skoda (Yeti) en Kia (Venga), die hun nieuwverkopen zagen verdubbelen.

Ford was in februari met 10,4 procent marktaandeel het best verkopende merk. Toyota heeft in ons land – in tegenstelling tot in de Verenigde Staten – niet geleden onder de terugroep affaire. Het merk heeft nog steeds een aandeel van 9,9 procent, goed voor de tweede plaats. Daarnaast deden Volkswagen (9,4%) en Renault (9,2%) het goed.
De merken top 5 loopt in februari parallel aan de top 5 van best verkochte modellen. Op nummer 1 staat de Ford Ka (1.629 stuks verkocht), gevolgd door de Toyota Aygo, Volkswagen Golf en Renault Mégane. De Volkswagen Polo vult de topvijf aan.

Marktnl 2

Bedrijfswagens in zwaar weer
In de bedrijfswagensector beginnen zich donkere wolken op te stapelen. Zowel de verkoop van bestelauto’s (februari: -19,4% vergeleken met een jaar tevoren) als die van vrachtwagens (februari: -46,8 %) is ronduit slecht. De belangrijkste merken in beide segmenten presteren echter wat verschillend. Bij de bestelauto’s verliezen de beide topmerken – Volkswagen en Mercedes-Benz – beide procenten marktaandeel, terwijl in de vrachtwagenmarkt de beide toppers – Daf en Volvo – beide aan marktaandeel winnen. In aantallen gemeten is er echter geen enkel merk in de hele sector dat zijn afzet ook maar met een schamel plusje zag toenemen.

Markt.nl 

 Download Carmonitor Maart 2010 Markt.nl