Carmonitor april 2010: branche

Vooruitzichten Stern verbeterd

De vooruitzichten voor autodealer Stern Groep worden beter. De resultaten over 2009 vielen niet mee, maar door kostenbesparingen en een herstel van de automarkt moet het bedrijf dit jaar beter kunnen presteren. Dat stelde een marktanalist van SNS Securities donderdag. Stern maakte midden maart een winst na belastingen van drie miljoen euro over 2009 bekend tegen 4,4 miljoen euro in 2008. De omzet daalde vorig jaar met ruim elf procent tot 828,7 miljoen euro. De autodealer ziet geleidelijk enig herstel van de markt, maar wil in 2010 toch nog eens 7,5 miljoen euro besparen op personeelskosten en overige bedrijfskosten. In 2009 is al 20 miljoen euro bespaard.

De aangekondigde besparingen zijn hoger SNS had verwacht. De bezuinigingen zullen volgens de analisten zorgen voor een overtuigend positief operationeel resultaat en een verbetering van de financiële positie van het bedrijf. 

TomTom wil Vuursteen houden
TomTom heeft Karel Vuursteen voorgedragen voor herbenoeming als lid van de raad van commissarissen. Dat maakte de maker van navigatiekastjes eind maart bekend. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 26 april stemmen de aandeelhouders over de herbenoeming van Vuursteen. Karel Vuursteen, voormalig topman van Heineken, is behalve voorzitter van de raad van commissarissen bij TomTom, onder meer commissaris bij AkzoNobel en ING.brancheMuller ontloopt openbaar bod op Spyker
Bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker Cars hoefde geen bod op zijn eigen bedrijf uit te brengen omdat zijn zakenrelatie Brendan O’Toole een pakket aandelen van hem overnam. Dat blijkt uit een gepubliceerde melding op 31 maart bij de Autoriteit Financiële Markten. O’Toole is mede-oprichter van Coventry Prototype Panels, het bedrijf waarnaar Spyker recent de assemblage van de eigen bolides heeft overgeheveld. Daarnaast zit O’Toole achter het op Cyprus gevestigde beleggingsvehikel Dorwing Solution Limited. Muller had via twee investeringsmaatschappijen ruim 34 procent van de aandelen Spyker in handen. Bij dertig procent of meer is een aandeelhouder wettelijk verplicht tot het uitbrengen van een openbaar bod. Door een belang van 7,47 procent aan O’Toole te verkopen, werd Muller van deze plicht ontdaan. O’Toole heeft zijn belang ondergebracht in Dorwing Solution Limited.
Ondertussen boekte Spyker Cars wederom zeer slechte resultaten. Vorig jaar werd een nettoverlies geleden van 22,9 miljoen euro in vergelijking met een verlies van 23,8 miljoen euro in 2008. Spyker, dat eind vorig jaar aankondigde de productie van zijn bolides te verhuizen naar het Britse Coventry, maakte vorig jaar 31 auto’s en verkocht er 36. Door de verplaatsing van de assemblage kwamen 44 van de 135 banen in Nederland op de tocht te staan. Hiermee waren ‘substantiële kosten’ gemoeid. De omzet daalde vorig jaar tot 6,6 miljoen euro van 7,8 miljoen euro een jaar eerder. Bestuursvoorzitter Victor Muller verwacht dit resultaat in 2010 te kunnen opschroeven, onder meer dankzij de uitbreiding van het dealernetwerk en de introductie van de nieuwe C8 Aileron.

 Download Carmonitor April 2010 Branche

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Carmonitor april 2010: branche - Automobielmanagement.nl

Carmonitor april 2010: branche

Vooruitzichten Stern verbeterd

De vooruitzichten voor autodealer Stern Groep worden beter. De resultaten over 2009 vielen niet mee, maar door kostenbesparingen en een herstel van de automarkt moet het bedrijf dit jaar beter kunnen presteren. Dat stelde een marktanalist van SNS Securities donderdag. Stern maakte midden maart een winst na belastingen van drie miljoen euro over 2009 bekend tegen 4,4 miljoen euro in 2008. De omzet daalde vorig jaar met ruim elf procent tot 828,7 miljoen euro. De autodealer ziet geleidelijk enig herstel van de markt, maar wil in 2010 toch nog eens 7,5 miljoen euro besparen op personeelskosten en overige bedrijfskosten. In 2009 is al 20 miljoen euro bespaard.

De aangekondigde besparingen zijn hoger SNS had verwacht. De bezuinigingen zullen volgens de analisten zorgen voor een overtuigend positief operationeel resultaat en een verbetering van de financiële positie van het bedrijf. 

TomTom wil Vuursteen houden
TomTom heeft Karel Vuursteen voorgedragen voor herbenoeming als lid van de raad van commissarissen. Dat maakte de maker van navigatiekastjes eind maart bekend. Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering op 26 april stemmen de aandeelhouders over de herbenoeming van Vuursteen. Karel Vuursteen, voormalig topman van Heineken, is behalve voorzitter van de raad van commissarissen bij TomTom, onder meer commissaris bij AkzoNobel en ING.brancheMuller ontloopt openbaar bod op Spyker
Bestuursvoorzitter Victor Muller van Spyker Cars hoefde geen bod op zijn eigen bedrijf uit te brengen omdat zijn zakenrelatie Brendan O’Toole een pakket aandelen van hem overnam. Dat blijkt uit een gepubliceerde melding op 31 maart bij de Autoriteit Financiële Markten. O’Toole is mede-oprichter van Coventry Prototype Panels, het bedrijf waarnaar Spyker recent de assemblage van de eigen bolides heeft overgeheveld. Daarnaast zit O’Toole achter het op Cyprus gevestigde beleggingsvehikel Dorwing Solution Limited. Muller had via twee investeringsmaatschappijen ruim 34 procent van de aandelen Spyker in handen. Bij dertig procent of meer is een aandeelhouder wettelijk verplicht tot het uitbrengen van een openbaar bod. Door een belang van 7,47 procent aan O’Toole te verkopen, werd Muller van deze plicht ontdaan. O’Toole heeft zijn belang ondergebracht in Dorwing Solution Limited.
Ondertussen boekte Spyker Cars wederom zeer slechte resultaten. Vorig jaar werd een nettoverlies geleden van 22,9 miljoen euro in vergelijking met een verlies van 23,8 miljoen euro in 2008. Spyker, dat eind vorig jaar aankondigde de productie van zijn bolides te verhuizen naar het Britse Coventry, maakte vorig jaar 31 auto’s en verkocht er 36. Door de verplaatsing van de assemblage kwamen 44 van de 135 banen in Nederland op de tocht te staan. Hiermee waren ‘substantiële kosten’ gemoeid. De omzet daalde vorig jaar tot 6,6 miljoen euro van 7,8 miljoen euro een jaar eerder. Bestuursvoorzitter Victor Muller verwacht dit resultaat in 2010 te kunnen opschroeven, onder meer dankzij de uitbreiding van het dealernetwerk en de introductie van de nieuwe C8 Aileron.

 Download Carmonitor April 2010 Branche

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding