Carmonitor april 2010: economie

Herstel consumentenvertrouwen zet niet echt door

De stemming onder consumenten is in maart nauwelijks veranderd. De indicator van het consumentenvertrouwen kwam uit op -12. In februari was dit -13. In maart 2009 bereikte het consumentenvertrouwen nog een dieptepunt, met -34. Daarna verbeterde het gestaag. De laatste twee maanden zette de opgaande lijn echter niet echt door.
De marginale verbetering van het vertrouwen kwam doordat consumenten in maart een stuk minder negatief waren over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden dan in februari. De kijk van consumenten op het economisch klimaat in de komende 12 maanden was net zo positief als in februari.
Het oordeel over de eigen financiële situatie was vrijwel gelijk aan dat in februari. Consumenten vonden de tijd even ongunstig voor het doen van grote aankopen. De koopbereidheid veranderde in maart dan ook niet.

Industrieondernemers worden wat opgewekter
Ondernemers in de industrie waren in maart minder somber gestemd dan in februari 2010. Het producentenvertrouwen steeg van -5,0 naar -3,1. Deze verbetering komt doordat de producenten verwachten meer te produceren in de komende maanden.
Over de verwachte productie in de komende drie maanden waren de ondernemers veel optimistischer dan in de voorgaande maand. Vooral producenten van consumptiegoederen waren een flink stuk optimistischer dan in februari. Het oordeel over de orderpositie verslechterde iets. Ook over de voorraden gereed product waren de ondernemers een fractie minder positief dan in februari.
In maart rapporteerden de ondernemers een nagenoeg onveranderde waarde van de orderontvangst. De index orderpositie (orders uitgedrukt in maanden werk) steeg van 98,6 naar 99,5. Het aantal ondernemers dat hogere afzetprijzen verwacht was groter dan in februari.
Over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun branche waren zij net zo pessimistisch als de voorgaande maand. Het aantal ondernemers dat verwacht dat de personeelssterkte in de komende drie maanden zal afnemen was veel groter dan het aantal dat een toename voorziet.
De stemming onder industriële ondernemers in Europa was in februari 2010 nog altijd negatief. De Nederlandse ondernemers zijn echter minder somber dan hun Europese collega’s. In Nederland was het saldo tussen het percentage optimisten en het percentage pessimisten -7,2. Gemiddeld in Europa was dat -12,6.
Weliswaar is het oordeel over de orderpositie sinds het dieptepunt van medio 2009 geleidelijk verbeterd, maar in februari 2010 waren de Europese producenten nog altijd zeer negatief. De Nederlandse ondernemers in de industrie waren in Europa nog het minst negatief. Daarna volgden de Denen en Tsjechen. Het meest pessimistisch waren ze in Bulgarije, Luxemburg, Litouwen en Polen.

Wel meer omzet, niet meer werk
Het aantal ondernemers in de zakelijke dienstverlening dat verwacht dat de omzet in de komende drie maanden zal stijgen was in maart ruimschoots groter dan het aantal dat een afname voorziet. Het saldo kwam uit op 25 procent, tegen 18 procent in februari. Het was de derde maand op rij waarin het saldo groter was dan in de voorgaande maand.
De kijk van de zakelijke dienstverleners op de toekomstige werkgelegenheid in hun branche was in maart wat negatiever dan een maand eerder. Per saldo 36 procent van de ondernemers gaf aan dat de werkgelegenheid in de afgelopen drie maanden is afgenomen. Dit percentage ligt in dezelfde orde van grootte als voorgaande maanden.
De ondernemers dachten iets minder negatief over het economisch klimaat dan een maand eerder. In maart gaf per saldo drie procent van de zakelijke dienstverleners aan dat het economisch klimaat verslechterde, tegen vijf procent in februari. Al met al is de stemming in de afgelopen maanden sterk verbeterd.

 Download Carmonitor April 2010 Economie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Carmonitor april 2010: economie - Automobielmanagement.nl

Carmonitor april 2010: economie

Herstel consumentenvertrouwen zet niet echt door

De stemming onder consumenten is in maart nauwelijks veranderd. De indicator van het consumentenvertrouwen kwam uit op -12. In februari was dit -13. In maart 2009 bereikte het consumentenvertrouwen nog een dieptepunt, met -34. Daarna verbeterde het gestaag. De laatste twee maanden zette de opgaande lijn echter niet echt door.
De marginale verbetering van het vertrouwen kwam doordat consumenten in maart een stuk minder negatief waren over het economisch klimaat in de afgelopen 12 maanden dan in februari. De kijk van consumenten op het economisch klimaat in de komende 12 maanden was net zo positief als in februari.
Het oordeel over de eigen financiële situatie was vrijwel gelijk aan dat in februari. Consumenten vonden de tijd even ongunstig voor het doen van grote aankopen. De koopbereidheid veranderde in maart dan ook niet.

Industrieondernemers worden wat opgewekter
Ondernemers in de industrie waren in maart minder somber gestemd dan in februari 2010. Het producentenvertrouwen steeg van -5,0 naar -3,1. Deze verbetering komt doordat de producenten verwachten meer te produceren in de komende maanden.
Over de verwachte productie in de komende drie maanden waren de ondernemers veel optimistischer dan in de voorgaande maand. Vooral producenten van consumptiegoederen waren een flink stuk optimistischer dan in februari. Het oordeel over de orderpositie verslechterde iets. Ook over de voorraden gereed product waren de ondernemers een fractie minder positief dan in februari.
In maart rapporteerden de ondernemers een nagenoeg onveranderde waarde van de orderontvangst. De index orderpositie (orders uitgedrukt in maanden werk) steeg van 98,6 naar 99,5. Het aantal ondernemers dat hogere afzetprijzen verwacht was groter dan in februari.
Over de toekomstige ontwikkeling van de werkgelegenheid in hun branche waren zij net zo pessimistisch als de voorgaande maand. Het aantal ondernemers dat verwacht dat de personeelssterkte in de komende drie maanden zal afnemen was veel groter dan het aantal dat een toename voorziet.
De stemming onder industriële ondernemers in Europa was in februari 2010 nog altijd negatief. De Nederlandse ondernemers zijn echter minder somber dan hun Europese collega’s. In Nederland was het saldo tussen het percentage optimisten en het percentage pessimisten -7,2. Gemiddeld in Europa was dat -12,6.
Weliswaar is het oordeel over de orderpositie sinds het dieptepunt van medio 2009 geleidelijk verbeterd, maar in februari 2010 waren de Europese producenten nog altijd zeer negatief. De Nederlandse ondernemers in de industrie waren in Europa nog het minst negatief. Daarna volgden de Denen en Tsjechen. Het meest pessimistisch waren ze in Bulgarije, Luxemburg, Litouwen en Polen.

Wel meer omzet, niet meer werk
Het aantal ondernemers in de zakelijke dienstverlening dat verwacht dat de omzet in de komende drie maanden zal stijgen was in maart ruimschoots groter dan het aantal dat een afname voorziet. Het saldo kwam uit op 25 procent, tegen 18 procent in februari. Het was de derde maand op rij waarin het saldo groter was dan in de voorgaande maand.
De kijk van de zakelijke dienstverleners op de toekomstige werkgelegenheid in hun branche was in maart wat negatiever dan een maand eerder. Per saldo 36 procent van de ondernemers gaf aan dat de werkgelegenheid in de afgelopen drie maanden is afgenomen. Dit percentage ligt in dezelfde orde van grootte als voorgaande maanden.
De ondernemers dachten iets minder negatief over het economisch klimaat dan een maand eerder. In maart gaf per saldo drie procent van de zakelijke dienstverleners aan dat het economisch klimaat verslechterde, tegen vijf procent in februari. Al met al is de stemming in de afgelopen maanden sterk verbeterd.

 Download Carmonitor April 2010 Economie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding