De autoverkopen in Europa zijn in februari met 3,2 procent gestegen ten opzichte van februari 2009. Toen vielen de cijfers van de Duitse markt in positieve zin op met dank aan de sloopregeling in het land, nu zijn de rollen omgekeerd. De daling bij onze oosterburen is maar liefst 29,8 procent.

Italië is net als in januari de grootste automarkt van Europa. De verkopen stegen aldaar met 20,6 procent tot ruim tweehonderdduizend auto’s. Ook Frankrijk (+18,2 procent), Spanje (+47) en het Verenigd Koninkrijk (+ 26,4 procent) dragen voor een belangrijk deel bij aan de voorzichtig positieve cijfers in Europa. In Oost Europa blijft het tobben, landen als Bulgarije, Hongarije en Roemenië noteren een verkoopdaling van meer dan veertig procent. Over de eerste twee maanden van 2010 staat de teller in heel Europa op plus 8,1 procent.

De Franse automerken kenden een zeer goede februarimaand. Zowel Renault (+ 27,2 procent) als Peugeot (+18,7) en Citroën (+18,2 procent) boekten een belangrijke verkoopstijging. De grootste stijger in februari, ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, is Dacia met een plus van 46,5 procent. De grootste dalers zijn Saab (- 52 procent), Honda (-32,5) en Mazda (- 27,6 procent). Het terugroepdrama van Toyota laat zijn eerste sporen na, het merk verkocht afgelopen maand 20,1 procent minder auto’s.

Volkswagen blijft met afstand marktleider maar verliest wel wat terrein door de slechte thuismarkt. Het Duitse merk heeft nog altijd 11,1 procent van de markt in handen. Renault volgt op de tweede plaats, Ford, Peugeot en Fiat maken de topvijf vol.

 Download Carmonitor April 2010 Markt.eu

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding