AM over de vloer: D&O Services

‘Mijn eerste woorden waren Citroën’

AM over de vloer

Zolang er maar Citroën op staat is iedere auto welkom bij D&O Services in Almere, ‘dé specialist voor uw Citroën’, zoals ze zelf propageren. Van Traction Avant tot C6, in nieuwstaat of knisperend krokant van de roest.

Paul Steenhoff

Veel mensen dromen ervan; van je hobby je werk maken. Zes jaar geleden besloot Jan Ottevanger (47) het niet langer bij dromen te laten. Hij zegde zijn administratieve baan bij een pensioenverzekeraar op en startte zijn eigen garagebedrijf. Dat hij Citroënspecialist zou worden, was al vroeg in zijn jeugd vastgelegd. "Ik zag vaak de Traction Avant rijden als ik bij mijn ouders in de auto zat en besloot toen dat ook ik er ooit een zou bezitten.

Het werd een witte Traction, die vanaf de grond opnieuw moest worden opgebouwd. "Een hele klus. Ik was negentien, dus veel geld om onderdelen te kopen had ik niet. Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb hem nog steeds. Ik rij er niet mee. Vroeger was autorijden leuk, nu niet meer. Je staat meer stil. Ik ben blij dat ik gewoon naar mijn werk kan lopen. Dat scheelt een hoop frustratie.

Citrofiel
In december 1999 ging hij van start in Almere. "Ik richtte me vooral op de klassiekers, daar had ik de meeste ervaring in door jarenlang te sleutelen in mijn vrije tijd. Ik had een grote loods achter mijn huis, waar ik werkte aan de DS’en van klanten. Zij vormen mijn clientèle van het eerste uur. Natuurlijk is het nu allemaal anders. Als we vroeger gingen eten, aten de klanten gewoon een hapje mee. Dat kan nu niet meer. Het is nu echt een bedrijf geworden."

In 2007 liet Ottevanger een nieuw pand bouwen aan de Xenonstraat in Almere. Met 525 vierkante meter is er plaats genoeg voor drie bruggen, stallingsruimte, kantoor en een ruim magazijn op de eerste verdieping. Bijna drie jaar geleden was Thomas Boomkens (29) op zoek naar stallingsruimte voor zijn rode Citroën HY bus. "Ik ben Citrofiel in hart en nieren en werkte destijds in een leidinggevende functie bij een universeel garagebedrijf in Almere.

Toen ik hier binnenkwam, voelde het gelijk goed. Ik rook mijn kans en vroeg aan Jan of ik kon komen werken. Prima idee, vond hij, maar dan moest ik wel zijn compagnon worden. Sinds die tijd werken we hier met zijn tweeën. Dat bevalt me prima. Je bent verantwoordelijk voor je eigen zaak en kunt je eigen ideeën uitvoeren. Die vrijheid is heerlijk."

Winterprojecten
Met de komst van Boomkens werd de opzet van het bedrijf breder. Ottevanger: "Ik richtte me eerst hoofdzakelijk op de klassiekers, met Thomas erbij hebben we besloten ook moderne Citroëns te doen. We moeten immers allebei een boterham uit de zaak kunnen halen. Thomas is eerste monteur, dus alle papieren en kennis hadden we in huis."

Inmiddels worden onderhoudsbeurten en reparaties verricht aan moderne en klassieke Citroëns. Daarnaast werkt het duo aan projecten zoals het restaureren van DS’en. Boomkens: "Bij de ene zijn we bezig vloerpanelen te vervangen, bij de andere voeren we een motorrevisie uit. De revisie zelf doen we niet. Ook het spuiten en voorbewerken besteden we uit. Je wilt een perfect resultaat en moet garantie kunnen geven. Dat werk laten we daarom over aan bedrijven die er in gespecialiseerd zijn."

Het werken aan oude en nieuwe Citroëns, en daarnaast de restauratieprojecten, zorgt voor afwisseling en plezier in het werk. "In de wintermaanden hebben we meer tijd voor de projecten. De klassiekers staan dan meestal op stal, in de zomermaanden rijden ze. We voeren dan veel deelprojecten uit. Ieder jaar een stukje. Dan is het financieel haalbaar voor de klant en kan er tussendoor worden gereden."
Zelfwerkzaamheid van de klanten wordt beloond. Ottevanger: "Het is mogelijk werk zoals schoonmaken en demonteren zelf te doen. De uren die een klant zelf maakt, hoeven wij niet te maken."

AM over de vloer: D&O Services - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: D&O Services

‘Mijn eerste woorden waren Citroën’

AM over de vloer

Zolang er maar Citroën op staat is iedere auto welkom bij D&O Services in Almere, ‘dé specialist voor uw Citroën’, zoals ze zelf propageren. Van Traction Avant tot C6, in nieuwstaat of knisperend krokant van de roest.

Paul Steenhoff

Veel mensen dromen ervan; van je hobby je werk maken. Zes jaar geleden besloot Jan Ottevanger (47) het niet langer bij dromen te laten. Hij zegde zijn administratieve baan bij een pensioenverzekeraar op en startte zijn eigen garagebedrijf. Dat hij Citroënspecialist zou worden, was al vroeg in zijn jeugd vastgelegd. "Ik zag vaak de Traction Avant rijden als ik bij mijn ouders in de auto zat en besloot toen dat ook ik er ooit een zou bezitten.

Het werd een witte Traction, die vanaf de grond opnieuw moest worden opgebouwd. "Een hele klus. Ik was negentien, dus veel geld om onderdelen te kopen had ik niet. Maar uiteindelijk is het gelukt. Ik heb hem nog steeds. Ik rij er niet mee. Vroeger was autorijden leuk, nu niet meer. Je staat meer stil. Ik ben blij dat ik gewoon naar mijn werk kan lopen. Dat scheelt een hoop frustratie.

Citrofiel
In december 1999 ging hij van start in Almere. "Ik richtte me vooral op de klassiekers, daar had ik de meeste ervaring in door jarenlang te sleutelen in mijn vrije tijd. Ik had een grote loods achter mijn huis, waar ik werkte aan de DS’en van klanten. Zij vormen mijn clientèle van het eerste uur. Natuurlijk is het nu allemaal anders. Als we vroeger gingen eten, aten de klanten gewoon een hapje mee. Dat kan nu niet meer. Het is nu echt een bedrijf geworden."

In 2007 liet Ottevanger een nieuw pand bouwen aan de Xenonstraat in Almere. Met 525 vierkante meter is er plaats genoeg voor drie bruggen, stallingsruimte, kantoor en een ruim magazijn op de eerste verdieping. Bijna drie jaar geleden was Thomas Boomkens (29) op zoek naar stallingsruimte voor zijn rode Citroën HY bus. "Ik ben Citrofiel in hart en nieren en werkte destijds in een leidinggevende functie bij een universeel garagebedrijf in Almere.

Toen ik hier binnenkwam, voelde het gelijk goed. Ik rook mijn kans en vroeg aan Jan of ik kon komen werken. Prima idee, vond hij, maar dan moest ik wel zijn compagnon worden. Sinds die tijd werken we hier met zijn tweeën. Dat bevalt me prima. Je bent verantwoordelijk voor je eigen zaak en kunt je eigen ideeën uitvoeren. Die vrijheid is heerlijk."

Winterprojecten
Met de komst van Boomkens werd de opzet van het bedrijf breder. Ottevanger: "Ik richtte me eerst hoofdzakelijk op de klassiekers, met Thomas erbij hebben we besloten ook moderne Citroëns te doen. We moeten immers allebei een boterham uit de zaak kunnen halen. Thomas is eerste monteur, dus alle papieren en kennis hadden we in huis."

Inmiddels worden onderhoudsbeurten en reparaties verricht aan moderne en klassieke Citroëns. Daarnaast werkt het duo aan projecten zoals het restaureren van DS’en. Boomkens: "Bij de ene zijn we bezig vloerpanelen te vervangen, bij de andere voeren we een motorrevisie uit. De revisie zelf doen we niet. Ook het spuiten en voorbewerken besteden we uit. Je wilt een perfect resultaat en moet garantie kunnen geven. Dat werk laten we daarom over aan bedrijven die er in gespecialiseerd zijn."

Het werken aan oude en nieuwe Citroëns, en daarnaast de restauratieprojecten, zorgt voor afwisseling en plezier in het werk. "In de wintermaanden hebben we meer tijd voor de projecten. De klassiekers staan dan meestal op stal, in de zomermaanden rijden ze. We voeren dan veel deelprojecten uit. Ieder jaar een stukje. Dan is het financieel haalbaar voor de klant en kan er tussendoor worden gereden."
Zelfwerkzaamheid van de klanten wordt beloond. Ottevanger: "Het is mogelijk werk zoals schoonmaken en demonteren zelf te doen. De uren die een klant zelf maakt, hoeven wij niet te maken."