AM over de vloer: Garage Van Zanten

‘Wij zijn nog echt de dealer op de hoek en dat vinden mensen prettig’

Lada

De familie Van Zanten startte in 1978 Garage Van Zanten. Inmiddels runnen zijn zoon Peter (57) en zijn dochter Helen (53) het garagebedrijf in het hart van Bussum. Naast universeel garagebedrijf zijn ze ook Lada-dealer. Nog wel.

Paul Steenhoff

Helen van Zanten is opgeleid als bejaardenverzorgster. Een vak dat ze veertien jaar lang met veel plezier uitoefende, tot er een plaats vrijkwam in het garagebedrijf van haar vader. "Auto’s hebben mij altijd getrokken, dus toen ik de mogelijkheid kreeg, hoefde ik er niet lang over na te denken." Inmiddels werkt ze alweer twintig jaar in het bedrijf, samen met haar broer Peter. "Ik doe hier eigenlijk van alles, behalve het sleutelen zelf", zegt ze. "Ik koop auto’s in, verkoop ze, doe de planning van de werkplaats en de administratie. Het verveelt me geen dag."
Van Zanten heeft drie vaste monteurs in dienst die allemaal hun APK-bevoegdheid hebben en een STEK-certificering. De werkplaats telt vier hefbruggen.

Achterstand
In 1983 werd Van Zanten dealer van Lada. "We wilden graag een dealerschap, en dit was een mooie mogelijkheid", kijkt Peter van Zanten terug. Hoogtijdagen voor de verkoop lagen tussen 1987 en 1990, toen de Lada 1200 regelmatig van de hand ging. "Het was toen de enige auto die je voor minder dan tienduizend gulden kon kopen", zegt Peter. Ook met de Lada Niva werden goede zaken gedaan, maar inmiddels is dit model uit de gratie geraakt van de kopers vanwege de slurptaks. "Op dit moment is de belangstelling voor het merk nul. Al zet ik er een op zijn kop aan de weg, er komt niemand voor naar binnen."
Het probleem met Lada is volgens hem begonnen met de herhaalaankoop. "Als mensen met veel plezier een 1200 hadden gereden en ze opnieuw in de showroom kwamen, stond daar exact dezelfde auto. Maar ze wilden een ander model of meer luxe, maar dat aanbod was er niet. Slechts weinig mensen kochten jaar na jaar hetzelfde model in dezelfde uitvoering."
Nu heeft Van Zanten nog 1 nieuwe Lada staan en een tweedehands Niva. "Ze hebben gewoon de boot gemist", zegt Peter. "Niet alleen in modellen, maar ook als het gaat om techniek, om veiligheid. Pas nu beginnen ze de achterstand een beetje in te lopen, met de nieuwe Kalina, maar ik denk dat het een hele moeilijke inhaalslag gaat worden. Wij beraden ons in ieder geval wel op ons dealerschap. Weet niet of we doorgaan met Lada."

Betaalbaar
Ondertussen draaide het bedrijf door en kwam de aandacht steeds nadrukkelijker te liggen op de verkoop van tweedehands auto’s, reparatie en APK. "Wat betreft de tweedehands auto’s richten wij ons op de goedkopere, betaalbare occasion", zegt Helen. De ondergrens ligt voor haar bij 1250 à 1500 euro. Haar broer springt bij: "Het moet er natuurlijk nog een beetje uitzien en we moeten er wel garantie op kunnen geven."
Naast de verkoop zijn het onderhoud en de APK belangrijke bronnen van inkomsten. "Door de crisis is de verkoop wat teruggelopen, daarentegen nam het onderhoud in die periode toe", zegt Peter. "We hebben vooral veel werk aan de APK en het werk wat daar weer uitkomt. Verder merken we dat mensen die bij ons een auto kopen hier ook het onderhoud laten doen. We hebben natuurlijk een gunstige locatie, middenin Bussum. De meeste autobedrijven zijn vertrokken naar de rand van de stad of door schaalvergroting gesloten. Wij zijn nog echt de dealer op de hoek en dat vinden mensen prettig. Ze hebben geen leenfiets of auto nodig, maar lopen gewoon weer naar huis. Dat is ook wel ons type klant; mensen die geen heisa maken als het vandaag niet meer lukt, maar gewoon accepteren dat het dan morgen wordt."

AM over de vloer: Garage Van Zanten - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Garage Van Zanten

‘Wij zijn nog echt de dealer op de hoek en dat vinden mensen prettig’

Lada

De familie Van Zanten startte in 1978 Garage Van Zanten. Inmiddels runnen zijn zoon Peter (57) en zijn dochter Helen (53) het garagebedrijf in het hart van Bussum. Naast universeel garagebedrijf zijn ze ook Lada-dealer. Nog wel.

Paul Steenhoff

Helen van Zanten is opgeleid als bejaardenverzorgster. Een vak dat ze veertien jaar lang met veel plezier uitoefende, tot er een plaats vrijkwam in het garagebedrijf van haar vader. "Auto’s hebben mij altijd getrokken, dus toen ik de mogelijkheid kreeg, hoefde ik er niet lang over na te denken." Inmiddels werkt ze alweer twintig jaar in het bedrijf, samen met haar broer Peter. "Ik doe hier eigenlijk van alles, behalve het sleutelen zelf", zegt ze. "Ik koop auto’s in, verkoop ze, doe de planning van de werkplaats en de administratie. Het verveelt me geen dag."
Van Zanten heeft drie vaste monteurs in dienst die allemaal hun APK-bevoegdheid hebben en een STEK-certificering. De werkplaats telt vier hefbruggen.

Achterstand
In 1983 werd Van Zanten dealer van Lada. "We wilden graag een dealerschap, en dit was een mooie mogelijkheid", kijkt Peter van Zanten terug. Hoogtijdagen voor de verkoop lagen tussen 1987 en 1990, toen de Lada 1200 regelmatig van de hand ging. "Het was toen de enige auto die je voor minder dan tienduizend gulden kon kopen", zegt Peter. Ook met de Lada Niva werden goede zaken gedaan, maar inmiddels is dit model uit de gratie geraakt van de kopers vanwege de slurptaks. "Op dit moment is de belangstelling voor het merk nul. Al zet ik er een op zijn kop aan de weg, er komt niemand voor naar binnen."
Het probleem met Lada is volgens hem begonnen met de herhaalaankoop. "Als mensen met veel plezier een 1200 hadden gereden en ze opnieuw in de showroom kwamen, stond daar exact dezelfde auto. Maar ze wilden een ander model of meer luxe, maar dat aanbod was er niet. Slechts weinig mensen kochten jaar na jaar hetzelfde model in dezelfde uitvoering."
Nu heeft Van Zanten nog 1 nieuwe Lada staan en een tweedehands Niva. "Ze hebben gewoon de boot gemist", zegt Peter. "Niet alleen in modellen, maar ook als het gaat om techniek, om veiligheid. Pas nu beginnen ze de achterstand een beetje in te lopen, met de nieuwe Kalina, maar ik denk dat het een hele moeilijke inhaalslag gaat worden. Wij beraden ons in ieder geval wel op ons dealerschap. Weet niet of we doorgaan met Lada."

Betaalbaar
Ondertussen draaide het bedrijf door en kwam de aandacht steeds nadrukkelijker te liggen op de verkoop van tweedehands auto’s, reparatie en APK. "Wat betreft de tweedehands auto’s richten wij ons op de goedkopere, betaalbare occasion", zegt Helen. De ondergrens ligt voor haar bij 1250 à 1500 euro. Haar broer springt bij: "Het moet er natuurlijk nog een beetje uitzien en we moeten er wel garantie op kunnen geven."
Naast de verkoop zijn het onderhoud en de APK belangrijke bronnen van inkomsten. "Door de crisis is de verkoop wat teruggelopen, daarentegen nam het onderhoud in die periode toe", zegt Peter. "We hebben vooral veel werk aan de APK en het werk wat daar weer uitkomt. Verder merken we dat mensen die bij ons een auto kopen hier ook het onderhoud laten doen. We hebben natuurlijk een gunstige locatie, middenin Bussum. De meeste autobedrijven zijn vertrokken naar de rand van de stad of door schaalvergroting gesloten. Wij zijn nog echt de dealer op de hoek en dat vinden mensen prettig. Ze hebben geen leenfiets of auto nodig, maar lopen gewoon weer naar huis. Dat is ook wel ons type klant; mensen die geen heisa maken als het vandaag niet meer lukt, maar gewoon accepteren dat het dan morgen wordt."