Autodealer Stern Groep heeft de omzet in het eerste kwartaal met bijna 11 procent zien stijgen tot 249,7 miljoen euro. Vooral de afzet van personenauto’s was aanzienlijk hoger dan een jaar eerder. Dankzij de sterk verbeterde resultaten van de dealers van Stern ging het resultaat voor belastingen met 0,7 miljoen euro omhoog tot 2,1 miljoen euro. In de rest van het jaar moeten de hogere omzet en extra kostenbesparingen leiden tot een duidelijke verdere verbetering van het operationeel resultaat, aldus het bedrijf. Stern Groep is dan ook optimistisch over de verkopen van personenauto’s in de rest van het jaar. Door de verschuiving van de vraag van middelgrote naar kleine voertuigen zal de netto-omzet echter veel minder sterk stijgen dan de afzet, waarschuwde Stern in een verklaring.

Zakenkrant: ‘Mini-Saab in de maak’
De Zweedse autofabrikant Saab praat met de Duitse branchegenoot BMW over de gezamenlijke ontwikkeling van het nieuwe model 9-2. (zie ook www.automobielmanagement) Victor Muller, bestuursvoorzitter van Spyker Cars en topman bij het in januari overgenomen Saab, wilde evenwel niet ingaan op deze ‘marktspeculatie’. De 9-2 zou gebouwd kunnen worden op het chassis van BMW’s Mini, aldus Dagens Industri. Volgens die krant gaan de plannen met BMW verder dan alleen de bouw van het nieuwe model. Zo zou de Duitsers ook gevraagd zijn een dieselmotor te leveren voor de 9-4X, een jeep van Saab die begin 2011 op de Europese markt moet verschijnen.

Branhce

TomTom moet ex-cfo betalen
Hans van Hoorn, voormalig financieel topman van TomTom, heeft onlangs opnieuw een procedure tegen zijn voormalige werkgever gewonnen. TomTom moet volgens het vonnis in kort geding aan de ex-cfo een half miljoen betalen. Van Hoorn had ruim het tienvoudige geëist, maar volgens de rechtbank moet hij de rest maar in een bodemprocedure proberen te verhalen. Onlangs verloor TomTom bij het gerechtshof ook al de ontslagzaak tegen hem. Van Hoorn werd begin 2005, een maand na zijn aantreden, ontslagen door TomTom-oprichter Harold Goddijn wegens een conflict over de optieregeling van de cfo. Goddijn voelde zich onder druk gezet door Van Hoorn, die vlak voor de beursgang een verdubbeling van zijn optieplan zou hebben geëist. Volgens de cfo was het juist Goddijn die een onjuiste voorstelling van zaken had gegeven over de waarde van TomTom, waardoor diverse managementleden (waaronder hijzelf) een enorme belastingclaim boven het hoofd hing. Uit de prospectus van de beursgang van TomTom, opgemaakt ná Van Hoorns vertrek, blijkt dat TomTom inderdaad gedwongen werd om voor de optieplannen een belastingnaheffing van 3,6 miljoen euro voor zijn rekening te nemen.

 Download Carmonitor: branche juni 2010