De autoverkopen in Europa zijn in april met 6,9 procent ingezakt ten opzichte van april 2009. De daling werd vooral veroorzaakt door het aflopen van sloopregelingen op de grootste markten. In Duitsland was dat al een paar maanden het geval en ook in april zet de daling bij de oosterburen door: min 31,7 procent. Duitsland is overigens wel weer opnieuw de grootste markt in Europa, nadat deze eer begin dit jaar aan Italië toeviel. Ook in Italië leidt het aflopen van de sloopregeling tot het inzakken van de autoverkopen (min 15,7 procent). Ook de positieve cijfers op de Spaanse (plus 39,3 procent) en Britse markt (plus 11,5 procent) kunnen de Europese daling niet meer tegenhouden. Opvallend is de verkoopexplosie in Ierland, daar werden in april bijna twee keer zoveel auto’s verkocht als in dezelfde maand vorig jaar. Ook Zweden en Noorwegen scoren goed met een verkoopstijging van meer dan veertig procent.

Vooral Fiat mist sloopregelingen
Een aantal grote merken krijgt harde klappen, dat zijn de merken die vorig jaar het sterkst van de slooppremies wisten te profiteren met kleine en schone modellen. Fiat is daar het beste voorbeeld van. Het Italiaanse merk zag de vraag naar z’n modellen in april met 28,5 procent instorten. Ook Toyota (min 19,5 procent), Ford (min 18,9 procent) en Opel (min 18,5 procent) krijgen harde klappen.
In april moeten bijna alle merken inleveren maar er zijn ook uitschieters naar boven toe. Nissan schreef 39,6 procent meer orders, Volvo 36,0 procent, Land Rover 29,9 procent en BMW 16,3 procent. Volkswagen heeft de Europese markt nog altijd stevig in handen met een marktaandeel van 12,2 procent. Op gepaste afstand volgen Renault, Peugeot, Ford, Opel, Fiat, Citroën, Audi, BMW en Mercedes-Benz.

Goede meimaand in VS
General Motors, Ford Motor en Chrysler hebben in de Verenigde Staten flink meer auto’s verkocht. In een meimarkt die als geheel met 19 procent groeide, wist GM in mei met 16,7 procent te plussen, ofwel 223.822 registraties. Exclusief de te saneren/verkopen merken Hummer, Saab, Saturn en Pontiac was de afzetstijging zelfs 31,8 procent groot. Ford verkocht 21,9 procent meer auto’s en kwam daarmee uit op een aantal van 196.912 exemplaren. Exclusief Volvo dat op dit moment wordt opgeleverd aan het Chinese Geely Automotive, stegen de verkopen zelfs met 23,3 procent. Ook Chrysler zag de autoverkopen sterk toenemen en wel op concernniveau met 32,7 procent tot 104.819 eenheden. Het is de eerste keer sinds maart 2009 dat Chrysler, dat inmiddels in handen is van Fiat, meer dan honderdduizend auto’s per maand verkoopt. De winst is met name te danken aan Dodge, dat maar liefst 72,7 procent meer klanten trok.

Toyota deed het echter minder goed en rapporteerde een toename in de verkopen van slechts 6,7 procent tot 162.813 auto’s. Het bedrijf moest recentelijk een flink aantal auto’s terugnemen vanwege veiligheidsproblemen. Toyota heeft door de matige verkoopresultaten de tweede plek op de Amerikaanse automarkt weer moeten overdragen aan Ford. Opvallend is wel dat Lexus amper last heeft gehad van de negatieve publiciteit waar het moederbedrijf mee kampt.

 

 Download Carmonitor: markt.eu juni 2010