Hij droomde er al jaren van: zijn eigen garagebedrijf. Op 2 augustus ging Nico Splint (46) daadwerkelijk van start, aan de Ambachtsweg 12a in Huizen. Inmiddels heeft de gepokte en gemazelde autotechneut al honderd klanten in portefeuille.

Paul Steenhoff

De emmers witte en grijze verf staan nog open, maar de eerste auto’s prijken al op de brug bij Garage Splint. Naamgever Nico Splint heeft de werkplaats zelf ingericht en wie goed rondkijkt, ziet dat hier een man met ervaring bezig is geweest, die de zaken serieus aanpakt. Twee nieuwe bruggen (waarvan één met rollentestbank), vloeistoffen keurig op roosters, perslucht aan de muur, rookgastester, uitleeskast, afzuiginstallatie, bescheiden pantry, bhv-box voor het grijpen.

Alles waar een garagebedrijf aan moet voldoen, is geregeld. “Alleen de brandblussers moeten nog aan de muur, dan is alles er klaar voor”, zegt Splint, die zich voor het eerst van zijn leven dga mag noemen. Het is een titel die hij met veel plezier draagt, na een lang werkzaam leven in veel verschillende garagebedrijven in het Gooi.

Kansen
Direct na de afronding van zijn lts Motorvoertuigentechniek begon Splint als monteur bij een Alfa Romeo/Honda dealer. Dat was het begin van een lange reeks autobedrijven waar Splint aan het werk ging. “Ik ben leergierig en wilde dus graag opleidingen volgen. Als ik daar geen kans toe kreeg, was ik al gauw weg. Het werk lag in die tijd voor het opscheppen.”

Al werkende wist Splint alle mogelijke diploma’s te halen, zoals dat van APK-keurmeester en de bevoegdheid om te werken aan airco’s. Na omzwervingen via Audi, VW, Ford, Skoda, Jaguar en Mercedes kwam hij terecht bij een Hilversumse BMW-dealer. Daar werkte hij in totaal twintig jaar, meest recentelijk in de functie van chef werkplaats, waarbij ik leiding gaf aan twaalf monteurs. “Het is een functie waarbij je het aanspreekpunt bent voor de klant en voor alle problemen in de werkplaats. Ik kwam zelf niet meer toe aan sleutelen en dat miste ik. Op een gegeven moment kreeg ik de kans deze ruimte te huren en dacht: ‘nu moet ik doen’. Er waren al een paar van die kansen voorbij gekomen, maar klaarblijkelijk was ik er nog niet klaar voor. Nu wel.”

Om alles rond te krijgen, moest hij een stevig gesprek aangaan met de bank om een deel van zijn investering gefinancierd te krijgen. Op basis van zijn ondernemingsplan ging de bank echter overstag en kon Splint aan de slag.

Zekerheid
Aan de muur hangt nog geen Bovag-schild, maar dat zal niet al te lang duren. “Dat doe ik voor mijn klanten. Ze willen zekerheid, dus die kunnen ze krijgen.” Ondanks het feit dat de deuren van zijn bedrijf net open zijn, weten de eerste klanten hem al te vinden. “Dat gaat van mond tot mond. Ook sturen bevriende garagehouders klanten naar mij door. Ik schat dat ik nu zo’n honderd heb. Om goed te draaien, heb ik er ongeveer vierhonderd nodig, dus er moet nog wel wat gebeuren. Ik wil adverteren in de lokale kranten om op die manier naamsbekendheid te krijgen. Verder zal ik het toch moeten hebben van klanten die weer klanten aanbrengen. Ik heb wel een scherp uurtarief van 45 euro om concurrerend te kunnen zijn met de garagebedrijven in de buurt. Die zijn over het algemeen iets duurder.”

Onbezonnen
Ook al is de verf nog maar net droog, Splint is blij dat hij de stap heeft gezet. “Ik voel me nu een vrij man en die vrijheid doet me enorm goed, merk ik. Ik kom opgewekt en met een leeg hoofd thuis en dat is vroeger wel eens anders geweest. Heel anders. Mijn vrouw en kinderen steunen me ook, want ze weten dat dit altijd mijn wens is geweest. Dankzij mijn ervaring is het geen onbezonnen stap. Wat dat betreft start ik vanaf pole position.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding