Naam: Petra Blanken 
Leeftijd: 38 jaar
Opleiding:  MEAO 
Werkt bij:  Lantinga Automaterialen 

Functie: 

buitendienstmedewerker

Je bent buitendienstmedewerker bij Lantinga Automaterialen. Hoe vul je die baan in?“Ik ben elke dag onderweg om de contacten met onze klanten op te bouwen en te onderhouden.In die contacten ontmoet ik de monteur die zich het prettigst voelt als hij gewoon kan sleutelen maar ook de ondernemer die als manager het beleid uitstippelt en heel gericht met de toekomst bezig is. De variatie bevalt mij prima.” 
Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Natuurlijk merk ik dat. Maar het is niet zo dat je als vrouw niet geaccepteerd wordt. Het draait vooral om vertrouwen, heb ik gemerkt. Ik probeer altijd mijn beloftes na te komen en als ik een fout maak dan kom ik er gewoon  voor uit en probeer ik die  zo snel mogelijk te herstellen.”
Heb je bewust voor de autowereld gekozen?“Het is een beetje bij toeval gekomen. Ik ben in 1991 begonnen als administratief medewerker en  daarna heb ik een deel van de inkoop van een collega overgenomen. Hierdoor kwam ik echt met automaterialen in aanraking. Bij drukte nam ik ook wel de verkooptelefoon aan. In het begin schreef ik alles op zodat een collega het kon uitzoeken en terugbellen, maar na een tijdje zocht ik het zelf uit. Dat ging eigenlijk zo goed dat ik permanent op de telefonische verkoop kwam te zitten en dan leer je het snel. Sinds mei dit jaar werk ik voor Lantinga in de buitendienst. Zij gaven mij de kans deze functie uit te proberen en ik moet zeggen dat mij dit prima bevalt. De klanten vinden het niet erg als er een vrouw langskomt. De meesten kennen mij van de telefonische verkoop en dat scheelt natuurlijk. Daardoor heb ik hun vertrouwen al.” (Petra Blanken werkt parttime bij Lantinga, ze werkt ook bij het transportbedrijf van haar echtgenoot, red.)
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Jazeker. Maar je moet jezelf als vrouw wel eerst (extra) bewijzen en dat kost tijd. Als men je eenmaal kent en als je serieus met je vak bezig bent dan merk je niets meer van vooroordelen ten aanzien van vrouwen in deze branche.” 
Hoe zie je de toekomst van de auto?“Ondanks de hoge kosten denk ik dat mensen wel auto blijven rijden. Maar er zijn vernieuwingen nodig in de techniek en de nieuwe ontwikkelingen bieden kansen voor ons bedrijf als leverancier van automaterialen. De technologie verandert dagelijks, verbetert dagelijks, en dat zal zo blijven. Wij  proberen daarop in te haken. Behalve onderdelen bieden wij de garagebedrijven ook cursussen voor de monteurs aan zodat zij ook bij de nieuwste auto’s de juiste diagnose kunnen stellen en de reparatie kunnen uitvoeren.”  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding