AM over de vloer: British Car Centre

‘Je vindt hier geen halfontblote dames aan de muur. Dat past niet bij het merk’

British Car Centre

Vrijwel aan de A1 bij Baarn, ligt het British Car Centre Baarn. Hier zijn de showroom en werkplaats bezet met Jaguar, Rover, Mini, MG en Land Rover. Eigenaar Onno Stevens (46), gehuld in pullover en overhemd, heeft altijd een klik gehad met Engelse auto’s en de Engelse levenswijze.

Paul Steenhoff

Op de brug staat een Land Rover die, gezien de gebruikssporen, niet wordt ingezet om te cruisen door de winkelstraten van Laren en Amsterdam-Zuid. "Dit is echt een werkpaard", legt Onno Stevens uit. "De eigenaar gebruikt hem om met een aanhanger openhaardhout bij zijn klanten te brengen. De auto heeft inmiddels bijna vier ton op de teller staan en de carrosserie begint een beetje aan zijn eindje te komen."
Verderop drentelt een echtpaar van middelbare leeftijd rond een groene Range Rover. Zij in waxcoat, hij in colbert gestoken. Het beeld maakt duidelijk dat de clientèle van British Car Centre Baarn bestaat uit gegoede burgerij, maar dat ook de mensen die geld verdienen met hun auto, Onno en zijn mensen weten te vinden.
"Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot Engelse auto’s en de Engelse lifestyle", zegt Stevens. "Engelse auto’s hebben streken, zijn eigenzinnig. Het is niet de kwaliteit van BMW, maar als je je daarmee kunt verzoenen, zijn het geweldige auto’s. Mijn klanten accepteren het volledig. Ik voel me goed thuis bij deze mensen, het zijn dezelfden die een Saab of een Volvo rijden."

Geen hengstenbal
Onno haalde zijn papieren op de LTS Autotechniek in Hilversum en leerde door voor 1e monteur, om later zijn APK-bevoegdheid te halen. Na een voorzichtige start in 1993 met één monteur – Ron Gramsma, nog steeds in dienst – heeft hij nu tien mensen op de loonlijst, die allemaal fulltime werken. Binnen het team heeft Onno een vrouwelijke monteur, Mara in ’t Veld,  en een vrouwelijke magazijnbediende, Renate Sloothaak. Ook de administratie is, met Bernadette Schimmel, in vrouwelijke handen. "Dat komt de sfeer in het team zeker ten goede", zegt Onno. "Het is geen hengstenbal en je vindt hier geen halfontblote dames aan de muur. Dat past niet bij het merk én het past niet bij ons."
De werkplaats telt vijf bruggen. Ook heeft Onno een aparte APK-afdeling waar de hele dag door gekeurd wordt – niet alleen voor zijn eigen klanten, maar ook voor andere particulieren. Ook garagebedrijven in de buurt die wel een APK-erkenning hebben maar geen roetgasmeter weten hem te vinden.
Onno heeft een groot aantal zakelijke rijders, maar het onderhoud van lease-auto’s heeft hij grotendeels de deur uitgedaan. "Ik kan niet zo goed met die jongens door één deur. Ze zijn te veel op winst gericht en te weinig op de klant en dat strookt niet met mijn aanpak. Ik heb meegemaakt dat ze een klant op wintersport wilden sturen met banden waar nog net 1,6 millimeter profiel op zat. Dat kan niet, ook al voldoe je aan de wettelijke eisen."

Chinees
Boven de werkplaats is een groot magazijn dat afgeladen met onderdelen is, nieuw en tweedehands. "Oude Rover- en MG-delen zijn haast niet meer verkrijgbaar. Soms koop ik een auto voor de onderdelen, die we hier dan weer opslaan." Onderdelen worden betrokken van de dealers, maar ook rechtstreeks uit Engeland. Tegenwoordig komt ook veel uit China.  "De onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit. Ze doen beslist niet onder voor Europese makelij, alleen is het aanzienlijk goedkoper. Wel moet je groot inkopen, minimaal driehonderd stuks, maar zeker met fastmovers zoals filters, rem- en ontstekingsonderdelen, is dat geen probleem. Er zijn ook onderdelen die ik altijd origineel bestel, zoals aandrijvingsonderdelen of raammechanismen. Ik weet nu precies waar ik wat kan halen, en hoef de klant daarom vrijwel nooit nee te verkopen."

Occasionhandel
Onno is een sleutelaar, geen autoverkoper. Daarom heeft hij dat deel uitbesteed aan Simon Verschoor, die onder het dak van Stevens zijn eigen Engelse occasionhandel drijft. "Verkopen is zijn lust en leven, ik begin na een verkoopgesprek van tien minuten mijn aandacht te verliezen, het zit gewoon niet in me", zegt Stevens. Hij is blij dat Simon  dat gedeelte voor zijn rekening neemt, want het is wel een waardevolle aanvulling op zijn bedrijf. "Mensen die hier een auto kopen, komen vaak ook terug voor onderhoud en APK. Het is een prachtige kruisbestuiving."

Reacties

Leuk artikel!! Zo leer je nog eens wat en erg interessant is te weten wie Onno Stevens is.

Geplaatst door: Ron Driessen op
AM over de vloer: British Car Centre - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: British Car Centre

‘Je vindt hier geen halfontblote dames aan de muur. Dat past niet bij het merk’

British Car Centre

Vrijwel aan de A1 bij Baarn, ligt het British Car Centre Baarn. Hier zijn de showroom en werkplaats bezet met Jaguar, Rover, Mini, MG en Land Rover. Eigenaar Onno Stevens (46), gehuld in pullover en overhemd, heeft altijd een klik gehad met Engelse auto’s en de Engelse levenswijze.

Paul Steenhoff

Op de brug staat een Land Rover die, gezien de gebruikssporen, niet wordt ingezet om te cruisen door de winkelstraten van Laren en Amsterdam-Zuid. "Dit is echt een werkpaard", legt Onno Stevens uit. "De eigenaar gebruikt hem om met een aanhanger openhaardhout bij zijn klanten te brengen. De auto heeft inmiddels bijna vier ton op de teller staan en de carrosserie begint een beetje aan zijn eindje te komen."
Verderop drentelt een echtpaar van middelbare leeftijd rond een groene Range Rover. Zij in waxcoat, hij in colbert gestoken. Het beeld maakt duidelijk dat de clientèle van British Car Centre Baarn bestaat uit gegoede burgerij, maar dat ook de mensen die geld verdienen met hun auto, Onno en zijn mensen weten te vinden.
"Ik heb me altijd aangetrokken gevoeld tot Engelse auto’s en de Engelse lifestyle", zegt Stevens. "Engelse auto’s hebben streken, zijn eigenzinnig. Het is niet de kwaliteit van BMW, maar als je je daarmee kunt verzoenen, zijn het geweldige auto’s. Mijn klanten accepteren het volledig. Ik voel me goed thuis bij deze mensen, het zijn dezelfden die een Saab of een Volvo rijden."

Geen hengstenbal
Onno haalde zijn papieren op de LTS Autotechniek in Hilversum en leerde door voor 1e monteur, om later zijn APK-bevoegdheid te halen. Na een voorzichtige start in 1993 met één monteur – Ron Gramsma, nog steeds in dienst – heeft hij nu tien mensen op de loonlijst, die allemaal fulltime werken. Binnen het team heeft Onno een vrouwelijke monteur, Mara in ’t Veld,  en een vrouwelijke magazijnbediende, Renate Sloothaak. Ook de administratie is, met Bernadette Schimmel, in vrouwelijke handen. "Dat komt de sfeer in het team zeker ten goede", zegt Onno. "Het is geen hengstenbal en je vindt hier geen halfontblote dames aan de muur. Dat past niet bij het merk én het past niet bij ons."
De werkplaats telt vijf bruggen. Ook heeft Onno een aparte APK-afdeling waar de hele dag door gekeurd wordt – niet alleen voor zijn eigen klanten, maar ook voor andere particulieren. Ook garagebedrijven in de buurt die wel een APK-erkenning hebben maar geen roetgasmeter weten hem te vinden.
Onno heeft een groot aantal zakelijke rijders, maar het onderhoud van lease-auto’s heeft hij grotendeels de deur uitgedaan. "Ik kan niet zo goed met die jongens door één deur. Ze zijn te veel op winst gericht en te weinig op de klant en dat strookt niet met mijn aanpak. Ik heb meegemaakt dat ze een klant op wintersport wilden sturen met banden waar nog net 1,6 millimeter profiel op zat. Dat kan niet, ook al voldoe je aan de wettelijke eisen."

Chinees
Boven de werkplaats is een groot magazijn dat afgeladen met onderdelen is, nieuw en tweedehands. "Oude Rover- en MG-delen zijn haast niet meer verkrijgbaar. Soms koop ik een auto voor de onderdelen, die we hier dan weer opslaan." Onderdelen worden betrokken van de dealers, maar ook rechtstreeks uit Engeland. Tegenwoordig komt ook veel uit China.  "De onderdelen zijn van uitstekende kwaliteit. Ze doen beslist niet onder voor Europese makelij, alleen is het aanzienlijk goedkoper. Wel moet je groot inkopen, minimaal driehonderd stuks, maar zeker met fastmovers zoals filters, rem- en ontstekingsonderdelen, is dat geen probleem. Er zijn ook onderdelen die ik altijd origineel bestel, zoals aandrijvingsonderdelen of raammechanismen. Ik weet nu precies waar ik wat kan halen, en hoef de klant daarom vrijwel nooit nee te verkopen."

Occasionhandel
Onno is een sleutelaar, geen autoverkoper. Daarom heeft hij dat deel uitbesteed aan Simon Verschoor, die onder het dak van Stevens zijn eigen Engelse occasionhandel drijft. "Verkopen is zijn lust en leven, ik begin na een verkoopgesprek van tien minuten mijn aandacht te verliezen, het zit gewoon niet in me", zegt Stevens. Hij is blij dat Simon  dat gedeelte voor zijn rekening neemt, want het is wel een waardevolle aanvulling op zijn bedrijf. "Mensen die hier een auto kopen, komen vaak ook terug voor onderhoud en APK. Het is een prachtige kruisbestuiving."

Reacties

Leuk artikel!! Zo leer je nog eens wat en erg interessant is te weten wie Onno Stevens is.

Geplaatst door: Ron Driessen op