Car Lady: Janet Richter

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? In deze editie Janet Richter, directeur communicatie Renault en Dacia Nederland.

Janet Richter
Naam:  Janet Richter 
Leeftijd: 46 jaar 
Opleiding: tolk/vertaler Frans-Nederlands  
Werkt bij: Renault Nederland 
Functie:  directeur communicatie Renault en Dacia Nederland 

Je bent directeur communicatie. Wat houdt dat in?“We hebben bij Renault Nederland twee afdelingen voor communicatie, de marketingcommunicatie en mijn afdeling PR Communicatie. De marketingcommunicatie is, zeg maar, de  afdeling verantwoordeljk o.a.  voor advertising en de communicatie die ik doe moet free publicity opleveren. Het is mijn werk te proberen te bewerkstellingen dat de media zoveel en zo goed mogelijk  over onze merken en producten  berichten. Wij helpen ook dealerbedrijven op dit vlak, we doen de interne communicatie ook voor RCI, onze  captive financieringsmaatschappij. Bovendien doen we alle beurzen en evenementen voor de merken Renault en Dacia en de productintroducties. Last but not least hoort de sportsponsoring bij mijn taken. Met Renault doen we autosport en schaatsen, met Dacia sponsoren we kitesurfen. Dat is een hippe en snelle sport die past bij de propositie van Dacia.  Ik heb dus contact met dealers, fleetowners, met interne klanten en met de pers. Maar ik hoef het niet alleen te doen, ik heb de hulp van twee medewerkers  en een stagiair.”
Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Dat merk ik wel maar als het me dat niet zou bevallen, was ik natuurlijk allang weg geweest. Traditioneel is de autowereld inderdaad een mannenwereld en ik heb me als vrouw denk ik daarom ook twee keer zo hard moeten bewijzen. De opkomst van vrouwen gaat langzaam maar komt wel. Ik denk dat  bij Renault Nederland  twintig procent van het personeelsbestand vrouw is waarvan er vijf manager zijn. Vanuit het hoofdkantoor wordt overigens diversiteit aangejaagd, niet alleen qua vrouwen maar ook qua ras en achtergrond. Renault moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij.”    
Heb je bewust voor de autowereld gekozen?“Absoluut. Als klein kind was ik altijd al met auto’s  bezig. Toen ik twaalf jaar was, hield ik een spreekbeurt over Alfa Romeo. Ik had me in de geschiedenis van het merk  verdiept en had Alfa om foldermateriaal gevraagd. Later twijfelde ik tussen de mode of de auto’s. Ik werkte overdag bij mijn vader in de textiel, ’s avonds deed ik een opleiding tot tolk/vertaler. Via een uitzendbureau belandde ik bij Renault in de Wibautstraat. Toen ik daar de afdeling PR zag, wist ik al dat ik daar wilde werken. Het heeft even geduurd, ik heb verschillende functies uitgevoerd  maar uiteindelijk is dat gelukt. In november 2008 heb ik deze functie gekregen. In voel me er goed bij. Ik bén gewoon Renault.” 
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Oh ja. De autowereld is leuk en dynamisch. Er gebeurt ontzettend veel en niks blijft hetzelfde. De laatste jaren gaan de ontwikkelingen heel snel, met name door de elektrificatie. Ik denk dat het belangrijk is dat meer vrouwen toetreden, we moeten een doorbraak tot stand brengen. Om te beginnen in de showrooms, daar moeten we met vrouwelijk personeel de omslag maken in de zichtbare functies. Gezien de wijzigende perceptie van de auto in het algemeen en het sterk toenemende aantal zelfstandige vrouwen als kopers, is het onvermijdelijk. Maar ook achter de schermen kunnen veel meer vrouwen toetreden. Auto’s brengen iets heel wezenlijks, namelijk mobiliteit. 
Hoe zie je de toekomst van de auto?“De toekomst van de auto zal anders zijn dan nu. We weten dat de jeugd minder passie heeft voor auto’s als zodanig. Ze willen ook meer duurzame mobiliteit. Renault en Nissan hebben vier miljard eurogeïnvesteerd  in elektrische auto’s  en in nieuwe vormen van mobiliteit. Er zijn concepten denkbaar op het gebied van autodelen, carpooling en het aanbieden van concepten waarbij de klant kan kiezen uit verschillende auto’s. Vooralsnog zal een tendens zijn naar low costs, men wil minder geld uitgeven. Veel mensen zoeken een kleinere maar luxe auto.”

Car Lady: Janet Richter - Automobielmanagement.nl

Car Lady: Janet Richter

In de Car Lady serie wil AM de dames in de autobranche in de schijnwerper zetten. Waarom kozen zij voor de autowereld? In deze editie Janet Richter, directeur communicatie Renault en Dacia Nederland.

Janet Richter
Naam:  Janet Richter 
Leeftijd: 46 jaar 
Opleiding: tolk/vertaler Frans-Nederlands  
Werkt bij: Renault Nederland 
Functie:  directeur communicatie Renault en Dacia Nederland 

Je bent directeur communicatie. Wat houdt dat in?“We hebben bij Renault Nederland twee afdelingen voor communicatie, de marketingcommunicatie en mijn afdeling PR Communicatie. De marketingcommunicatie is, zeg maar, de  afdeling verantwoordeljk o.a.  voor advertising en de communicatie die ik doe moet free publicity opleveren. Het is mijn werk te proberen te bewerkstellingen dat de media zoveel en zo goed mogelijk  over onze merken en producten  berichten. Wij helpen ook dealerbedrijven op dit vlak, we doen de interne communicatie ook voor RCI, onze  captive financieringsmaatschappij. Bovendien doen we alle beurzen en evenementen voor de merken Renault en Dacia en de productintroducties. Last but not least hoort de sportsponsoring bij mijn taken. Met Renault doen we autosport en schaatsen, met Dacia sponsoren we kitesurfen. Dat is een hippe en snelle sport die past bij de propositie van Dacia.  Ik heb dus contact met dealers, fleetowners, met interne klanten en met de pers. Maar ik hoef het niet alleen te doen, ik heb de hulp van twee medewerkers  en een stagiair.”
Merk je dat de autowereld een mannenwereld is?“Dat merk ik wel maar als het me dat niet zou bevallen, was ik natuurlijk allang weg geweest. Traditioneel is de autowereld inderdaad een mannenwereld en ik heb me als vrouw denk ik daarom ook twee keer zo hard moeten bewijzen. De opkomst van vrouwen gaat langzaam maar komt wel. Ik denk dat  bij Renault Nederland  twintig procent van het personeelsbestand vrouw is waarvan er vijf manager zijn. Vanuit het hoofdkantoor wordt overigens diversiteit aangejaagd, niet alleen qua vrouwen maar ook qua ras en achtergrond. Renault moet een weerspiegeling zijn van de maatschappij.”    
Heb je bewust voor de autowereld gekozen?“Absoluut. Als klein kind was ik altijd al met auto’s  bezig. Toen ik twaalf jaar was, hield ik een spreekbeurt over Alfa Romeo. Ik had me in de geschiedenis van het merk  verdiept en had Alfa om foldermateriaal gevraagd. Later twijfelde ik tussen de mode of de auto’s. Ik werkte overdag bij mijn vader in de textiel, ’s avonds deed ik een opleiding tot tolk/vertaler. Via een uitzendbureau belandde ik bij Renault in de Wibautstraat. Toen ik daar de afdeling PR zag, wist ik al dat ik daar wilde werken. Het heeft even geduurd, ik heb verschillende functies uitgevoerd  maar uiteindelijk is dat gelukt. In november 2008 heb ik deze functie gekregen. In voel me er goed bij. Ik bén gewoon Renault.” 
Zou je andere vrouwen de autowereld aanraden?“Oh ja. De autowereld is leuk en dynamisch. Er gebeurt ontzettend veel en niks blijft hetzelfde. De laatste jaren gaan de ontwikkelingen heel snel, met name door de elektrificatie. Ik denk dat het belangrijk is dat meer vrouwen toetreden, we moeten een doorbraak tot stand brengen. Om te beginnen in de showrooms, daar moeten we met vrouwelijk personeel de omslag maken in de zichtbare functies. Gezien de wijzigende perceptie van de auto in het algemeen en het sterk toenemende aantal zelfstandige vrouwen als kopers, is het onvermijdelijk. Maar ook achter de schermen kunnen veel meer vrouwen toetreden. Auto’s brengen iets heel wezenlijks, namelijk mobiliteit. 
Hoe zie je de toekomst van de auto?“De toekomst van de auto zal anders zijn dan nu. We weten dat de jeugd minder passie heeft voor auto’s als zodanig. Ze willen ook meer duurzame mobiliteit. Renault en Nissan hebben vier miljard eurogeïnvesteerd  in elektrische auto’s  en in nieuwe vormen van mobiliteit. Er zijn concepten denkbaar op het gebied van autodelen, carpooling en het aanbieden van concepten waarbij de klant kan kiezen uit verschillende auto’s. Vooralsnog zal een tendens zijn naar low costs, men wil minder geld uitgeven. Veel mensen zoeken een kleinere maar luxe auto.”