Nadat de verkoop van nieuwe auto’s in 2010 al onverwacht hoog uitpakte heeft nu ook 2011 een vliegende start gemaakt. In januari werden 75.174 nieuwe auto’s geregistreerd, in januari 2010 waren dat er nog maar 62.776 stuks, een toename van 19,7 procent. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van RDC, bewerkt door AUMACON.
Het zijn vooral de zogenaamde zakelijke merken die het jaar goed begonnen zijn. Aan kop gaat Volkswagen met een 10.413 afleveringen, goed voor een marktaandeel van 13,8 procent. Opvallend is de opmars van Renault (m.a. 7,9%) en Peugeot (7,7%). Deze beide franse merken hebben door recente productlanceringen hun aantrekkelijkheid voor de zakenrijder danig verbeterd en worden daarvoor beloond met resp. de tweede en derde plek in de januarirangorde. Toyota en Ford betalen de rekening, Toyota verkocht in januari 16 procent minder (vierde plek met 7,1% m.a.), Ford moest een procentje aan afzet inleveren (5de plek met 6,9% m.a.).Grootste stijger onder de volumemerken in januari is Seat (m.a. 4,1%), dat vooral dankzij de Ibiza de toptien binnenkomt op de achtste plaats. Opvallende dalers zijn met name de hybridemerken Honda en Lexus; Honda zag haar verkoopvolume in januari halveren, Lexus daalde met een derde. Markt.nl

Verderop in de lijst vinden we de merken die relatief gezien het meest recht hebben om de vlag uit te hangen. Bij Chevrolet (20ste) bijvoorbeeld, waar de verkopen ten opzichte van januari 2010 met 341 procent stegen. Saab (28ste ) verkocht 224,2 procent meer, Alfa Romeo (23ste) 129,5 procent meer.
Ook krachtig herstel voor bestelautoverkoop In navolging van de gestegen verkoop van nieuwe personenauto’s is nu ook de bestelautosector in een positieve flow beland. De verkopen van nieuwe bestellers steeg in januari – vergeleken met dezelfde maand in 2010 – met liefst 30 procent. Het ging daarbij om 7.782 registraties, tegenover 5.984 stuks een jaar tevoren. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door bureau AUMACON. Overigens werden er in januari 2009 nog ruim negen duizend nieuwe bestellers genoteerd.
Vooral marktleider Volkswagen profiteerde in januari van de vergrootte markt; Volkswagen noteerde 53 procent méér afleveringen, waardoor het marktaandeel inmiddels bijna 35 procent is. De nummer twee, Mercedes-Benz, kon dit tempo niet bijhouden en steeg met ‘slechts’ 24 procent, iets onder de marktgroei dus. Mercedes’ marktaandeel daalde naar 14,4 procent. Ook de daaropvolgende merken – Renault, Ford en Opel – zagen iets van hun marktaandeel verdampen doordat ook hun verkooptoename onder het 30% niveau bleef.Er lijkt dus veel reden om dit jaar ook voor de bestelautosector met veel vertrouwen tegemoet te zien. AUMACON gaat in haar jongste prognose uit van 58 duizend stuks voor het gehele jaar, een toename ten opzichte van 2010 van 17 procent.