Het aantal registraties van nieuwe passagiersvoertuigen in de Europese Unie en de EFTA-landen is in september 2010 met 9,2% afgenomen tot 1,26 miljoen. Dit blijkt uit cijfers van de Vereniging van de Europese autofabrikanten (ACEA). De afgelopen 6 maanden werden er steeds minder auto’s verkocht. De daling is het gevolg van het stopzetten van de slooppremieregelingen en de uitdagende economische situatie. Alle grote automarkten lieten volgens de ACEA een krimp zien in de afgelopen maand.
In de Europese Unie zakte het totale aantal registraties in september met 9,6% tot 1,23 miljoen, van 1,36 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. In augustus daalde het aantal registraties met 12,9%. Over de eerste negen maanden van 2010 daalde het aantal registraties in de EU met 4,3% tot 10,25 miljoen ten opzichte van de eerste negen maanden van 2009. In de Europese Unie en de EFTA-landen nam het aantal registraties in de eerste negen maanden van het jaar af met 3,7% tot 10,6 miljoen.
Griekenland gehalveerdVan de grote autolanden lieten Spanje en Italië in september een krimp zien van respectievelijk 27,3% en 18,9%, terwijl het aantal registraties in Duitsland met 17,8% afnam en het Verenigd Koninkrijk een krimp kende van 8,9%. In Frankrijk daalde het aantal registraties met 8,2%. Griekenland kende in september de grootste krimp (-49,9%), terwijl Ierland de grootste uitbreiding kende (+93,9%). In Nederland nam het aantal registraties in september toe met 36,1%.
Volkswagen Groep zag de Europese autoverkopen in september met 4,3% afnemen en de autoverkopen van PSA Peugeot-Citroen zakten met 6,6%. Renault kende een afname van 8,7% en Fiat Groep verkocht 21,4% minder auto’s. De luxe automaker BMW zag de Europese verkopen in september toenemen met 0,4%, terwijl de Europese verkopen van Daimler met 6,2% stegen.
Bij de Amerikaanse autofabrikant General Motors Corp. namen de Europese autoverkopen in de afgelopen maand af met 6,1% en Ford verkocht 19,5% minder auto’s in Europa. De Europese autoverkopen van de Japanse automaker Toyota namen af met 20,9%.
Scherpe daling Japanse autoverkopen De autoverkopen in Japan zijn in de maand oktober met meer dan een kwart gekelderd, de scherpste daling op jaarbasis in achttien maanden. De voornaamste reden is het aflopen van subsidies voor de aanschaf van groene, milieuvriendelijke auto’s. Dat heeft brancheorganisatie Japanese Automobile Dealers Association bekendgemaakt. De verkopen van nieuwe voertuigen, waaronder personenauto’s, bussen en trucks, kwamen vorige maand uit op 193.258 stuks. Dat betekent een daling van 26,7 procent vergeleken met oktober vorig jaar. In september namen de autoverkopen in Japan al met 4,1 procent af.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding