In ons waterrijke land wil er nog weleens een auto te water raken. Wanneer de berger er zelf niet goed bij kan, wordt de hulp ingeroepen van een specialist, zoals Groothoff Onderwater Berging in Huizen.

Paul Steenhoff

"Ik ben al twintig jaar amateurduiker. Van die hobby heb ik op een gegeven moment deels werk kunnen maken. Verleden jaar heb ik ongeveer 35 auto’s uit het water gehaald." Voor Wim Groothoff (58), onderwaterberger van professie, is een auto soms eenvoudig te vinden, doordat de antenne boven water uitsteekt of de lichten nog branden.

 

"Maar soms moeten we echt zoeken. Dan gaat het op de tast, als het zicht slecht is of het donker is. Moet je goed uitkijken dat je jezelf niet verwondt aan scherpe blikranden. Daarom vind ik het altijd prettig te weten wat voor auto, busje of vrachtwagen te water is geraakt. En of en hoe dat voertuig een hek, boom of vangrail heeft geraakt. Met die informatie kun je voor jezelf snel een beeld vormen waar je moet zijn en voor welke zaken je moet oppassen."

Kou en duister

Kou en duister maken het werk voor een onderwaterberger zwaar, maar zeker niet onmogelijk. "We krijgen een auto er altijd uit, ook al ligt-ie op zes meter, zo’n beetje de maximale diepte die we in ons werkgebied aantreffen." Eventuele slachtoffers worden in de meeste gevallen niet door Groothoff uit het wrak gehaald, maar door de duikers van de brandweer. "Het komt weleens voor dat we een lichaam moeten bergen, maar dat is zeldzaam. Ik kan er in ieder geval tegen en de mensen met wie ik werk ook."

 

Nadat de brandweer zijn werk heeft gedaan, is de auto voor Groothoff en zijn team van medewerkers – veelal duikers van de beroeps- en vrijwillige brandweer. "Soms gebeurt het dat de brandweer de auto bergt, maar eigenlijk is dat niet hun taak. Zij horen zich te bekommeren om de mensen. De berging, dat is ons werk."

 

Wim Groothoff is opgeleid als automonteur en volgde de lts Autotechniek. Na internationaal chauffeur te zijn geweest, ging hij aan de slag als chauffeur bij Broeder de Vries. Daar zou hij 24 jaar blijven, tot hij als planner aan het werk kon bij Bergnet. Deze autoberger beschikt over ruim twintig voertuigen, waaronder het zware werk voor berging van vrachtwagens. Is een auto te water geraakt, dan wordt Groothoff ingeschakeld. Daarbij gaat het trouwens niet alleen om auto’s. Laatst moest hij een legertruck bergen, die van een ponton was afgereden en in de IJssel lag. "Het water stroomt daar behoorlijk en je hebt te maken met scheepvaart. Die kan je stilleggen, maar de stroming niet. Duiken brengt altijd een risico met zich mee. Daarom werken we alleen met goedgekeurde apparatuur en doen we check en dubbelcheck."

Kevlar

Bevindt een auto zich slechts een paar meter van de kant, dan is het mogelijk de lierkabel erheen te brengen. Ligt het voertuig verder uit de kant, dan wordt het kabelgewicht een probleem. "Die legertruck lag dertig meter uit de kant. Daar kun je geen stalen sleepkabel naar toebrengen of -zwemmen. Te zwaar. Voor dat soort situaties hebben we bergingstouw van kevlar. Is licht én heeft een ongekend hoge trekkracht. We bevestigen het touw of de kabel aan de auto en trekken hem naar de kant. Voor het bevestigen is een trekhaak natuurlijk ideaal."

Meevallertje

Wim Groothoff probeert ieder exemplaar zo netjes mogelijk te bergen. "Technisch is zo’n auto die onder water heeft gelegen natuurlijk total loss, maar plaatwerk kan nog wel bruikbaar zijn. Vandaar dat we altijd proberen ze er ‘vierkant’ uit te halen. Dat wil zeggen dat we proberen ’m met vier hijspunten rechtstandig te hijsen." Vervolgens gaat het wrak op een bergingsauto en wordt het afgevoerd naar de berger.

 

Per geval is Groothoff minimaal twee uur aan het werk. Maar hij heeft natuurlijk ook wel eens een meevallertje, als door vorst het water ijs is geworden en bovendien sterk genoeg is om de auto te dragen. Dan is het een kwestie van terugduwen of slepen – en blijft het droogpak droog.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding