AM over de vloer: Kevercentrum Midden Nederland

Onderhoud, reparatie en restauratie – ‘we doen vrijwel alles zelf. Dan weten we dat het goed gebeurt’

Kevercentrum Midden Nederland

Van de Volkswagen Kever zijn in totaal 21.529.464 exemplaren gebouwd. Het is daarmee de op één na verkochte wagen ter wereld – de Volkswagen Golf staat op één. Bij Kevercentrum Midden Nederland in Kortenhoef verdienen ze nog elke dag hun brood er mee.

Paul Steenhoff

Er moet nog even een boterham naar binnen en snel een bezem door de werkplaats, maar dan heeft Joost Muller (38) tijd voor een gesprek. Samen met compagnon Anton van der Veer (57) is hij de eigenaar van Kevercentrum Midden Nederland. Met de vaste monteurs Sander Kolb en Dave Verbeek wordt er zes dagen per week gewerkt aan onderhoud, reparatie en restauratie van de legendarische Volkswagen Kever. Buiten staan zeker twintig rijdende exemplaren te koop, van compleet gerestaureerd tot Kevers waar nog wat plaatwerk aan zit. Technisch zijn ze allemaal in orde.

 

"De verkoop is teruggelopen", zegt Muller. "Vóór de financiële crisis schaften klanten vaak een andere Kever aan als er veel reparatiewerk tevoorschijn kwam. Maar nu zien we dat men die reparaties laat uitvoeren en het kopen van een andere Kever nog even laat zitten. Een Kever die technisch helemaal goed is en helemaal strak in de lak zit, brengt minimaal zesduizend euro op. Kom je daaronder, dan moet er nog wat gebeuren aan het plaatwerk."

 

Traditiegetrouw trekt de verkoop aan op het moment dat de eerste zonnestralen doorbreken. "Het vakantiegeld komt binnen, mensen gaan naar buiten, dat merken we hier direct."

Klik

Muller werd uiteindelijk automonteur bij een taxibedrijf, maar sleutelde in zijn vrije tijd al van jongs af aan aan Kevers. "Waarom? Gewoon het model, de techniek en dan in het bijzonder de eenvoud, waardoor het eigenlijk onverwoestbare auto’s zijn. Het is een auto die me aanspreekt. Ik heb er een klik mee, noem me maar Kevergek."

 

In 2002 nam hij samen met zijn compagnon de stap en startte het Kevercentrum Midden Nederland in Kortenhoef. "De klanten die ik had gingen mee, dus de start was goed. Vanaf dat moment is de klantenkring alleen maar gegroeid. Daarnaast verkopen we onderdelen – van gereviseerde motor tot spatbord, klanten kunnen vrijwel elk gewenst onderdeel kopen. Het is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Het is zo dat je voor een Kever nog alles nieuw kunt krijgen. Ik zou bij wijze van spreken een nieuwe Kever kunnen bouwen uit alle losse onderdelen."

 

Muller is op maandag-, dinsdag- en woensdagavond geopend en heeft gemerkt dat juist dan de klanten onderdelen komen halen. "Die avonden zijn erg belangrijk voor ons. Behalve dat er dan veel onderdelen de deur uitgaan, worden er veel auto’s gehaald en gebracht. Klanten vinden het erg prettig dat ze ’s avonds bij ons terecht kunnen. In het begin waren we zelfs alle dagen ook ’s avonds open maar dat werd te gek. Je hebt ook nog een gezinsleven."

Boer zoekt vrouw busje

Muller en compagnon houden de werkzaamheden zoveel mogelijk binnen de eigen muren. Zo gaan uitgeputte Keverblokken niet naar een revisiebedrijf maar worden ze eigenhandig gereviseerd. Ook schadeherstel gebeurt in eigen huis, alleen het spuitwerk wordt uitbesteed. In een aparte ruimte wordt nog ouderwets getectyleerd en geconserveerd. "Afspuiten, drogen en dan maar krabben en borstelen. Als we het zelf doen, weten we zeker dat het goed is en voldoet aan onze normen", zegt Muller. "Bovendien houden we het geld binnen de deur. Om dat we eigenlijk alles zelf doen, geven we op elke verkochte Kever ook drie maanden onvoorwaardelijke garantie. Daarin gaan we veel verder dan bijvoorbeeld Bovag, waarvan we overigens geen lid zijn. Wij gaan echt tot het kapotte lampje en dat maakt dat je trouwe klanten krijgt."

 

Muller heeft niet alleen trouwe maar ook bijzondere klanten. Zo is het busje van Boer zoekt Vrouw bij hem gekocht. "Dat is een T2A uit 1970 die ik uit Californië heb geïmporteerd van de eerste eigenaar. De Kever van Willem Wever komt hier ook vandaan. Ja, ik zit natuurlijk dicht bij Hilversum en dan weten de omroepen je ook te vinden."

De kracht van internet

Kevercentrum Midden Nederland heeft een eigen pagina op Marktplaats, naast de verkoopafdeling die op de eigen site staat. Muller verbaast zich over kracht van het medium. "Een paar jaar geleden was het vrijwel ondenkbaar dat je een Kever verkocht aan een buitenlandse klant. Nu gebeurt ons dat regelmatig. Onlangs hebben we Kevers verkocht aan Belgen en Fransen. Het is ook een eerbewijs. Dat men zelfs in het buitenland vindt dat je producten de moeite waard zijn om zo’n afstand af te leggen, bevestigt je gevoel dat je goed bezig bent."

AM over de vloer: Kevercentrum Midden Nederland - Automobielmanagement.nl

AM over de vloer: Kevercentrum Midden Nederland

Onderhoud, reparatie en restauratie – ‘we doen vrijwel alles zelf. Dan weten we dat het goed gebeurt’

Kevercentrum Midden Nederland

Van de Volkswagen Kever zijn in totaal 21.529.464 exemplaren gebouwd. Het is daarmee de op één na verkochte wagen ter wereld – de Volkswagen Golf staat op één. Bij Kevercentrum Midden Nederland in Kortenhoef verdienen ze nog elke dag hun brood er mee.

Paul Steenhoff

Er moet nog even een boterham naar binnen en snel een bezem door de werkplaats, maar dan heeft Joost Muller (38) tijd voor een gesprek. Samen met compagnon Anton van der Veer (57) is hij de eigenaar van Kevercentrum Midden Nederland. Met de vaste monteurs Sander Kolb en Dave Verbeek wordt er zes dagen per week gewerkt aan onderhoud, reparatie en restauratie van de legendarische Volkswagen Kever. Buiten staan zeker twintig rijdende exemplaren te koop, van compleet gerestaureerd tot Kevers waar nog wat plaatwerk aan zit. Technisch zijn ze allemaal in orde.

 

"De verkoop is teruggelopen", zegt Muller. "Vóór de financiële crisis schaften klanten vaak een andere Kever aan als er veel reparatiewerk tevoorschijn kwam. Maar nu zien we dat men die reparaties laat uitvoeren en het kopen van een andere Kever nog even laat zitten. Een Kever die technisch helemaal goed is en helemaal strak in de lak zit, brengt minimaal zesduizend euro op. Kom je daaronder, dan moet er nog wat gebeuren aan het plaatwerk."

 

Traditiegetrouw trekt de verkoop aan op het moment dat de eerste zonnestralen doorbreken. "Het vakantiegeld komt binnen, mensen gaan naar buiten, dat merken we hier direct."

Klik

Muller werd uiteindelijk automonteur bij een taxibedrijf, maar sleutelde in zijn vrije tijd al van jongs af aan aan Kevers. "Waarom? Gewoon het model, de techniek en dan in het bijzonder de eenvoud, waardoor het eigenlijk onverwoestbare auto’s zijn. Het is een auto die me aanspreekt. Ik heb er een klik mee, noem me maar Kevergek."

 

In 2002 nam hij samen met zijn compagnon de stap en startte het Kevercentrum Midden Nederland in Kortenhoef. "De klanten die ik had gingen mee, dus de start was goed. Vanaf dat moment is de klantenkring alleen maar gegroeid. Daarnaast verkopen we onderdelen – van gereviseerde motor tot spatbord, klanten kunnen vrijwel elk gewenst onderdeel kopen. Het is een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Het is zo dat je voor een Kever nog alles nieuw kunt krijgen. Ik zou bij wijze van spreken een nieuwe Kever kunnen bouwen uit alle losse onderdelen."

 

Muller is op maandag-, dinsdag- en woensdagavond geopend en heeft gemerkt dat juist dan de klanten onderdelen komen halen. "Die avonden zijn erg belangrijk voor ons. Behalve dat er dan veel onderdelen de deur uitgaan, worden er veel auto’s gehaald en gebracht. Klanten vinden het erg prettig dat ze ’s avonds bij ons terecht kunnen. In het begin waren we zelfs alle dagen ook ’s avonds open maar dat werd te gek. Je hebt ook nog een gezinsleven."

Boer zoekt vrouw busje

Muller en compagnon houden de werkzaamheden zoveel mogelijk binnen de eigen muren. Zo gaan uitgeputte Keverblokken niet naar een revisiebedrijf maar worden ze eigenhandig gereviseerd. Ook schadeherstel gebeurt in eigen huis, alleen het spuitwerk wordt uitbesteed. In een aparte ruimte wordt nog ouderwets getectyleerd en geconserveerd. "Afspuiten, drogen en dan maar krabben en borstelen. Als we het zelf doen, weten we zeker dat het goed is en voldoet aan onze normen", zegt Muller. "Bovendien houden we het geld binnen de deur. Om dat we eigenlijk alles zelf doen, geven we op elke verkochte Kever ook drie maanden onvoorwaardelijke garantie. Daarin gaan we veel verder dan bijvoorbeeld Bovag, waarvan we overigens geen lid zijn. Wij gaan echt tot het kapotte lampje en dat maakt dat je trouwe klanten krijgt."

 

Muller heeft niet alleen trouwe maar ook bijzondere klanten. Zo is het busje van Boer zoekt Vrouw bij hem gekocht. "Dat is een T2A uit 1970 die ik uit Californië heb geïmporteerd van de eerste eigenaar. De Kever van Willem Wever komt hier ook vandaan. Ja, ik zit natuurlijk dicht bij Hilversum en dan weten de omroepen je ook te vinden."

De kracht van internet

Kevercentrum Midden Nederland heeft een eigen pagina op Marktplaats, naast de verkoopafdeling die op de eigen site staat. Muller verbaast zich over kracht van het medium. "Een paar jaar geleden was het vrijwel ondenkbaar dat je een Kever verkocht aan een buitenlandse klant. Nu gebeurt ons dat regelmatig. Onlangs hebben we Kevers verkocht aan Belgen en Fransen. Het is ook een eerbewijs. Dat men zelfs in het buitenland vindt dat je producten de moeite waard zijn om zo’n afstand af te leggen, bevestigt je gevoel dat je goed bezig bent."