Wie een rijdende advertentie wil hebben, laat in de meeste gevallen zijn bedrijfsauto beletteren. Het maken van een letterontwerp en beplakken van de voertuigen is een belangrijke bron van inkomsten voor Top Reklame in Huizen. In vijftien jaar tijd hebben al heel wat auto’s de werkplaats vanbinnen gezien.

Paul Steenhoff

Een bestaand ontwerp van een naam en bedrijfslogo kan in de meeste gevallen niet zomaar op een auto worden geplakt. Digitaliseren is noodzakelijk, zodat de snijcomputer (een ‘plotter’) de juiste vormen aanbrengt in de zelfklevende folie. "Digitaliseren van een bestaand ontwerp komt veel voor, maar er zijn ook klanten die helemaal niets hebben en voor wie ik dan iets ontwerp", zegt Ton van Aken, eigenaar van Top Reklame in Huizen. "Van elke auto probeer je een pareltje te maken. Als je die creativiteit hebt, voldoende geduld en een vaste hand, kun je wat bereiken in dit vak."

 

Dat beplakken van auto’s een vak is, staat buiten kijf. Van Aken behaalde zijn Nimeto-diploma met de huidige studierichting ‘reclame publiciteitsvormgeving’ en wist de titel ‘meester’ te behalen. Daarmee is hij een van de weinige vakmensen die nog uit de hand in zwierige letters een naam kunnen schilderen op een winkelraam. het is een uitstervend ambacht. "Vergeleken met de computer is het arbeidsintensief en daardoor duurder, maar sommige klanten staan erop. En dan maak ik het." Van Aken beplakte overigens ook wel eens etalages met folie van letters uit echt bladgoud. 

Vuil

Vijftien jaar geleden – in 1996 – besloot hij voor zichzelf te beginnen, na eerder te hebben gewerkt bij verschillende bedrijven. Daaronder waren een etalagebureau en een bedrijf waar hij als reclameschilder aan de gang ging. "Allemaal vóór de tijd van de computer", zegt hij, waarmee hij een belangrijke scheidslijn in zijn vakgebied markeert. "Als je het optelt, heb ik nu dertig jaar ervaring."

 

Het juist beplakken/beletteren van een auto is geen sinecure. Allereerst moet de auto schoon en droog zijn. En met schoon wordt dan écht schoon bedoeld, aangezien vuil onder de folie zichtbaar wordt als een oneffenheid. “Zelfs nieuwe auto’s kunnen nog behoorlijk vuil zijn, zoals bij en onder de raamrubbers en spatten van bodemwax bij de spatborden. Het heeft natuurlijk alles te maken met het ontwerp. Alleen een belettering aanbrengen op de zijkant van een auto is veel minder intensief, maar met een uitgebreid ontwerp waarin hele vlakken worden beplakt, is reinigen het halve werk.”

Ambulance

In zijn computer heeft Van Aken alle gangbare modellen auto’s staan. Met zo’n model kan hij een digitaal ontwerp op schaal maken, zodat de opdrachtgever precies kan zien hoe zijn auto straks oogt. "Natuurlijk moet je in je ontwerp wel rekening houden met deuren en naden. Als een letter hinderlijk doorsneden wordt door een deur, zul je toch het ontwerp moeten aanpassen, zodat het niet meer hinderlijk is, in tact blijft en maximaal leesbaar."

 

Tot de klanten van Top Reklame behoort ook een schadebedrijf. Daar is hij regelmatig te vinden. Het is het vaste herstelbedrijf van de regionale brandweer, politie en ambulance. De wettelijke voorschriften waaraan de belettering van de verschillende voertuigen moet voldoen, zijn te vinden op internet. "Die mensen rijden regelmatig schade. Na het spuiten moet de belettering weer in orde worden gemaakt. Dat is mijn taak."