De deuren van Lusso Classics in Hilversum zijn net open. Het moet het servicecentrum worden voor klassieke en moderne Ferrari’s. Met oud-monteur Philip Haverlag van Ferrari-dealer Kroymans in dienst, is mede-eigenaar Frans Heijstee er helemaal klaar voor.

Paul Steenhoff

De werkplaats is hagelnieuw. Er staan vier bruggen, waarvan er twee al bezet zijn, eentje door een zwarte Ferrari Dino. Bijzonder is de autolift waarmee de eerste etage van het pand kan worden bereikt. “Daar kan ik ongeveer vijftien auto’s kwijt", zegt Frans Heijstee (49). Noodzakelijk, gezien het gebrek aan parkeerruimte op straat en de sterk bovengemiddelde waarde van de auto’s. Heijstee kent de bedragen vrijwel uit zijn hoofd, want naast deze nieuwe serviceafdeling heeft hij in Naarden al jaren een showroom met klassiekers. Niet alleen Ferrari, maar ook Bentley, Mercedes-Benz, Alfa-Romeo en Porsche. Wie een blik op de vraagprijzen werpt, wordt al snel duidelijk dat Heijstee het liefst handelt in toppers. Zo mag een Ferrari Spider voor drie ton het pand verlaten; wie eigenaar wil worden van de Mercedes-Benz 300 SL Roadster uit 1957 moet bijna vijf ton op tafel leggen. "Je went snel aan dat soort bedragen. Niet al te lang geleden heb ik nog een Ferrari Daytona Spider van een miljoen euro verkocht."

Veilingen

Heijstee deed de Landbouwschool en leerde het autovak in de praktijk, bij een Saab/Lancia-garage. Na een vakantiebaantje bleef hij acht jaar plakken. Hij haalde zijn papieren voor tweede monteur en belandde bij een Mercedes-Benz dealer. "Van jongs af aan heb ik al een voorliefde gehad voor klassiekers. In mijn vrije tijd werkte ik al aan dergelijke auto’s. Zoals dat zo vaak gaat, breidde zich dat langzaam uit, tot ik meer werk thuis had dan bij mijn werkgever. Dus huurde ik een schuur en ging aan de slag, zowel met moderne als met klassieke auto’s."

Op een gegeven moment besloot Heijstee naast reparatie meer te gaan verkopen. Het durfkapitaal kon hij lenen bij een goede vriend. Met die geldbuidel op zak ging hij naar de VS en Canada, waar hij alleen gave en gewilde klassiekers aankocht. Waar nodig perfectioneerde hij de voertuigen, om ze in Naarden te verkopen – niet zelden aan een klant in … Amerika. "Tot 1995 bezocht ik nooit veilingen. Na een tip van een kennis ben ik er toch eens gaan kijken. Het bleek voor mij uitermate goed werkterrein. Op die manier heb ik veel auto’s gekocht en verkocht. Van de crisis heb ik vrijwel geen last gehad. Het topsegment van de klassiekers heeft daar juist van geprofiteerd. Gefortuneerde mensen beleggen niet meer op de beurs, maar steken hun geld in kunst, exclusieve wijnen en zeldzame auto’s. Sommige zijn zo zeldzaam of mooi dat je ze onder kunst moet scharen. Exclusieve klassiekers verkopen nog steeds prima. In het onderliggende segment is de hele handel wél stilgevallen."

Parijs

Met de opening van Lusso Classics – ‘lusso’ is ‘luxe’ in het Italiaans – is voor Heijstee de cirkel rond. Zijn doel is naast de verkoop nu ook onderhoud en reparatie te bieden. Het liefst natuurlijk klassieke Ferrari’s, maar ook klassiekers van andere merken zijn welkom in Hilversum. Door het aantrekken van monteur Philip Haverlag kan hij ook moderne Ferrari’s onderhouden en repareren. Haverlag (48) werkte 31 jaar bij Kroymans en brengt dus een schat aan ervaring mee. Hij is chef-werkplaats en deelt die werkplaats voorlopig met monteur Mark Beghtel.

Er is plaats voor vier monteurs en Heijstee hoopt die plaatsen ook te kunnen vullen. "Uit ervaring weet ik dat vooral in Frankrijk, en dan met name de regio Parijs, er eigenlijk geen goede garage is voor het onderhoud van klassiekers. Die leemte hoop ik te vullen. Afstand is voor deze doelgroep minder van belang, maar kennis en kwaliteit des te meer."

Kritische kopers

Veel van Heijstee’s klassiekers gaan naar het buitenland. Meestal naar Frankrijk, België en Duitsland, op een enkele Amerikaan na. “Met Duitsers heb ik het meeste te stellen. Daar krijgen de kopers van een klassieker garantie, maar in Nederland niet. Dat maak ik altijd goed duidelijk door een extra formulier bij de verkoopovereenkomst te doen. Toch gebeurt het me regelmatig dat men achteraf zaken probeert te claimen. Bij Belgen of Fransen gebeurt dat eigenlijk nooit. Ik heb geleerd met Duitse klanten niets aan het toeval over te laten en alles zwart op wit te zetten.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding