Daar doet hij het voor, deze arbeidspsycholoog die heeft zich gespecialiseerd in opleidingen. Hij is een van de drie partners van CORBO Organisatie, Advies en Expertise BV. "Leren hoeft helemaal niet vervelend te zijn. Ook niet voor mensen die de schoolbankjes al lang achter zich hebben gelaten."
CORBO verzorgt jaarlijks tientallen opleidingen die meerdere dagen kunnen duren. Verder zijn er trainingen, cursussen en eendaagse workshops om bijvoorbeeld de eerder opgedane kennis weer even op te frissen. De opleidingen bestaan onder meer uit audittrainingen, maar er zijn ook opleidingen voor servicemanagers, serviceadviseurs, monteurs en werkplaatschefs. De mensen leren effectief en goed om te gaan met hun materiaal. Ze kunnen daardoor beter de beschikbare cijfers interpreteren over productie, klanttevredenheid en efficiency. Ook wordt in de opleidingen gesproken over hoe de gewenste veranderingen en verbeteringen in een bedrijf zijn door te voeren, waarbij de vakinhoudelijke kant de boventoon voert. "Een opleiding", zegt Schmidt daarom, "moet iets in beweging brengen. Het moet een meetbaar resultaat hebben". Daarvoor moeten de deelnemers aan een training natuurlijk worden gestimuleerd om zich echt in te zetten. "De truc is om het spannend te houden voor ze", aldus Schmidt. Hij somt moeiteloos het rijtje op waaraan hij dan denkt: Je moet de mensen er echt bij betrekken, maar je zult ook wat losser en speelser met de training moeten omgaan. Dat kan door bijvoorbeeld een wedstrijdelement in te voeren. "Maar let op", zegt hij met nadruk, "de vertaalslag naar de eigen praktijk mag nooit worden vergeten. Het accent ligt bij ons altijd op de toepasbaarheid in de praktijk."
Het is duidelijk dat hoezeer Schmidt ook zijn hart heeft verpand aan het trainen van mensen, het bij hem in de eerste plaats gaat om de effectiviteit. De effectiviteit in het bedrijf van de deelnemers aan de trainingen en de opleidingen, wel te verstaan. "Het mag leuker en het moet leuker, maar het mag niet minder effectief. En dat kan heel goed", is zijn overtuiging.  Het is voor hem duidelijk: "Als je bezuinigt op de opleiding van je mensen, dan voel je dat vrij snel in de portemonnee. Een opleiding kost geld, maar het levert uiteindelijk altijd meer op."

Uit cijfers van de afgelopen jaren blijkt dat bedrijven die hun mensen een opleiding hebben laten volgen, op belangrijke punten zichtbaar hoger scoren dan andere bedrijven, bijvoorbeeld op het gebied van klanttevredenheid. "En dat is kassa als je op de langere termijn denkt, want een tevreden klant komt terug." Bezuinigen op training is daarom penny wise en pound foolish, zoals ze dan aan de andere kant van de Noordzee zeggen.
Rob Schmidt vertelt gedreven over de opleidingen die door CORBO Opleiding B.V. worden verzorgd. "Het accent ligt bij ons op de toepasbaarheid in de praktijk. We spreken met de opdrachtgever over het doel van de opleiding en wat die moet opleveren. De praktijkcases die ik samenstel, moeten nauw aansluiten bij het werk van alledag. We evalueren ook de resultaten met de deelnemers en de bedrijven. Wij krijgen vooral tevreden geluiden van onze klanten terug." Dat komt naar de mening van Schmidt ook doordat de leidinggevende van het deelnemende bedrijf als het even kan bij de opleiding wordt betrokken. "Dat doen we zeker als we met de opleiding starten. We bespreken dan bijvoorbeeld de opdrachten die meegegeven worden. De vertaling naar de eigen praktijk wint daar alleen maar mee." Hij zegt het nog maar eens met de beslistheid van de man die het weet: "Coachen en trainen is de sleutel tot succes".  (tekst: Frans Collignon)