Van de voertuigen met zomerbanden heeft 42% ten minste één band met een onregelmatige slijtage of een andere vorm van schade. Voor winterbanden is dat 14%. Branchemanager Edwin Brinksma ziet twee oorzaken: "De gemiddelde leeftijd van winterbanden is lager dan die van zomerbanden. Het is dus logisch dat er minder sprake is van slijtage en schadegevallen. Maar de belangrijkste oorzaak is dat auto’s op winterbanden in de regel twee keer per jaar voor de bandenwissel in de werkplaats komen. De banden kunnen daarom vaker door een deskundige worden gecontroleerd op gevaarlijke gebreken."

Conclusies

In oktober 2012 en juni 2013 hield VACO ook een bandenonderzoek. Voor het eerst is dat nu ook in de winter gedaan (februari 2014). Hoewel daardoor de resultaten zich niet zomaar laten vergelijken, trekt VACO toch enkele conclusies. Zo blijkt dat 32% van de gemonteerde banden een winterband is, 3% allseason en 65% een zomerband. "Wij zijn blij dat 32% van de automobilisten kiest voor winterbanden", zegt branchemanager Edwin Brinksma. "Zonder enige vorm van een wettelijke verplichting in Nederland, kiest toch ongeveer een derde van de automobilisten voor winterbanden. Het segment voor allseasonbanden groeit, maar blijft met ongeveer 3% relatief klein."

Onregelmatige slijtage

Het percentage personenwagens met minstens één onregelmatige slijtage of een schade is in februari 2014 met 9 procentpunten gedaald ten opzichte van juni 2013 en komt daarmee uit op 32%. Volgens Brinksma betekent dat niet dat de staat van de banden in het algemeen is verbeterd: de afname is toe te schrijven aan de relatief goede staat van de winterbanden. "Bij 86% van de auto’s met winterbanden zijn de banden in goede staat, maar bij auto’s op zomerbanden geldt dat voor slechts 58%."

Tijdens het onderzoek komen de veldwerkers met regelmaat voertuigen tegen (29%) waarvan ten minste één band professionele controle vereist. Het gaat onder meer om beschadigde zijwanden en wielen, inrijdingen en sneeën in het loopvlak en foute montage. Ook hier scoren winterbanden (12%) beter dan zomerbanden (38%). In 4,8% van de gevallen moet minimaal één band worden vervangen (winterbanden 2,9% en zomerbanden 6,0%).

Profieldiepte

1,5% van alle auto’s (ruim 122.000 voertuigen) staat op banden met een profieldiepte onder de wettelijk toegestane grens van 1,6 mm. De eigenaren van deze personenwagens zijn daarmee in overtreding. Het gaat hier alleen om personenwagens op zomerbanden. De onderzoekers hebben geen enkele personenwagen aangetroffen met winterbanden onder de wettelijke toegestane profieldiepte. Desalniettemin vertoonde toch nog 6,8% van de wagens op winterbanden een profiel onder de 4 mm, het punt waar winterbanden een groot deel van hun winterse eigenschappen verliezen.