Op de testinstallatie van Sonax in het Duitse Neuburg an der Donau worden de Sonax-producten getest op vorstbestendigheid, materiaalverdraagzaamheid en reinigingskracht. Ook de ADAC en Duitse autotijdschriften maken gebruik van deze geavanceerde testapparatuur.

Eigenlijk is het onvoorstelbaar: hoewel een goede ruitensproeierantivries cruciaal is om veilig door het verkeer te komen, worden er overal, tot bouwmarkten en drogisterijen aan toe,  producten aangeboden waarvan de herkomst compleet onduidelijk is. "Veel aanbieders laten hun producten ergens afvullen en plakken er dan hun eigen etiket op", aldus Rob Koch, directeur van Sonax Car Care Nederland. "Bij ons wordt alles in onze fabriek in Duitsland ontwikkeld, getest en geproduceerd en daardoor leveren we een constante kwaliteit. Bij batches die ergens worden ingekocht kan elke levering anders zijn."
Reinigingskracht

Op de testafdeling van Sonax wordt gekeken naar zaken als reinigingskracht, materiaalverdraagzaamheid en vorstbestendigheid, waarna ook de TÜV er zijn zegen nog aan geeft. Koch: "Wat reinigingskracht betreft, kun je bij ons gerust spreken van het ‘Dreft-effect’. Na drie keer wissen moet bij ons de ruit schoon zijn. Vaak kijken consumenten alleen naar de aankoopprijs maar doordat het verbruik bij ons lager is, is ons product uiteindelijk voordeliger." Ook de materiaalverdraagzaamheid is volgens Koch een onderschat thema. "Als je agressieve ruitensproeierantivries gebruikt, ontstaan kringen in de lak en worden de polycarbonaat koplampafdekkingen die tegenwoordig worden toegepast mat en geel, doordat de blanke lak die erop zit wordt aangetast en spanningsscheurtjes in het kunststofmateriaal ontstaan." De antivries van Sonax is niet agressief, waardoor koplampfabrikant Hella er goedkeuring aan heeft verleend.

Kiezen voor kwaliteit

Voorts wordt glycerine toegevoegd aan de Sonax-ruitensproeierantivries. Dit voorkomt dat het rubber van de ruitenwissers stug wordt waardoor de ruitenwissers bij koud weer gaan ‘schrapen’. Ook hiervoor heeft men een goedkeuring ontvangen, ditmaal van ruitenwisserspecialist Bosch. "De ruitenwissers moeten zorgen voor een film die daarna zo snel mogelijk verdampt, zonder een blauwe waas of kringen achter te laten", legt Koch uit. Uiteraard is ook de vorstbestendigheid erg belangrijk. "Je ziet dat sommige antivriesaanbieders claimen dat het vriespunt bij -60 of -80 graden Celsius ligt. Dat is onmogelijk want dan wordt de vloeistof veel te stroperig om effectief te kunnen zijn. Bij onze concentraten bedraagt het vriespunt -55 °C." De antivries van Sonax heeft geen zogenoemde mek-bestanddelen (methylethylketon) die voor een penetrante geur en zelfs hoofdpijn kunnen zorgen. "Daarnaast kunnen wij alle veiligheidsbladen leveren, wat ook lang geen vanzelfsprekendheid is", aldus Koch. "Vaak kan de samenstelling niet worden achterhaald. Laatst kwam ik zelfs ergens een ruitensproeierantivries tegen waar op de verpakking stond dat je voor gebruik veiligheidshandschoenen en een veiligheidsbril moet dragen. Dat doet natuurlijk niemand."

De bewuste keuze van Sonax voor kwaliteit zorgt voor iets hogere prijzen. Koch: "Wij hechten zoveel waarde aan kwaliteit dat we er ook een prijs voor vragen. Op verkeersveiligheid kun je ook niet beknibbelen, vinden wij."

Skibox

De andere winterproducten van Sonax zoals ruitontdooiers, anticondensspray, microvezel anticondensdoeken, rubbersticks en -sprays en slotontdooiers (nog steeds een must, bijvoorbeeld voor het slot van de skibox) voldoen dan ook aan dezelfde strenge eisen. "Een grossier moet zich afvragen wat hij wil verkopen", vindt Koch. "Gaat hij voor goedkope spullen of voor goede producten die een toegevoegde waarde hebben?"