Het nieuwe bestelplatform is een belangrijke ontwikkeling voor Doyen Auto Nederland en zijn partners, zegt Streppel. "Het wordt een antwoord op andere bestelplatforms, met toegevoegde waarde voor grossiers en garagebedrijven."

Een belangrijk pluspunt is dat de grossier zelf de invulling en uitstraling van het platform kan bepalen. Streppel: "Een bestelplatform is over het algemeen een gesloten systeem, met alleen de eigen merken van de betreffende distributeur. Bij ons kan de grossier ook andere producten in het platform opnemen. Ik zit al meer dan twintig jaar in dit vak en weet dat een grossier maximaal 85 procent van zijn assortiment koopt bij zijn voorkeursdistributeur. De overige 15 procent betreft veelal ‘vreemde’ producten. Wij leveren bijvoorbeeld geen banden of plaatwerk; dergelijke producten moet de grossier elders betrekken. De grossier wil zijn volledige assortiment aan zijn klanten tonen. Dat kan straks bij ons en daarmee onderscheiden we ons."

Als andere belangrijke meerwaarde noemt hij dat bij het selecteren van de juiste onderdelen niet alleen met het kenteken wordt gewerkt, maar ook met het voertuigidentificatienummer. "Werken op basis van het VIN is makkelijk en verkleint de kans op fouten fors. De garagist die onderdelen wil bestellen, krijgt straks nog maar één keuzemogelijkheid in beeld. Hij bestelt meteen het goede product."

Carfirst

"Wij zijn nog steeds de enige complete verdeler met niet alleen de A-merken, maar ook een breed programma eigen merken", benadrukt Streppel. "De breedte van het Requal-programma is nog steeds uniek."

Het bestelplatform omvat niet alleen de A-merken en de Requal productlijnen, die in vergelijking 20 tot 30% goedkoper zijn. Streppel: "Wij zijn een specialist in slijtdelen. Carfirst is ons tweede eigen merk, puur gericht op overige artikelen. Zo zorgen we voor een compleet leveringsprogramma voor de grossiers, met een goede kwaliteit en goede prijs."      

AdWords campagne

Per 1 september is Doyen Auto Nederland van start gegaan met een AdWords campagne, om de klantenkring van de Requal Erkend Reparateurs uit te breiden. "Consumenten die op internet op zoek zijn naar een garagebedrijf voor onderhoud of reparatie kunnen een coupon downloaden waarmee ze korting krijgen bij een Requal Erkend Reparateur", legt Streppel uit. "Wij zorgen er zo voor dat de aangesloten garagebedrijven extra werk krijgen. Is meteen ook goed voor de omzet van de API-grossiers. Dit is een voorbeeld van het inzetten van onze gezamenlijke expertise om meer traffic richting de Requal Erkend Reparateurs te generen. De gedachte achter ons concept luidt: ‘samen sterk’."

Op dit moment telt het netwerk van Requal Erkend Reparateurs circa 150 garagebedrijven. Dat aantal neemt toe; in mei maakte Doyen Auto Nederland bijvoorbeeld de toetreding van 17 garagebedrijven bekend. "We werken aan een landelijke dekking", aldus Streppel. "Maar we concentreren ons nu eerst op de inhoud van het concept en de kwaliteit van de Requal Erkend Reparateurs."

Roadshows

Doyen Auto Nederland zegt succesvol te zijn met zijn roadshows. Elke twee weken is er een huisbeurs bij een API-grossier. Het voordeel voor de bezoekers is dat ze niet ver hoeven te reizen om de beurs te bezoeken. De roadshow staat in het teken van lezingen van leveranciers, aanbiedingen en uiteraard ook gezelligheid en draagt bij aan de goede binding tussen de grossier en zijn klanten.