Weten waar je markt ligt dankzij Cars&Joy

Cars&Joy onderscheidt zich van andere garageformules met uitgebreide ondersteuning bij de inkoop én verkoop van occasions. Deze service combineert Cars&Joy met het optimaliseren van werkplaatsrendement. “Wij zijn een retailformule met sales en after sales als grote pijlers”, benadrukken oprichters Michel van Roon en Martin Huisman.

Ergens in de afgelopen jaren is het beeld ontstaan dat Cars&Joy zich als formule vrijwel alleen focust op de verkoop van gebruikte auto’s. "Hoe dat gegroeid is weten we niet, maar het klopt niet. Als universeel kun je natuurlijk niet zonder after sales. Echter: sales is wel heel belangrijk. Vooral de verkoop in je eigen regio. Als je lokaal een auto verkoopt, leg je de basis voor een relatie in de werkplaats!"

Marktanalyses

Behalve met uitgebreide marketingondersteuning helpt Cars&Joy de aangesloten ondernemers ook met marktanalyses. Zoals op het gebied van occasions. Michel van Roon: "Als je in de regio wilt verkopen, moet je weten waar in jouw regio vraag naar is. Die specifieke analyse maken wij. En daarna helpen we ook met het scherp bijkopen om tot die specifieke mix van occasions te komen."

Ook voor het stimuleren van de after sales analyseert het Cars&Joy team bijvoorbeeld de omzetverdeling in de werkplaats. "Hoe is je markt en hoe presteer jij in die markt? Als een bedrijf ten opzichte van vergelijkbare bedrijven heel weinig airco-onderhoud verzorgt, dan maken we dat zichtbaar. Nog een voorbeeld: hoe verlopen de receptieprocessen? Vragen de receptionisten wel genoeg door of is daar nog meer omzet te genereren? Bij alles geldt dat lokaal ondernemerschap telt. Wij laten de keuze bij de garagist om het wel of niet prioriteit te geven."

Geen doorgeefluik

Anders dan de concurrentie is Cars&Joy geen doorgeefluik van een onderdelengrossier en dit zorgt voor een bijzonder nuanceverschil: "Klanten zijn mensen, geen auto’s. Wij zijn marketeers en proberen onze garagisten de gereedschappen te geven om de klant te kunnen raken." En dat doet de franchiseclub met een scala aan activiteiten: advertenties, acties, campagnes, activiteiten op social media, enz.

Dankzij de warme band met onder andere Van Heck geniet de Cars&Joy-garagist inkoopvoordelen vergelijkbaar met de puur after sales gerichte formules. "We bieden minimaal dezelfde voorwaarden, vaak zijn onze deals zelfs nog beter", besluit Martin Huisman met gezonde bravoure.

Langzaam en gestaag

Cars&Joy heeft recentelijk twee nieuwe vestigingen verwelkomd: in Schijndel een after sales only partner, in Beesd een autobedrijf die zowel de sales en after sales in Cars&Joy-stijl gaat inrichten.

"De teller staat nu op tien en daarmee zijn we tevreden. Onze strategie is om langzaam en gestaag te groeien. Het aantal had ook twee of drie hoger kunnen liggen, maar we hebben er voor gekozen om goede bedrijven nog succesvoller te maken. De screening van kandidaten is aangescherpt om de continuïteit van Cars&Joy te garanderen. Die verplichting hebben wij naar de aangesloten ondernemers."                 

Weten waar je markt ligt dankzij Cars&Joy - Automobielmanagement.nl

Weten waar je markt ligt dankzij Cars&Joy

Cars&Joy onderscheidt zich van andere garageformules met uitgebreide ondersteuning bij de inkoop én verkoop van occasions. Deze service combineert Cars&Joy met het optimaliseren van werkplaatsrendement. “Wij zijn een retailformule met sales en after sales als grote pijlers”, benadrukken oprichters Michel van Roon en Martin Huisman.

Ergens in de afgelopen jaren is het beeld ontstaan dat Cars&Joy zich als formule vrijwel alleen focust op de verkoop van gebruikte auto’s. "Hoe dat gegroeid is weten we niet, maar het klopt niet. Als universeel kun je natuurlijk niet zonder after sales. Echter: sales is wel heel belangrijk. Vooral de verkoop in je eigen regio. Als je lokaal een auto verkoopt, leg je de basis voor een relatie in de werkplaats!"

Marktanalyses

Behalve met uitgebreide marketingondersteuning helpt Cars&Joy de aangesloten ondernemers ook met marktanalyses. Zoals op het gebied van occasions. Michel van Roon: "Als je in de regio wilt verkopen, moet je weten waar in jouw regio vraag naar is. Die specifieke analyse maken wij. En daarna helpen we ook met het scherp bijkopen om tot die specifieke mix van occasions te komen."

Ook voor het stimuleren van de after sales analyseert het Cars&Joy team bijvoorbeeld de omzetverdeling in de werkplaats. "Hoe is je markt en hoe presteer jij in die markt? Als een bedrijf ten opzichte van vergelijkbare bedrijven heel weinig airco-onderhoud verzorgt, dan maken we dat zichtbaar. Nog een voorbeeld: hoe verlopen de receptieprocessen? Vragen de receptionisten wel genoeg door of is daar nog meer omzet te genereren? Bij alles geldt dat lokaal ondernemerschap telt. Wij laten de keuze bij de garagist om het wel of niet prioriteit te geven."

Geen doorgeefluik

Anders dan de concurrentie is Cars&Joy geen doorgeefluik van een onderdelengrossier en dit zorgt voor een bijzonder nuanceverschil: "Klanten zijn mensen, geen auto’s. Wij zijn marketeers en proberen onze garagisten de gereedschappen te geven om de klant te kunnen raken." En dat doet de franchiseclub met een scala aan activiteiten: advertenties, acties, campagnes, activiteiten op social media, enz.

Dankzij de warme band met onder andere Van Heck geniet de Cars&Joy-garagist inkoopvoordelen vergelijkbaar met de puur after sales gerichte formules. "We bieden minimaal dezelfde voorwaarden, vaak zijn onze deals zelfs nog beter", besluit Martin Huisman met gezonde bravoure.

Langzaam en gestaag

Cars&Joy heeft recentelijk twee nieuwe vestigingen verwelkomd: in Schijndel een after sales only partner, in Beesd een autobedrijf die zowel de sales en after sales in Cars&Joy-stijl gaat inrichten.

"De teller staat nu op tien en daarmee zijn we tevreden. Onze strategie is om langzaam en gestaag te groeien. Het aantal had ook twee of drie hoger kunnen liggen, maar we hebben er voor gekozen om goede bedrijven nog succesvoller te maken. De screening van kandidaten is aangescherpt om de continuïteit van Cars&Joy te garanderen. Die verplichting hebben wij naar de aangesloten ondernemers."