Een nieuwe klant binnenhengelen kost doorgaans meer geld en energie dan een bestaande partij aan boord houden, zo luidt een ijzeren wet binnen customer relation management. Wie creatief en pro-actief omgaat met vaste klanten kan dus extra euro’s halen uit die relatie. Maar dan moet je in het woud aan data wel de juiste wegen bewandelen. "En ook eens laten blijken dat je er niet alleen bent om geld aan iemand te verdienen", vindt directeur Bert Klomphaar van All-CRM. "Hoe denk je dat een klant reageert als hij van zijn garage een reminder ontvangt dat binnenkort zijn rijbewijs verloopt? Of dat de garantietermijn verstrijkt? Met de huidige software is zoiets een kleine moeite. Take care of your customer, het kan voor je bedrijf een hoop effect sorteren."

Actueel en paraat

All-CRM levert in Nederland op exclusiviteitsbasis het pakket SuperOffice aan de automotive branche. Sinds februari jl. loopt versie 7.5. In deze jongste generatie kunnen gebruikers bijvoorbeeld makkelijker de communicatie volgen die hun klant via sociale media voert over serviceafwikkeling. Maar de essentie blijft het soepel houden en bundelen van alle gegevens waar financiële mutaties in zitten. SuperOffice ondersteunt alle bedrijfsprocessen rond verkoop, marketing en customer service. Zo worden alle contactmomenten – ook na het afleveren van een auto – automatisch gepland in de agenda. Idem proefritten. RDC-gegevens kunnen direct worden geïmporteerd, als basis voor een bel-actie of mailing. "Het systeem is krachtig, intuïtief en makkelijk te begrijpen", stelt Klomphaar. "Het begrip E-marketing staat bij ons intern niet voor ‘elektronische’ maar voor ‘effectieve’ marketing’."

De gebruiker van SuperOffice heeft zijn klantinformatie real time en overal binnen handbereik, of het nu offertes zijn, NAW-gegevens, leads of voertuiggegevens. En als op zekere dag uitbreiding van het pakket nodig mocht zijn, kan dat via zogeheten Add-ons – kleine stukjes software die functies of functionaliteit  toevoegen. Denk aan business-analyse, dashboardtool en dergelijke. Overigens is SuperOffice sinds de komst van Pocket CRM, vorig jaar, ook te gebruiken op tablet en smartphone – ideaal voor de buitendienst. Onderweg bijeenkomsten plannen, data invoeren, snel even de locatie en status van een klant opzoeken in verband met een onverwacht loos uurtje, het behoort allemaal tot de mogelijkheden. De applicatie is geschikt voor mobiele apparatuur die draait op iOS (Apple) en op Android.

Cloud

Een sterke groeiende dienst is de cloudoplossing SuperOffice SaaS Online, die bestaat sinds 2010. Nadat aanvankelijk vooral kleinere bedrijven toetraden, stappen nu meer en meer ook grotere partijen over. In het online SaaS-model is het tevens mogelijk koppelingen te leggen met de eigen financiële of Dealer Management Systemen. Inmiddels zijn het er in Europa vele duizenden. "De crisis heeft gezorgd voor een kritische blik op nut en noodzaak van eigen hardware en ICT-personeel", schetst Klomphaar. "Voor een cloudoplossing betaal je per gebruiker per maand een vast bedrag. Daarnaast heb je bij ons een vast ticketabonnement voor jaarlijkse ondersteuning op afstand. We investeren doorlopend in de architectuur, schaalbaarheid, operationele efficiëntie en kernfunctionaliteiten. Flinke bedragen, die een abonnee van SuperOffice in de cloud niet zelf meer hoeft op te hoesten."

KADER

Koppelingen

Het in Noorwegen gevestigde SuperOffice is een onafhankelijke partij, die kan koppelen met alle bekende business software zoals SAP, Exact, Baan en Unit 4. Ook voorziet SuperOffice in koppelingen met automotive back-office systemen zoals Flipse, Autoline, WinCar en LeaseWise, Maar ook voor wie zakelijk wil werken met ‘gewoon’ Microsoft Office of Google is er geen barrière. In Nederland is All-CRM de exclusieve (door)ontwikkelaar en distributeur voor de automotive branche. Binnen het klantenportfolio is lease het sterkst vertegenwoordigd, maar ook de schadeherstelbranche, toeleveranciers, dealerholdings en importeurs gebruiken het pakket.