‘Automatisering is een zegen voor mijn bedrijf’

Factureren, onderdelen bestellen, occasions online plaatsen, klantrelaties beheren – automatisering is niet meer weg te denken uit de dagelijkse processen binnen het hedendaagse autobedrijf. Op welke manier zet anno 2014 de branche ICT in? AM vroeg het vier ondernemers.

‘Automatisering is een zegen voor mijn bedrijf'

Marco van Riet, eigenaar van ongebonden universeel Autobedrijf van Riet:

"Ik ben zelf echt een techneut en heb niet zoveel met computers. Maar als ondernemer besef ik dat automatisering mijn bedrijf wel verder kan helpen. Wij gebruiken Snelstart voor de klantgegevens, facturering en onderdelenvoorraad. In de nabije toekomst zou ik het systeem graag uitbreiden met een module om de efficiency en productiviteit in de werkplaats te meten. Onderdelen bestellen doe ik allemaal digitaal. Alleen de onderdelen voor de merken die niet met Part-One werken bestellen we telefonisch bij de dealer. Ik gebruik VWE om occasions op internet te plaatsen, want dan staan de auto’s met één handeling op meerdere sites, waaronder Marktplaats. Van de social media gebruiken wij Facebook om in de picture te blijven. We communiceren acties en nieuwtjes en krijgen daar leuke respons op. Internet is ook handig bij het vinden van technische documentatie naast de database van Autotools. Als achtervang kunnen we ook terecht bij de technische helpdesk van Delphi, maar daar maken we vrijwel geen gebruik van."

Hans van Eijk, van Peugeot-specialist Autobedrijf Hans van Eijk in Raamsdonk:

"Ik run mijn bedrijf nog een beetje op de klassieke manier. Natuurlijk gebruik ik de computer voor de klantgegevens. Factureren loopt via het werkplaatssysteem in ons programma Carsystems, maar voor mij is automatisering niet per definitie een zegen. Ik heb ook geen plannen om er processen mee te verbeteren. Nee, op de social media kom je ons ook niet tegen. Ik heb er de tijd niet voor. Bovendien begroeten we nog wekelijks nieuwe klanten, het merendeel via mondreclame. Misschien hebben we het geluk dat we in een dorp zitten. Internet is wel handig bij het zoeken naar technische informatie, bij een lastige storing. Op Aldoc en Autodata hebben we een maandabonnement. Zo blijven we prima op de hoogte van de techniek."

Thierry Kohler, directeur van Seat-dealer Kohler in Hoofddorp:

"Wij gebruiken al vijftien jaar WinCar. Vooral de laatste twee jaar hebben we grote stappen voorwaarts gezet. Het is bijvoorbeeld niet langer nodig klantgegevens vijf keer op verschillende plaatsen in te vullen. Dankzij automatisering hoef ik steeds minder dingen zelf te onthouden en dat is fijn. Ik onderschrijf de stelling ‘automatisering is een zegen voor mijn bedrijf’. Maar wel met de kanttekening dat we net de zwart-wit TV de deur uit hebben gedaan. Er is nog zo veel te verbeteren. Een voorbeeld: het is tot nu onmogelijk om vanuit het DMS-systeem op basis van het e-mailadres klanten uit te nodigen om onze Facebook-pagina te liken. En dat terwijl Facebook bij uitstek het medium is om het imago van je bedrijf neer te zetten. Algemeen beschouwd is het vooral frustrerend om te merken dat de verschillende systemen nog niet in staat zijn om naadloos met elkaar samen te werken."

Remco van der Sligte, mede-eigenaar van Kroes Autoschade in Raalte:

"Zonder verregaande automatisering red je het tegenwoordig niet meer als schadebedrijf. We werken al jaren tot volle tevredenheid met i/Motion van CTA; een pakket speciaal voor het schadebedrijf. Het scheelt ons heel veel administratie. Het communiceert bijvoorbeeld met alle systemen van de verzekeraars en zet onze gegevens automatisch om in het juiste formaat. Ook onderdelen bestellen loopt via dit pakket. Facebook en Twitter hebben we, maar vaak zijn we net even te druk om er bovenop te zitten. In het algemeen durf ik te stellen dat we alles hebben geautomatiseerd wat we kunnen automatiseren. Maar: als zich nieuwe mogelijkheden aandienen, dan liever vandaag dan morgen. Alles draait hier om zo kort mogelijke doorlooptijden. Een kanttekening is wel op z’n plaats: zonder vakmensen rolt hier geen auto gerepareerd de werkplaats uit. ICT is vooral ondersteunend."

Reacties

Vreemd dat er geen positieve reacties staan van merkdealers!Zou dit komen doordat de meeste dealers door de talloze interfaces met de fabrikant helemaal niet zo positief zijn over hun dure DMS?

Geplaatst door: Ed Favier op

Ik weet niet, maar meneer Köhler vertegenwoordigd toch echt het (merk)dealer kanaal in dit artikel. Hij heeft juist een gebrek aan een interface, die met FB 😉

Wat mij in de reacties opvalt is dat ICT vooral als een back- en/of frontoffice techniek wordt gezien. Een mix van beiden, met daaraan toegevoegd de klant als ontvangende en reagerende partij zal waarde kunnen toevoegen aan het hele proces dat ‘autobedrijf’ heet.
Vroom Vroom zou ik zeggen.

Geplaatst door: Sander Frinks op
‘Automatisering is een zegen voor mijn bedrijf’ - Automobielmanagement.nl

‘Automatisering is een zegen voor mijn bedrijf’

Factureren, onderdelen bestellen, occasions online plaatsen, klantrelaties beheren – automatisering is niet meer weg te denken uit de dagelijkse processen binnen het hedendaagse autobedrijf. Op welke manier zet anno 2014 de branche ICT in? AM vroeg het vier ondernemers.

‘Automatisering is een zegen voor mijn bedrijf'

Marco van Riet, eigenaar van ongebonden universeel Autobedrijf van Riet:

"Ik ben zelf echt een techneut en heb niet zoveel met computers. Maar als ondernemer besef ik dat automatisering mijn bedrijf wel verder kan helpen. Wij gebruiken Snelstart voor de klantgegevens, facturering en onderdelenvoorraad. In de nabije toekomst zou ik het systeem graag uitbreiden met een module om de efficiency en productiviteit in de werkplaats te meten. Onderdelen bestellen doe ik allemaal digitaal. Alleen de onderdelen voor de merken die niet met Part-One werken bestellen we telefonisch bij de dealer. Ik gebruik VWE om occasions op internet te plaatsen, want dan staan de auto’s met één handeling op meerdere sites, waaronder Marktplaats. Van de social media gebruiken wij Facebook om in de picture te blijven. We communiceren acties en nieuwtjes en krijgen daar leuke respons op. Internet is ook handig bij het vinden van technische documentatie naast de database van Autotools. Als achtervang kunnen we ook terecht bij de technische helpdesk van Delphi, maar daar maken we vrijwel geen gebruik van."

Hans van Eijk, van Peugeot-specialist Autobedrijf Hans van Eijk in Raamsdonk:

"Ik run mijn bedrijf nog een beetje op de klassieke manier. Natuurlijk gebruik ik de computer voor de klantgegevens. Factureren loopt via het werkplaatssysteem in ons programma Carsystems, maar voor mij is automatisering niet per definitie een zegen. Ik heb ook geen plannen om er processen mee te verbeteren. Nee, op de social media kom je ons ook niet tegen. Ik heb er de tijd niet voor. Bovendien begroeten we nog wekelijks nieuwe klanten, het merendeel via mondreclame. Misschien hebben we het geluk dat we in een dorp zitten. Internet is wel handig bij het zoeken naar technische informatie, bij een lastige storing. Op Aldoc en Autodata hebben we een maandabonnement. Zo blijven we prima op de hoogte van de techniek."

Thierry Kohler, directeur van Seat-dealer Kohler in Hoofddorp:

"Wij gebruiken al vijftien jaar WinCar. Vooral de laatste twee jaar hebben we grote stappen voorwaarts gezet. Het is bijvoorbeeld niet langer nodig klantgegevens vijf keer op verschillende plaatsen in te vullen. Dankzij automatisering hoef ik steeds minder dingen zelf te onthouden en dat is fijn. Ik onderschrijf de stelling ‘automatisering is een zegen voor mijn bedrijf’. Maar wel met de kanttekening dat we net de zwart-wit TV de deur uit hebben gedaan. Er is nog zo veel te verbeteren. Een voorbeeld: het is tot nu onmogelijk om vanuit het DMS-systeem op basis van het e-mailadres klanten uit te nodigen om onze Facebook-pagina te liken. En dat terwijl Facebook bij uitstek het medium is om het imago van je bedrijf neer te zetten. Algemeen beschouwd is het vooral frustrerend om te merken dat de verschillende systemen nog niet in staat zijn om naadloos met elkaar samen te werken."

Remco van der Sligte, mede-eigenaar van Kroes Autoschade in Raalte:

"Zonder verregaande automatisering red je het tegenwoordig niet meer als schadebedrijf. We werken al jaren tot volle tevredenheid met i/Motion van CTA; een pakket speciaal voor het schadebedrijf. Het scheelt ons heel veel administratie. Het communiceert bijvoorbeeld met alle systemen van de verzekeraars en zet onze gegevens automatisch om in het juiste formaat. Ook onderdelen bestellen loopt via dit pakket. Facebook en Twitter hebben we, maar vaak zijn we net even te druk om er bovenop te zitten. In het algemeen durf ik te stellen dat we alles hebben geautomatiseerd wat we kunnen automatiseren. Maar: als zich nieuwe mogelijkheden aandienen, dan liever vandaag dan morgen. Alles draait hier om zo kort mogelijke doorlooptijden. Een kanttekening is wel op z’n plaats: zonder vakmensen rolt hier geen auto gerepareerd de werkplaats uit. ICT is vooral ondersteunend."

Reacties

Vreemd dat er geen positieve reacties staan van merkdealers!Zou dit komen doordat de meeste dealers door de talloze interfaces met de fabrikant helemaal niet zo positief zijn over hun dure DMS?

Geplaatst door: Ed Favier op

Ik weet niet, maar meneer Köhler vertegenwoordigd toch echt het (merk)dealer kanaal in dit artikel. Hij heeft juist een gebrek aan een interface, die met FB 😉

Wat mij in de reacties opvalt is dat ICT vooral als een back- en/of frontoffice techniek wordt gezien. Een mix van beiden, met daaraan toegevoegd de klant als ontvangende en reagerende partij zal waarde kunnen toevoegen aan het hele proces dat ‘autobedrijf’ heet.
Vroom Vroom zou ik zeggen.

Geplaatst door: Sander Frinks op