inMotiv: slim het virtuele proces met de klant spelen

Bezocht een Amerikaanse consument in 2005 bij het zoeken naar en kopen van een nieuwe auto nog gemiddeld 4,3 autobedrijven, zeven jaar later was dat nog maar 1,3. Een vergelijkbaar traject doorloopt de branche in ons land. Meer dan ooit beslist de consument op internet of en bij wie hij klant wordt. inMotiv helpt het autobedrijf om dat virtuele proces slim te spelen.

Of de begin dit jaar op de NADA Convention geopenbaarde trend 1 op 1 zal overwaaien, dat weet René Stolp niet. Maar de grote lijn is duidelijk, stelt de Manager Product Development van RDC Group. "Ook in Nederland komt de klant aanmerkelijk minder vaak naar je showroom. En áls hij komt, weet hij dankzij internet voor tachtig, negentig procent wat hij wil. In het online voortraject zul je het dus als autobedrijf in één keer goed moeten doen. Processen en diensten optimaal inregelen, anders zie je de klant meteen niet meer tot zijn volgende aankoop. En misschien wel nooit meer."

"De (prijs)transparantie die internet heeft veroorzaakt, vereist van de automotive professional een radicaal andere denkwijze", vult RDC-CEO René Louter aan. Veel minder dan een aantal jaar geleden draait het om het product, hoe mooi en vernuftig de hedendaagse automobiel ook mag zijn. De maatschappelijke verschuiving – van bezit naar gebruik – doet daar nog een schepje bovenop. "Niet degene met de grootste showroom wint, maar degene die de klant het best begrijpt. Daar hoort een perfect ingerichte virtuele presentatie bij. Waarbij wij zorgen dat de onderliggende techniek goed voor elkaar is."

CaRe-Mail

Met diverse producten speelt de Amsterdamse informatieprovider in op de digitalisering van het klantproces. Bijvoorbeeld op primair niveau, door te zorgen dat NAW-gegevens actueel en betrouwbaar zijn. Merkdealers en universelen kunnen hun eigen CRM-systeem koppelen aan het INDI-platform van RDC, waarna alle gegevens worden gecontroleerd op actualiteit, volledigheid en juistheid. De check voert onder meer langs het RDW-kentekenregister, verhuisbestanden en de Kamer van Koophandel.

Op basis van deze filtering genereert RDC’s contactsysteem CaRe-Mail relevante verzendadressen en aanbiedingen. Een actie rond bijvoorbeeld aircoservice, apk of onderhoud volgens fabrieksschema bereikt dan uitsluitend de meest relevante en daardoor kansrijke prospects. Niet te veel, niet te vaak. Zo’n (after)salesactie verloopt desgewenst per e-mail, sms, papieren brief of vanuit een automatisch gegenereerde bellijst voor Sales. CaRe-Mail is momenteel in gebruik bij meer dan duizend dealervestigingen. Het pakket is zowel centraal op de hoofdvestiging als decentraal vanuit satellietlocaties in te richten en te gebruiken. Optioneel zijn diverse koppelingen, zoals met online plansystemen, applicaties voor nabelacties, reviewsites, occasions plaatsen bij online portals, alsmede leadmanagementsystemen.

Bij de tijd

Het inrichten van klantprocessen is volgens René Louter vrij complex. Als dan een organisatie ook nog eens beperkt van omvang is, hebben met name de kleinere autobedrijven een extra handicap. "De grotere dealerholdings beschikken vaker over de benodigde schaal en capaciteit om een of enkele personen vrij te maken voor het digitale klantproces." René Stolp: "Met de services die wij ontwikkelen en aanbieden, kan ook een bedrijf met wat minder mensen en middelen toch helemaal bij de tijd zijn." 

Waardecreatie

RDC draagt bij aan het waardescheppende vermogen van de mobiliteitssector. "Door de bedrijven in de sector optimaal te ondersteunen bij het bedienen van zijn klant, dragen wij bij aan de waardecreatie door die bedrijven." De IT-dochter van Bovag en RAI Vereniging biedt tientallen oplossingen en diensten voor de autobranche. Het woord ‘branche’ dient hier overigens op z’n breedst te worden opgevat: behalve aan importeurs, dealers en onafhankelijke autobedrijven leveren RDC en vertakkingen ook aan autotransporteurs, verzekeraars, grote transporteurs, intermediairs, lease- en verhuurmaatschappijen, bergers, meldkamers en financieringsmaatschappijen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

inMotiv: slim het virtuele proces met de klant spelen - Automobielmanagement.nl

inMotiv: slim het virtuele proces met de klant spelen

Bezocht een Amerikaanse consument in 2005 bij het zoeken naar en kopen van een nieuwe auto nog gemiddeld 4,3 autobedrijven, zeven jaar later was dat nog maar 1,3. Een vergelijkbaar traject doorloopt de branche in ons land. Meer dan ooit beslist de consument op internet of en bij wie hij klant wordt. inMotiv helpt het autobedrijf om dat virtuele proces slim te spelen.

Of de begin dit jaar op de NADA Convention geopenbaarde trend 1 op 1 zal overwaaien, dat weet René Stolp niet. Maar de grote lijn is duidelijk, stelt de Manager Product Development van RDC Group. "Ook in Nederland komt de klant aanmerkelijk minder vaak naar je showroom. En áls hij komt, weet hij dankzij internet voor tachtig, negentig procent wat hij wil. In het online voortraject zul je het dus als autobedrijf in één keer goed moeten doen. Processen en diensten optimaal inregelen, anders zie je de klant meteen niet meer tot zijn volgende aankoop. En misschien wel nooit meer."

"De (prijs)transparantie die internet heeft veroorzaakt, vereist van de automotive professional een radicaal andere denkwijze", vult RDC-CEO René Louter aan. Veel minder dan een aantal jaar geleden draait het om het product, hoe mooi en vernuftig de hedendaagse automobiel ook mag zijn. De maatschappelijke verschuiving – van bezit naar gebruik – doet daar nog een schepje bovenop. "Niet degene met de grootste showroom wint, maar degene die de klant het best begrijpt. Daar hoort een perfect ingerichte virtuele presentatie bij. Waarbij wij zorgen dat de onderliggende techniek goed voor elkaar is."

CaRe-Mail

Met diverse producten speelt de Amsterdamse informatieprovider in op de digitalisering van het klantproces. Bijvoorbeeld op primair niveau, door te zorgen dat NAW-gegevens actueel en betrouwbaar zijn. Merkdealers en universelen kunnen hun eigen CRM-systeem koppelen aan het INDI-platform van RDC, waarna alle gegevens worden gecontroleerd op actualiteit, volledigheid en juistheid. De check voert onder meer langs het RDW-kentekenregister, verhuisbestanden en de Kamer van Koophandel.

Op basis van deze filtering genereert RDC’s contactsysteem CaRe-Mail relevante verzendadressen en aanbiedingen. Een actie rond bijvoorbeeld aircoservice, apk of onderhoud volgens fabrieksschema bereikt dan uitsluitend de meest relevante en daardoor kansrijke prospects. Niet te veel, niet te vaak. Zo’n (after)salesactie verloopt desgewenst per e-mail, sms, papieren brief of vanuit een automatisch gegenereerde bellijst voor Sales. CaRe-Mail is momenteel in gebruik bij meer dan duizend dealervestigingen. Het pakket is zowel centraal op de hoofdvestiging als decentraal vanuit satellietlocaties in te richten en te gebruiken. Optioneel zijn diverse koppelingen, zoals met online plansystemen, applicaties voor nabelacties, reviewsites, occasions plaatsen bij online portals, alsmede leadmanagementsystemen.

Bij de tijd

Het inrichten van klantprocessen is volgens René Louter vrij complex. Als dan een organisatie ook nog eens beperkt van omvang is, hebben met name de kleinere autobedrijven een extra handicap. "De grotere dealerholdings beschikken vaker over de benodigde schaal en capaciteit om een of enkele personen vrij te maken voor het digitale klantproces." René Stolp: "Met de services die wij ontwikkelen en aanbieden, kan ook een bedrijf met wat minder mensen en middelen toch helemaal bij de tijd zijn." 

Waardecreatie

RDC draagt bij aan het waardescheppende vermogen van de mobiliteitssector. "Door de bedrijven in de sector optimaal te ondersteunen bij het bedienen van zijn klant, dragen wij bij aan de waardecreatie door die bedrijven." De IT-dochter van Bovag en RAI Vereniging biedt tientallen oplossingen en diensten voor de autobranche. Het woord ‘branche’ dient hier overigens op z’n breedst te worden opgevat: behalve aan importeurs, dealers en onafhankelijke autobedrijven leveren RDC en vertakkingen ook aan autotransporteurs, verzekeraars, grote transporteurs, intermediairs, lease- en verhuurmaatschappijen, bergers, meldkamers en financieringsmaatschappijen.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding