Het was druk op de Deltec-stand, halverwege vorige maand tijdens Autoprof Hardenberg. De tien man sterke IT-specialist ontwikkelt zowel standaard softwarepakketten als maatwerkoplossingen. Daarmee is ze binnen het vaderlandse MKB een veelvuldig geraadpleegde partij. Vele tientallen onafhankelijke grossiers sturen en monitoren met het ERP-pakket DAS hun in- en verkoop en beheren er hun producten mee.  Kleine groothandels met één baliestation, maar ook leveranciers met meerdere depots;  zelfstandig ondernemers maar ook mensen die opereren binnen een  formule.

Business intelligence

DAS is er inmiddels in zijn vierde generatie. De jongste toevoeging aan DAS4 – business intelligence van het Amerikaanse Qlik – is sinds de introductie in 2013 een groot succes gebleken. Zo zeer zelfs, dat nu zelfs niet-DAS-gebruikers aankloppen voor dit QlikView gedoopte instrument. Ook deze grossiers zijn welkom, vertelt operationeel directeur Arjen Tervoort, hoewel er wel een drempeltje ligt. "Voor bestaande klanten hebben onze programmeurs binnen DAS een koppeling geschreven en gebouwd naar QlikView. Wie met een ander ERP-pakket werkt, kunnen we eveneens ondersteunen, maar het wordt dan wel maatwerk, alleen al omdat we alle data moeten importeren."

Dat er niettemin al enkele ‘buitenstaanders’ het groene licht hebben gegeven, toont aan hoezeer de fraai vormgegeven dashboards van QlikView voorzien in een behoefte. Zeker in tijden van krimp in de automotive aftermarket wil je graag direct kunnen bijsturen als ondernemer. Alles rond debiteuren, crediteuren, omzetverloop en andere financiële data moeten binnen enkele muiskliks voor handen zijn. Tervoort  verkocht medio 2013 zijn bedrijf Hekla aan collega-grossier Cartal-Rijsbergen, ging een maand later aan de slag bij Deltec en kent de grossierswereld als zijn broekzak.  "Je wilt je verkoopcijfers zo snel mogelijk kanaliseren. Wat gebeurt er binnen mijn onderneming? Welke productlijn loopt goed en welke loopt terug? Hoe is de performance per provincie, per regio, per plaats? We kunnen het allemaal leveren en grafisch fraai verpakken."

Tablet

QlikView legt dwarsverbanden binnen de bestaande data van een bedrijf, zoekt naar antwoorden binnen beschikbare gegevens en ontsluit dat alles ook naar mobiele apparaten. Daardoor kan een accountmanager op zijn tablet bij een klant laten zien hoe diens orders zich per hoofdgroep ontwikkelen. Ook kan over en weer communicatie plaatsvinden tussen dynamische apps en dashboards. "De fundamentele zaken, denk aan logistiek, denk aan het inkoop- en verkoopproces, loopt bij de meeste grossiers tegenwoordig best goed. Waar ze nu vooral behoefte aan hebben is inzicht. Weten wanneer zich binnen al die data welke ontwikkelingen afspelen. Als een autobedrijf met drie vestigingen de remschijven voortaan bij je concurrent afneemt maar dat niet meldt, moet je software hebben die zo’n plotse afwijking wél direct signaleert."

KADER

Benchmark

Er zit een beetje de klad in de gegevensstroom vanuit importeurs/leveranciers van auto-onderdelen naar de RAI-afdeling Autovak. Zeker sinds de komst van het beursgenoteerde LKQ: cijfers over omzet, marges en aantallen zijn koersgevoelige informatie geworden. Met de reeks overnames, te beginnen bij Sator, huist inmiddels een aanmerkelijk deel van de markt onder dit dak. De behoefte om de eigen prestaties te vergelijken met die het sectorgemiddelde is er echter niet minder om geworden. Reden voor Deltec om een eigen benchmark te gaan ontwikkelen, gevoed door de vele zelfstandige grossiers die klant zijn bij de automatiseerder. Zij gaan op basis van anonimiteit (en vrijwilligheid) hun bedrijfsgegevens invoeren. Ergens in het eerste kwartaal van 2015, zo luidt intern de verwachting, moet de nieuwe Deltec-tool beschikbaar komen.

 

 

 

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding